Presentation at the European Conference for Social Work Research, Leuven: Belgium
Het Project TBTOP is een samenwerkingsproject tussen onderwijsinstellingen voor VMBO, MBO en HBO om het techniek onderwijs samen met bedrijven in de regio aantrekkelijker te maken voor studenten, docenten en bedrijfsleven. Dit wil men realiseren door meer praktijknabij onderwijs te ontwikkelen. Ook wil men de vak-disciplinaire visie op het beroep verbreden en studenten kennis laten maken met doorstroommogelijkheden in studie en beroep. Een groep projectleiders uit de verschillende onderwijsinstellingen draagt zorg voor de voortgang van de vernieuwingsprocessen en verankering in het onderwijs. De betrokkenen hebben samenwerking in een nieuwe context ervaren namelijk samenwerking met de beroepspraktijk, samenwerking met andere vakdisciplines en samenwerking met andere onderwijsinstellingen (en dus onderwijsniveaus). Het samenwerken aan praktijkopdrachten in multidisciplinaire TOPteams is een nieuw proces geweest voor docenten en bedrijfsmedewerkers. Dit proces heeft, los van de concrete producten en processen, een cultuurverandering in het onderwijs in gang gezet. Groepen docenten zijn getriggerd om over de grenzen van hun vakgebied te kijken en naar het onderwijs te kijken, vanuit de bril van de praktijk. Hiermee hebben de betrokkenen zich geprofessionaliseerd. In de film die gemaakt is naar aanleiding van dit project, vertellen betrokkenen hun ervaringen binnen de nieuwe samenwerkingsvormen. De film is interactief en op verschillende momenten in te stappen.
MULTIFILE
Background and purposeWithin Northwest European Welfare states, there is a growing need for all social work professions to substantiate their work with research. The earliest notions of social street work origins from the end of the18th century by the British Salavation Army (Mikkonen et al., 2007). In the Netherlands it’s introduced from the United States (1960s), as a response to individuals and groups hanging around. Social street work is a low threshold and professional form of being there, performed in surroundings and situations where the target group is. It focusses on contact-making and staying in contact with individuals and marginalised groups, who otherwise are hard to reach, have lost their connection with society and have multiple problems. It’s a high appreciated practice, but it lacks a method that is substantiated with research (Morse et all, 1996; Kirkpatrick, 2000). In this paper we will present conceptual model of the method of social street work, that’s substantiated with experiences from professionals and the target group.MethodThis paper is based on a combination of literature review, document analysis, Delphi Method and an online questionnaire among the target group. The research is conducted at Streetcornerwork in Amsterdam. Streetcornerwork is the only organization in the Netherlands that provides social street work, since WWII. They employ 175 professional social street workers and has 43 years of experience in social street work.First, a theoretical model of social street work is developed bases on literature review, analyses of documents of the establishment (1970-1990)of social street work (Netherlands) and different attempts to describe the method (1991-2017). Second, the explanation model is strengthened with data from the online questionnaire among 1600 clients of Streetcornerwork. Third, the Delphi Method is used to validate the model with the tacit knowledge of 24 professionals.ResultsThe result is a conceptual model of the method of social street work that is substantiated with experiences from professionals and the target group. Characteristic is that it’s an open approach in contact with the target group which is highly dependent on context and has unpredictable character (Metz, 2016 , Andersson, 2011).The method social street work consists of 14 methodic principles,. Social street work contributesto the development of self-insight and general life skills, the restoration of the social network and the improvement of living conditions and the well-being of the target group. We also gain insight in the experienced contribution of social street work from persons in the environment of the target group (client system, neighborhood and institutional environment). This experienced contribution of social street work at theenvironment is divided into the direct contribution and the implicated contribution through the target group.Conclusions and implicationsThis conceptual model of the method of social street work contributes to a body of knowledge. We made tacit knowledge explicit and we can legitimize the profession of social street work. Because research is done in close collaboration with street workers, it also contributes to the development of their work.
MULTIFILE
Update 09 22: de generieke blackboardmodule is afgerond in juni 22 en wordt nu bij Bedrijfskunde (AD) en Technische Bedrijfskunde (Minor Slim Produceren) gebruikt en getest. Deze gebruikerservaringen worden meegenomen, mogelijke aanpassingen worden gedaan. Het project loopt volgens planning. Er blijkt geen factuur te zijn gestuurd in het vorig studiejaar (21 22), dit blijkt niet meer mogelijk. Voor dit project is subsidie uit het Strategisch Fonds toegekend door drie instituten: Instituut voor Bedrijfskunde, Academie voor Gezondheidsstudies en Engineering. Looptijd: september 2021 - juni 2023.Er wordt een generieke Blackboard module ontwikkeld voor het gebruik van de A3+ methode door studenten (gebruik) en docenten (begeleiding). Het is een onderzoeksmethode om procesproblemen te analyseren en op te lossen op een iteratieve en sequentiële wijze. De beoogde impact: Met behulp van de onlineversie van de A3+ methode wordt een nieuwe structuur gecreëerd voor de begeleiding van studenten bij de uitvoering van hun onderzoeksopdrachten. Kenmerk van deze nieuwe structuur is haar flexibele karakter met hoogfrequente online interactie en feedback
Wat dragen creatieve onderzoeksmethodes bij aan vernieuwing binnen de zorg? We onderzoeken dit binnen tien projecten van het Create Health-programma van ZonMw. In deze projecten wordt kennis ontwikkeld over de toegevoegde waarde van creatieve manieren van werken bij e-health innovatie.
Het publieke debat over issues in de huidige samenleving vindt permanent plaats. Publieke debatten kennen een golfbeweging en veranderen soms in een crisis. De gedigitaliseerde samenleving maakt de reactie van organisaties op issues vele malen ingewikkelder. In dit project staat de vraag centraal hoe communicatieprofessionals van publieke organisaties beter kunnen omgaan met publicitaire golfbewegingen van voortdurend debat, regelmatige issues en incidentele crises.