Artikel gepubliceerd in Nurse Academy O&T | nummer 3 | 2024: Steeds vaker meten patiënten hun eigen gezondheid. Deze metingen zijn voorbeelden van ‘point of care’-testen (POCT), een voorbeeld is de COVID-19-test. De ontwikkeling en inzet van POCT dragen bij aan betaalbare en toegankelijke gezondheidszorg. POCT kan een belangrijk instrument zijn voor het monitoren van veranderingen in de gezondheid. Het kan thuiswonende ouderen helpen bij het versterken van hun zelfmanagement LEERDOELEN Na het lezen van dit artikel: •weet u wat de kenmerken van ‘point of care’-testen (POCT) zijn en kent u een aantal voorbeelden van POCT; • heeft u inzicht in de voordelen van het gebruik van POCT in gezondheidsbevordering van oudere cliënten; • kent u een aantal uitdagingen die samenhangen met het gebruik van POCT in de praktijk; • heeft u inzicht in de betekenis van verpleegkundigen voor de inzet van POCT bij de ondersteuning van ouderen
DOCUMENT
Steeds vaker meten patiënten hun eigen gezondheid. Deze metingen zijn voorbeelden van ‘point of care’-testen (POCT), een voorbeeld is de COVID-19-test. De ontwikkeling en inzet van POCT dragen bij aan betaalbare en toegankelijke gezondheidszorg. POCT kan een belangrijk instrument zijn voor het monitoren van veranderingen in de gezondheid. Het kan thuiswonende ouderen helpen bij het versterken van hun zelfmanagement.
DOCUMENT
Adequate gross motor skills are an essential aspect of a child’s healthy development. Where physical education (PE) is part of the primary school curriculum, a strong curriculum-based emphasis on evaluation and support of motor skill development in PE is apparent. Monitoring motor development is then a task for the PE teacher. To fulfill this task, teachers need adequate tools. The 4-Skills Scan is a quick and easily manage- able gross motor skill instrument; however, its validity has never been assessed. Therefore, the purpose of this study was to assess the construct and concurrent validity of both 4-Skills Scans (version 2007 and version 2015). A total of 212 primary school children (6-12 years old) was requested to participate in both versions of the 4-Skills Scan. For assessing construct validity, children covered an obstacle course with video recordings for observation by an expert panel. For concurrent validity, a comparison was made with the M-ABC-2, by calculating Pearson correlations. Multivariable linear regression analyses were performed to determine the contribution of each subscale to the construct of gross motor skills, according to the M-ABC-2 and the expert panel. Correlations between the 4-Skills Scans and expert valuations were moderate, with coefficients of .47 (version 2007) and .46 (version 2015). Correlations between the 4-Skills Scans and the M-ABC-2 (gross) were moderate (.56) for version 2007 and high (.64) for version 2015. It is concluded that both versions of the 4-Skills Scans are satis- factory valid instruments for assessing gross motor skills during PE lessons.
DOCUMENT
Background: Improving physical activity, especially in combination with optimizing protein intake, after surgery has a potential positive effect on recovery of physical functioning in patients after gastrointestinal and lung cancer surgery. The aim of this randomized controlled trial is to evaluate the efficacy of a blended intervention to improve physical activity and protein intake after hospital discharge on recovery of physical functioning in these patients. Methods: In this multicenter single-blinded randomized controlled trial, 161 adult patients scheduled for elective gastrointestinal or lung cancer surgery will be randomly assigned to the intervention or control group. The purpose of the Optimal Physical Recovery After Hospitalization (OPRAH) intervention is to encourage self-management of patients in their functional recovery, by using a smartphone application and corresponding accelerometer in combination with coaching by a physiotherapist and dietician during three months after hospital discharge. Study outcomes will be measured prior to surgery (baseline) and one, four, eight, and twelve weeks and six months after hospital discharge. The primary outcome is recovery in physical functioning six months after surgery, and the most important secondary outcome is physical activity. Other outcomes include lean body mass, muscle mass, protein intake, symptoms, physical performance, self-reported limitations in activities and participation, self-efficacy, hospital readmissions and adverse events. Discussion: The results of this study will demonstrate whether a blended intervention to support patients increasing their level of physical activity and protein intake after hospital discharge improves recovery in physical functioning in patients after gastrointestinal and lung cancer surgery. Trial registration: The trial has been registered at the International Clinical Trials Registry Platform at 14–10-2021 with registration number NL9793. Trial registration data are presented in Table 1.
DOCUMENT
The aim of this report is to give an overview of current state of the art in the occurrence and policies regarding affordable age-friendly and eco-friendly solutions in the partner countries. The report consists of the findings from the literature review, the comparative analysis and the reporting of good practices. It aims for the consortium as a whole to gain an understanding of the state of the art and on affordable age and eco-friendly solutions in partner countries and particularly the home and community fields, and to present that knowledge in the form of a written report. The literature review, the analysis of barriers and facilitators, and the survey on existing or even planning good practices in the project countries, will help the partners to build and update a strong knowledge base in these fields. To be closer to the practical issues that define the adaptability of eco and age-friendly solutions in community, the consortium decided to use mostly grey literature and websites for tools and advice, such as governmental pages. Common grey literature publication types include reports (annual, research, technical, project, etc.), working papers, government documents, white papers and evaluations, which will help all partners to reach conclusions around the common field between age and eco-friendly developments. Barriers and facilitators found in each project country will be used for stipulating the right consequence of actions needed, to propose a sound methodology that could – in combination with other actions and stakeholders – promote the implementation of age and eco-friendly principles into the public and private sphere of care for older people. Finally, the selection of good representative practices by each project country can be the basis for a report, and a publication, that depicts the level of maturity and progress of the notions of age-friendliness and eco-friendliness, as well as their impact on the care of older people.
