Context When the pandemic hit the world, teachers were forced to change their education from onsite to virtual overnight Understandably, teaching quality decreased in the beginning, as there was little experience in how to adapt the educational design Zuyd University of Applied Sciences ( recognized the problem that teachers were on different didactic and pedagogical levels when it comes to online education Unfortunately, the pandemic made it hard for teachers to connect with each other In the Domain of Health and Welfare, this led to the idea of establishing a professional learning community A professional learning community ( can be seen as an informal group of people who share knowledge and experiences among each other on a common topic they are all highly interested in Zuyd’s vision “passion for development” sets a good basis for the start of such a community. Steps we took In order to find out how a professional learning community can look like in Zuyd, the following steps were taken Firstly, we collected and evaluated literature and best practices around the topic Based on our findings we developed an interview guideline and conducted interviews with eight teachers from the Domain of Health and Welfare Throughout the whole report a SWOT analysis was performed with the literature and best practices filling opportunities and threats and the interviews providing content for strengths and weaknesses Main findings From these sources, we derived enablers for a successful learning community, which led to recommendations for Zuyd on how to strategically position, implement and organize a PLC One of our major recommendations is to make didactic and pedagogical skills an important topic within Zuyd in order to strategically implement the learning community into Zuyd’s strategy Furthermore, we recommend giving the lead in organizing and facilitating the PLC to the blended learning task force To collect a diverse set of interested employees to the core group, the educational managers should personally approach teachers that might be interested The sense of urgency around the topic needs to be addressed regularly through the directors of the Domain, the task force of blended learning, as well as the PLC itself In this way, interest in the topic of didactic and pedagogical skills and blended learning can be enhanced In the report we go into greater detail on how to organize and apply these recommendations. We are convinced that implementing these steps will pay off in the future and will successfully enhance competencies on blended learning and didactic and pedagogical skills through knowledge exchange.
De inleiding: Housing Management is de leerstoel die zich bezig houdt met de wijze waarop beheerders en ontwikkelaars van woningen zichzelf en hun activiteiten kunnen aanpassen aan de veranderende vraag naar wonen en gerelateerde diensten. De leerstoel legt hiertoe een verbinding tussen de bedrijfskunde en de bouwkundige opgave op het terrein van het wonen. Vraagstukken op het terrein van corporate governance, organisatie en voorraadbeleid staan centraal in onderwijs en onderzoek. Sinds 1 februari j l . ben ik benoemd tot hoogleraar op deze leerstoel, waarmee het vakgebied ook formele (h)erkenning heeft gekregen aan de TU Delft. En dat is goed, want in een tijd van toenemende marktwerking komt het steeds meer aan op visie, creativiteit en ondernemerschap van individuele woningbeheerders en -ontwikkelaars bij het vervullen van de vragen op de woningmarkt. Vanuit deze rol ben ik door de redactie gevraagd naar uitdagingen voor onderwijs en onderzoek, net als mijn vier collega volkshuisvestingshoogleraren
Schoolleiders spelen een sleutelrol als het gaat om het borgen en ontwikkelen van de kwaliteit van onderwijs in de school. Die sleutelrol legt ook een grote verantwoordelijkheid bij hen. Een verantwoordelijkheid die ze vaak zelf voelen en die anderen bij hen neerleggen.Deze rol, waabij de schoolleider de ‘held’ is waar alles om draait, kan echter ook beknellend zijn en afhankelijkheid kweken. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de roep om meer ruimte voor het leiderschap van leraren steeds groter wordt.In dit artikel in het blad Basisschoolmanagement gaat Marco Snoek in op de vraag hoe schoolleiders het leiderschap van leraren kunnen ondersteunen en stimuleren.