Groningen is een dynamische studentenstad, die tegelijk met grote uitdagingen kampt zoals armoede en eenzaamheid. WIJS (Wijkinzet door Jongeren en Studenten) is een samenwerkingsverband in Groningen waarbij gemeente, kennisinstellingen (mbo, hbo, wo) en sociale teams de talenten van studenten benutten bij het beantwoorden van maatschappelijke vraagstukken (zie H3 en H5). Dat gebeurt op fysieke locaties in de stad met behulp van de WIJS-methode. Mede dankzij de vorige CDKM-impulsregelingen is de WIJS infrastructuur verder uitgebreid. WIJS (zowel als idee als methode) wordt door alle betrokken partijen bestuurlijk gedragen en staat daarom sterk.
Bij het opschalen van WIJS vertrekken de Hanzehogeschool Groningen (Hanze, penvoerder) en de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) vanuit het standpunt dat maatschappelijke impact creëren een wederkerig proces is: Er moet zowel aandacht zijn voor het aanbod (de studenten) als voor de vraag (bewoners en organisaties). Opschaling betekent in onze ogen: méér vragen ophalen, méér studenten betrekken op méér locaties (in stad en regio) via multilevel en multidisciplinaire onderWIJSprogramma’s, binnen méér faculteiten, opleidingen en expertisecentra, met de behoeften van de samenleving als uitgangspunt.
Het borgen van opschaling achten wij realistisch, omdat zowel Hanze als RUG in hun strategisch plannen de meerwaarde onderstrepen van maatschappelijke impact van onderzoek en het betrekken van studenten bij maatschappelijke uitdagingen via het onderwijs (zie H4).
Concreet willen we met de regeling bij de Hanze WIJS laten aansluiten op meer Hanzebrede minoren en op “innovatieruimte” in curricula. Bij de RUG willen we de WIJS-methode inbedden in carrière-georiënteerde en universiteitsbrede minoren, interdisciplinaire onderwijsprogramma’s waar employability en maatschappelijke impact centraal staan (zie H6).