DOCUMENT
Het lectorenplatform Inzet van Technologie voor Gezondheid en Zorg (PIT) richt zich op de implementatie van technologische innovaties in de dagelijkse praktijk met zorg- en welzijnsprofessionals en burgers. In dit projectplan voor 2023-2026 staat beschreven wat de motivatie van PIT is, welke doelstellingen het nastreeft, hoe PIT georganiseerd is en wat de strategische agenda is.
DOCUMENT
A local operating theater ventilation device to specifically ventilate the wound area has been developed and investigated. The ventilation device is combined with a blanket which lies over the patient during the operation. Two configurations were studied: Configuration 1 where HEPA-filtered air was supplied around and parallel to the wound area and Configuration 2 where HEPA-filtered air was supplied from the top surface of the blanket, perpendicular to the wound area. A similar approach is investigated in parallel for an instrument table. The objective of the study was to verify the effectiveness of the local device. Prototype solutions developed were studied experimentally (laboratory) and numerically (CFD) in a simplified setup, followed by experimental assessment in a full scale mock-up. Isothermal as well as non-isothermal conditions were analyzed. Particle concentrations obtained in proposed solutions were compared to the concentration without local ventilation. The analysis procedure followed current national guidelines for the assessment of operating theater ventilation systems, which focus on small particles (<10 mm). The results show that the local system can provide better air quality conditions near the wound area compared to a theoretical mixing situation (proof-of-principle). It cannot yet replace the standard unidirectional downflow systems as found for ultraclean operating theater conditions. It does, however, show potential for application in temporary and emergency operating theaters
DOCUMENT
De zogenoemde “21th century skills” worden, aldus het Ministerie van Onderwijs, steeds belangrijker. Het zijn eigenschappen die we terugvinden in de eindtermen van vrijwel alle hbo-opleidingen en die – in de woorden van Donald Schön – de kern zijn van een “reflective practitioner” : een vakvrouw of –man, die zichzelf in complexe situaties kan sturen en daardoor productief blijft. Eerder onderzoek van het lectoraat Pedagogiek van de Beroepsvorming heeft aangetoond dat een leeromgeving gericht op zelfsturing aan drie condities moet voldoen: er moet sprake zijn van praktijkgestuurd onderwijs, studenten moeten de kans krijgen een dialoog aan te gaan over de zin en betekenis van hun ervaringen in het praktijkgestuurde onderwijs en studenten moeten medezeggenschap hebben over hun eigen leerproces. Met name het realiseren van een dialoog blijkt echter heel moeilijk te zijn. Zowel docenten als studenten (en ook de onderwijsmanagers) zijn gewend aan onderwijs waarin zin en betekenis nauwelijks ter discussie staat. Het gevolg is dat ze vooral gericht zijn op reproductief en niet op betekenis-gericht leren. Zelfsturing vereist evenwel deze laatste vorm van leren. Zelfsturing vereist een dialoog over de zin en betekenis van ervaringen die de student “raken”. Dergelijke ervaringen roepen veelal emoties op die in eerste instantie niet begrepen worden. Zin en betekenis zijn “geen dingen in een doosje”; ze worden gaandeweg duidelijk in een gesprek waarin de docent verklaart noch verheldert, maar samen met de student op zoek gaat naar de juiste woorden. Dat zijn woorden waarvan de student voelt dat ze haar in staat stellen iets uit te drukken dat voorheen nog niet onder woorden gebracht kon worden. In dit boek wordt vanuit verschillende perspectieven en op basis van empirisch onderzoek ingegaan op de vraag in hoeverre het hbo er in slaagt een dergelijke dialoog met haar studenten te realiseren. Tevens wordt stilgestaan bij methoden om zo’n dialoog te realiseren.
DOCUMENT
Voordat een visualisatie tot stand komt, is daar een complex proces aan vooraf gegaan. Doel en doelgroepen worden vastgesteld (‘hoe bereiken we welk effect bij wie?’) terwijl daarnaast de relatie tussen de data en de uiteindelijke visualisatie gedefinieerd moet worden (‘hoe laten we wat zien?’). De productie en de receptie van een visualisatie zijn twee te onderscheiden processen. Bij het maakproces spelen vakkennis, design, technische mogelijkheden, brongegevens, doelgroep, mediakeuze en doelstelling een belangrijke rol. Bij receptie gaat het erom of en hoe de doelgroep de boodschap ontvangt: wordt die waargenomen en begrepen? En wat zijn de gevolgen bij de gebruiker? Hoewel receptie in de tijd volgt op het productieproces, spelen verwachtingen over receptie een belangrijke rol bij het maken van informatievisualisaties. De kennis over publieksreacties op visuele boodschappen is echter op verschillende manieren vastgelegd. Bij designers en anderen die betrokken zijn bij het maakproces van informatievisualisaties is er sprake van een verzameling van working theories (McQuail, 2010, pp. 13-14) die vooral op ervaring is gebaseerd. Bij empirisch onderzoek daarentegen worden responses op visuele cues daadwerkelijk gemeten. Zie Deel II van dit onderzoek. Doelstelling van dit onderzoek is deze twee vormen van kennis met elkaar te vergelijken. De vraag is welke veronderstellingen en verwachtingen er bij de beroepspraktijk bestaan en in hoeverre deze gestaafd, aangevuld of weersproken worden door empirisch, wetenschappelijk gefundeerd, onderzoek.
DOCUMENT