Vandaag de dag loopt de discussie over AI hoog op: wat betekent AI voor verschillende beroepen? Welke competenties zijn straks wellicht niet meer relevant en welke juist des te meer? En wat betekent AI voor het onderwijs? Hoog tijd dus om in het onderwijs aandacht te besteden aan het versterken van AI-geletterdheid. Ofwel de competenties die nodig zijn om AI-technologieën kritisch te kunnen evalueren, er effectief mee te kunnen communiceren en mee samen te werken, zowel thuis als op de werkplek, zodat studenten klaar zijn voor een wereld vol AI Antwoord op deze en andere vragen vind je in deze publicatie van het lectoraat Teaching, Learning & Technology zodat je in zeven minuten weer bent bijgepraat over AI geletterdheid. # AI-geletterdheid #teachinglearningandtechnology #inholland
DOCUMENT
In deze podcastaflevering is Josien Boetje te gast bij Laura Walter-Goudsmit. Josien is Promovendus Digitale Informatievaardigheden & Lerarenopleider Digitale Geletterdheid bij Hogeschool Utrecht. Samen bespreken we het belang van digitale vaardigheden voor leerlingen en leraren, de ontwikkeling van een curriculum digitale geletterdheid op de lerarenopleiding, en het verlangen om praktische handvatten en inspiratie te delen. Ook bespreken we Generatieve AI en de mogelijke toepassingen in het onderwijs; met een kritische blik op de ontwikkelingen, de ethiek en de doordachte implementatie.
YOUTUBE
De ontwikkelingen op het gebied van artificial intelligence (AI) gaan razendsnel. Hoe ga je als schooldirecteur om met de kansen en keerzijden van generatieve AI in het onderwijs, zoals ChatGPT? Onderwijskundige en specialist digitale geletterdheid Josien Boetje geeft uitleg, inzichten en tips om jou en je team te inspireren.
LINK
In deze aflevering van De Dataloog gaan hosts Walter en Jurjen in gesprek met Phaedra Kortekaas (Managing Director Benelux bij SAS) en Jos Dirkx (oprichter van Beenova AI en World Economic Forum Tech Pionier) vanuit het Nederlandse hoofdkantoor van SAS. Ze bespreken hoe data-geletterdheid en kritisch denken hand in hand gaan met de razendsnelle ontwikkelingen op het gebied van data en AI. Hoe bereiden we toekomstige generaties voor op een wereld waarin IT en kunstmatige intelligentie net zo vanzelfsprekend moeten worden als een internationale voertaal?Phaedra Kortekaas pleit voor een vroege start met data-geletterdheid in het onderwijs, terwijl Jos Dirkx vanuit een internationaal perspectief naar AI-innovatie kijkt, met inspirerende voorbeelden uit onder andere Singapore. Ze benadrukken samen de noodzaak van inclusieve, diverse AI-modellen en onderstrepen de belangrijke rol die Europa kan spelen om ethische standaarden en toegankelijkheid te waarborgen.In een gesprek dat verder gaat dan technologische snufjes, staat de oproep centraal om kritisch te blijven denken. Want uiteindelijk is technologie slechts een middel, en is het aan ons om te bepalen in welke richting we innoveren. Ontdek in deze aflevering hoe visie, educatie en samenwerking de sleutel zijn tot een duurzame en verantwoorde digitale toekomst.
LINK
Het doen van onderzoek is een tijdrovend en inspannend proces. Dat is enerzijds heel goed, als we die tijd besteden aan het diep verwerken en nadenken over de onderzoeksinhoud. Maar bij andere aspecten van onderzoek zoals het eindeloos verdwalen in de literatuur of het verwerken van data kunnen we wel wat hulp van AI gebruiken. Gelukkig zijn er allerlei tools die ons hierbij kunnen ondersteunen in de verschillende fases van het onderzoeksproces.
LINK
Eind 2024 publiceerde Npuls de visie ‘AI en kansengelijkheid’. De belangrijkste boodschap van de visie: als we niets doen, neemt kansengelijkheid voor studenten door AI eerder af dan toe. Er is dus werk aan de winkel. In deze blogserie nemen we je mee in de manier waarop AI kan bijdragen aan eerlijke kansen in het onderwijs. En ook hoe onderwijsinstellingen AI kunnen gebruiken om studenten beter te begrijpen en te ondersteunen. Met aandacht voor de risico’s en praktische stappen voor instellingen om AI op een zorgvuldige en ethische manier toe te passen. Dit is deel 1 in de serie.
LINK
Leerlingen groeien op in een wereld die permanent online is. Ze hebben toegang tot een grote hoeveelheid informatie en ze zijn constant online in interactie. Het onderwijs kan leerlingen opleiden tot mediawijze burgers.
LINK
In de huidige samenleving is het van belang om effectief en efficiënt digitale informatie te verzamelen, evalueren, verwerken, synthetiseren en delen.
LINK
Creëer een netwerkorganisatie met besluitvorming op het laagst haalbare organisatieniveau.
LINK