Inclusie is in Nederland ver te zoeken. Ondanks het erkende belang van inclusie voor een sterke pedagogische omgeving voor kinderen. Jeannette Doornenbal pleit voor een nationale doorbraak. In dit boekje formuleert zij vier stappen om deze opdracht te realiseren: waar kan wat gedaan worden, door wie en hoe.
In deze publicatie beschrijft PACT de kwaliteit van een inclusieve pedagogische omgeving in de vorm van ijkpunten. Hiermee kunnen teams hun eigen werkwijze tegen het licht houden en verbetering inzetten. De kwaliteit vam de medewerkers is cruciaal. Er zijn T-shaped professionals nodig. PACT schetst het profiel van de pedagogische professional van de toekomst.
In deze inaugurele rede wordt in het eerste hoofdstuk het concept 'Pedagogiek van Hoop' behandelt en worden de sleutelthema's van pedagogisch leiderschap en inclusiever onderwijs verkent. In hoofdstuk 2 wordt dieper ingegaan op pedagogisch leiderschap en de verantwoordelijkheid om duurzame veranderingen te bewerkstelligen. Hoofdstuk 3 bespreekt inclusiever onderwijs, waarbij een brede definitie wordt gehanteerd die zich richt op mensen en niet-menselijke dingen. Het belang van gelijkwaardigheid in een diverse samenleving wordt benadrukt. In hoofdstuk 4 wordt het onderzoek in het lectoraat besproken, gevolgd door een conclusie in hoofdstuk 5 met de titel 'Een hoopvolle toekomst. Hoe dan?'. Elk hoofdstuk begint met een citaat dat de essentie van het thema weergeeft. De tekst benadrukt ook het belang van ervaringen en beelden, met name in relatie tot onderwijspraktijken, om reflectie mogelijk te maken.
Opleidingsinstituten en werkveld constateren dat (toekomstige) leraren nog vaak onvoldoende toegerust zijn om met diversiteit in het onderwijs van leerlingen van 0-22 jaar om te gaan. We willen onderwijsprofessionals opleiden die kunnen afstemmen op de onderwijs- en ontwikkelbehoeften van kinderen en jongeren en in toenemende mate in staat zijn om een inclusieve leeromgeving te realiseren.Doel In samenwerking met opleiders en onderzoekers van hogescholen en praktijkopleiders willen we een pilot starten met als doel het opleiden van pedagogisch bekwame onderwijsprofessionals. Zij hebben oog voor kinderen en jongeren uit kwetsbare doelgroepen en dragen bij aan een meer inclusieve onderwijssetting. Resultaten De onderwijsprofessionals hebben zicht op de leefwereld van kinderen en jongeren waarmee zij werken; De onderwijsprofessionals weten hoe ze ‘in verbinding zijn en blijven’ met leerlingen en wat nodig is; De onderwijsprofessionals hebben geleerd interprofessioneel samen te werken; Onderwijsprofessionals weten vanuit welke waarden zij handelen, hebben een open en onderzoekende houding en voelen zich pedagogisch en didactisch goed toegerust; Er heeft een herijking plaatsgevonden van de opleidingsdidactiek en -pedagogiek en de visie op begeleiding van studenten; Het inclusieve gedachtengoed wordt voorgeleefd door alle opleiders. Looptijd 01 januari 2020 - 01 januari 2022 Aanpak Het scrumteam zal de track ‘Naar Inclusiever Onderwijs’ voor derdejaars studenten van de lerarenopleidingen voortgezet onderwijs en de pabo ontwikkelen (start pilot: studiejaar 2021-2022). Onderwijswerkplaats 1 onderzoekt welke theorievorming aan de basis ligt voor de track. Onderwijswerkplaats 2 onderzoekt de inhoud voor een inclusieve pedagogische didactische lijn in de track.
Het project Urban Ways (of Making) [UwoM] richt zich op het ontwikkelen van inclusiever muziekonderwijs waarin technologie en urban ontwerpkracht centraal staan. In samenwerking met SKVR, Quardin, LKCA en HKU onderzoekt UWoM hoe de kennis, werkwijzen en pedagogiek van urban docenten – docenten gevormd in informele leeromgevingen – benut kunnen worden in co-creatieve onderwijsontwerptrajecten. Het doel is om inzicht te krijgen in de specifieke ontwerpkracht van deze urban docenten en hoe deze duurzaam ingebed kan worden in het reguliere kunstonderwijs. De focus ligt hierbij op het versterken van inclusie en het optimaal inzetten van ontwerpkracht in de onderwijspraktijk. Dit sluit aan bij de bestaande aanpak van SKVR Tech, waarin muziekeducatie met technologie in een lerende community wordt ontwikkeld. UWoM wil deze aanpak verbreden door de inbreng van urban docenten en urban coaches te structureren en te valoriseren. Het project bestaat uit drie werkpakketten: 1. Inventarisatie van bestaande en ontbrekende kennis over inclusieve ontwerpkracht. 2. Onderzoek naar de unieke ‘maakmanieren’ van urban docenten via makersdialogen en thematische analyse, gericht op het expliciteren van hun waarde voor inclusief onderwijsontwerp. 3. Ontwikkeling en verspreiding van een toolbox met praktische tools voor inclusief onderwijsontwerp en duurzame inbedding in organisaties. De samenwerking met HKU zorgt voor praktijkgericht wetenschappelijke verdieping en borging in het hoger onderwijs. Quardin en LKCA waarborgen lokale en landelijke verspreiding en sectorbrede inbedding. Zo draagt UWoM bij aan het versterken van inclusief muziekonderwijs, vergroot het de zichtbaarheid en impact van urban makers, en toont het aan hoe ontwerpkracht inclusieve innovatie in het onderwijs kan aanjagen.