Hoe snel evolueert de markt en wat zien we daarvan nu terug in organisaties? Kunnen en willen organisaties in Nederland zich aanpassen aan snel veranderende omstandigheden: tempo van de markt, nieuwe technologieën en klantvraag? Is reality-pull alleen het nieuwe buzz-word of voorwaarde om te overleven? Gelden de bestaande ideeën over marktsegmentatie nog wel? In dit artikel presenteren we de resultaten van een onderzoek dat we hiernaar gedaan hebben.
DOCUMENT
The Internet introduces new business choices for customer interaction. In this article we introduce two claims. Firstly, we will show that the way companies shape their customer interaction, and not their sector or size, determine the market segmentation. Secondly, Internet dynamics and its effect on customer interaction rebalances the companies’ marketing and sales function: the Internet shortens the time window for new market opportunities and makes everyone a salesman. Therefore, traditional marketing activities become more and more part of Sales. Corporate communication and branding become more vital.
DOCUMENT
Since the European Union wants to reduce the oil dependence of the transportation system, the uptake of alternative vehicle technologies are stimulated in the member states. In the Netherlands, stimulation is already largely implemented in the form of a comprehensive charging infrastructure. This infrastructure is widely used by the electric vehicle drivers and thus there may occur a form of competition for the charging points. In this paper we address this problem by predicting the short-term availability of charging points at a given location and time by using the historical charging data in a space-time series model. The model shows better accuracy with respect to a naive method for short term predictions up to one day. This will allow charging point operators to provide customers with the service of looking up estimated charging point availability in the nearby future.
DOCUMENT
Wat dragen creatieve onderzoeksmethodes bij aan vernieuwing binnen de zorg? We onderzoeken dit binnen tien projecten van het Create Health-programma van ZonMw. In deze projecten wordt kennis ontwikkeld over de toegevoegde waarde van creatieve manieren van werken bij e-health innovatie.
Gedragsverandering is een actueel onderwerp: jongeren moeten minder drinken, autorijders voorzichtiger rijden, medewerkers stressvrijer werken. Door vanuit een vijftal verschillende invalshoeken, de vijf gedragslenzen, te kijken naar deze vraagstukken, is het mogelijk om gezonder, veiliger en duurzamer gedrag te ontwerpen.
Community, lab, werkplaats, netwerk, systeem, multi-stakeholder leeromgeving, leerwerkplaats, hybride leeromgeving: de termen buitelen over elkaar heen. Het gaat om omgevingen waarbij betrokkenen vanuit verschillende werelden met elkaar samen werken, leren en innoveren over grenzen heen, vaak rondom een maatschappelijke opgave. Bij de HU is gekozen voor de term ‘rijke leeromgevingen’. Vanwege het samen werken, leren en innoveren over grenzen heen, vinden wij ‘grensoverstijgende leeromgevingen’ een passend concept.