Project

VRTECH

Overzicht

Projectstatus
Afgerond
Start datum
Eind datum
Regio

Doel

Virtual Reality (VR) is in potentie een waardevol middel voor het trainen van uitdagende
beroepssituaties en daarmee waardevol voor de praktijk van zorg en welzijn.
Zorgprofessionals krijgen hiermee meer inzicht in en begrip voor hun patiënten/cliënten en bovendien
kunnen zij dit inzetten om meer begrip te creëren tussen patiënten/cliënten en hun naasten. De
ontwikkeling van nieuwe VR simulaties dient in nauwe samenwerking met ervaringsdeskundigen en
potentiële eindgebruikers te gebeuren. De praktijk laat echter zien dat dit moeizaam verloopt. Het
mkb is afhankelijk van het netwerk van zorgorganisaties om bij de eindgebruikers (professionals,
ervaringsdeskundigen, cliënten) te kunnen komen. Bovendien hebben zorgorganisaties vaak
onvoldoende tijd en middelen om constructief een duurzame samenwerking aan te gaan met het mkb.
Innovatielabs zoals o.a. aanwezig op hogescholen, kunnen hierin een faciliterende rol spelen.
In dit project hebben we geïnvesteerd in een duurzame samenwerking tussen mkb (Enliven), zorg- en welzijnsonderwijs (HAN & Avans) & de zorg (Jeugdbescherming Overijssel), met als doel een effectieve inzet van VR mogelijk te maken in de zorg. Deze samenwerking helpt professionals in zorg en welzijn om gezondheidsrisico’s bij kwetsbare jongeren te signaleren en bespreekbaar te maken, door middel van ervaringsgericht leren in VR. Door middel van een ontwerpgerichte aanpak hebben we belangrijke inzichten opgedaan voor een passende samenwerking tussen deze stakeholders om zodoende bestaande VR scenario’s beter te benutten voor zorg en onderwijs en tevens prototypes te ontwikkelen voor nieuwe waardevolle concept ideeën. De kennis uit dit project levert waardevolle input voor training en bijscholing van zorgprofessionals, studenten en docenten in hbo en biedt tevens vereisten voor productontwikkeling door mkb.


Beschrijving

Virtual Reality (VR) is in potentie een waardevol middel voor het trainen van uitdagende
beroepssituaties en daarmee een zeer waardevol middel voor de praktijk van zorg en welzijn.
Zorgprofessionals krijgen hiermee meer inzicht in en begrip voor hun patiënten/cliënten en bovendien
kunnen zij dit inzetten om meer begrip te creëren tussen patiënten/cliënten en hun naasten. De
ontwikkeling van nieuwe VR simulaties dient in nauwe samenwerking met ervaringsdeskundigen en
potentiële eindgebruikers te gebeuren. De praktijk laat echter zien dat dit moeizaam verloopt. Het
mkb is afhankelijk van het netwerk van zorgorganisaties om bij de eindgebruikers (professionals,
ervaringsdeskundigen, cliënten) te kunnen komen. Bovendien hebben zorgorganisaties vaak
onvoldoende tijd en middelen om constructief een duurzame samenwerking aan te gaan met het mkb.
Innovatielabs zoals o.a. aanwezig op hogescholen, kunnen hierin een faciliterende rol spelen. De wijze
waarop dit het beste vormgegeven en onderhouden kan worden is nog onbekend. In dit project
investeren we in een duurzame samenwerking tussen mkb (Enliven), zorg- en welzijnsonderwijs (HAN
& Avans) & de zorg (Jeugdbescherming Overijssel), met als doel een effectieve inzet van VR mogelijk te
maken in de zorg. Deze samenwerking helpt professionals in zorg en welzijn om gezondheidsrisico’s bij
kwetsbare jongeren te signaleren en bespreekbaar te maken, door middel van ervaringsgericht leren
in VR. Door middel van een ontwerpgerichte aanpak ontwikkelen we een passende samenwerking
tussen deze stakeholders om zodoende bestaande VR scenario’s beter te benutten voor zorg en
onderwijs en tevens prototypes te ontwikkelen voor nieuwe waardevolle concept ideeën. De kennis
uit dit project levert waardevolle input voor training en bijscholing van zorgprofessionals, studenten
en docenten in hbo en biedt tevens productconcepten voor mkb.


Reacties voor dit item zijn uitgeschakeld
© 2024 SURF