Full text via link. The goal of this study is to examine the impact of Self-leadership styles on the dimensions of Entrepreneurial Orientations in organisations in Dubai and the Netherlands: Innovativeness, Risk Taking and Proactiveness. The study also distinguishes the impact of Self-leadership styles on the dimensions of Entrepreneurial Orientations on the dimensions of Creativity and Productivity. A path analysis was performed by applying structural equation modelling (SEM) using analysis of moment structures (AMOS)
LINK
Leermethode levensbeschouwing voor VMBO. Onderdeel van een driedelige serie. Dit deel1 bevat zes hoofdstukken: H. 1 De levensbeschouwelijke kijk H. 2 Uitingen van levensbeschouwing H. 3 Jodendom H. 4 Christendom H. 5 Wie ben ik? H. 6 Vriendschap en liefde Het betreft een Leerwerkboek.
MULTIFILE
De RAAK Impuls 2020 wordt aangevraagd voor het RAAK-Publiek project 'voorkomen achterstanden motoriek op school" (VAMOS RAAK.PUB05.040). In VAMOS stond het meten van de effectiviteit van twee motorische interventies op school centraal. Om ernstige motorische achterstanden te voorkomen worden deze interventies aangeboden op basisscholen aan kinderen met een matige motorische achterstand. De groep kinderen met een matige motorische achterstand is echter heterogeen en de effectiviteit van deze interventies voor de verschillende kinderen is niet eerder onderzocht. Het onderzoek bestond uit twee delen: 1) het bepalen van de effectiviteit van de interventies MRT en GYM+ en 2) het bepalen van de kenmerken van kinderen met een matige motorische achterstand om te achterhalen in hoeverre deze invloed hebben op de effectiviteit van de interventies. Het originele project bestond uit 5 werkpakketten: in werkpakket 1 stond selectie van kinderen met een matige motorische achterstand centraal, in werkpakket 2 werden baseline metingen verricht (motorische vaardigheid, beweeggedrag, zelfbeeld, fysieke fitheid, lengte en gewicht en plezier in bewegen). In werkpakket 3 werd met de interventie gestart en werd deze geëvalueerd aan de hand van observaties. In werkpakket 4 werden de nametingen verricht, inclusief een retentiemeting zes maanden na beëindiging van de interventie. In werkpakket 5 stond disseminatie centraal. Het project zou uitgevoerd worden op 10 interventiescholen (5 GYM+ en 5 MRT) en 5 controlescholen bij kinderen in groep 3 en 4 (6-8 jaar). De resultaten zouden inzichtelijk maken voor welke kinderen de interventies MRT en GYM+ wel of niet werk en wat de effectieve ingrediënten van de interventies zijn. Dit project is een samenwerking van de HvA, basisscholen, de gemeente Amsterdam, Tilburg University, de KVLO en de scholingsorganisatie Alles in Beweging.
Postdoc research project Transformation through Interactive Narrative DesignMedia psychologist dr. Christian Roth's postdoc project Transformation through Interactive Narrative Design (TIND) is part of the Professorship Performative Creative Processes, the school Games & Interaction, and the Expertisecentrum Onderzoek, Innovatie en Internationalisering (OOI). Here, Christian interweaves education and practice-oriented research. He studies the artistic, pedagogical and academic perspectives regarding the power of transformation through applied Interactive Narrative Design (IND).Within the two-year postdoc research project TIND, Christian studies the training of interactive narrative designers with the goal of developing teaching methods and learning tools for artists and designers, such as game and interaction designers, to enable them to create more effective artefacts.Why interactive narrative design?IND offers agency, defined as the ability to influence narrative progression and outcomes in a meaningful way. As such, it carries the potential to create and emotional impact and spark transformative change. This enables interactors to explore different points of view and to feel the weight of their own choices and consequences. This, in turn, allows for a more thorough understanding of complex multi-stakeholder issues, which could have a significant impact on the success of emerging artistic, and learning applications.The TIND project will enable designers through an interdisciplinary approach, including applied game design, immersive theatre, behavioral and cognitive psychology, and the learning sciences.A good example for offering different perspectives on a complex topic is the narrative simulation Mission Zhobia: Winning the Peace, which is used for the training of peacekeepers. Or the news game, I am Mosul, which aims to raise awareness around the effects of war by bringing it close to home: choose your Dutch city and make choices on how to survive if the war was there. And the interactive story Adventures with Anxiety offers a new understanding by letting interactors play anxiety embodied within a wolf. IND is a complex and challenging interdisciplinary field in which design knowledge from other media can often not be directly transferred. As a new medium, it introduces new affordances in technique and user experience. This requires practice-based research for further development of the educational format, demonstrating its potential while identifying and overcoming common learners’ challenges. This project aims to develop a framework for the design and evaluation of meaningful interactive narrative experiences that effectively stimulate a variety of cognitive and emotional responses such as reflection, insight, understanding, and potential behavior change. It provides tools, methods and activities to enable aspiring or practicing narrative designers through an interdisciplinary approach, including game design, immersive theatre, behavioral and cognitive psychology, and the learning sciences.HKU education means to prepare students for success in the creative industries and IND plays an important role for current and future jobs in education, arts and entertainment. IND has the potential to create an emotional impact and spark transformative change by offering agency, defined as the ability to influence narrative progression and outcomes in a meaningful way. This enables interactors to feel the weight of their own choices and their consequences, to explore different perspectives, and to more thoroughly understand complex multi-stakeholder issues, which could have significant impact on the success of emerging artistic, and learning applications.The planned output is a collection of design tools and methods for interdisciplinary workshops and courses, which can be integrated into different curricula at the HKU, thereby enhancing existing programs while enabling the refinement of training methods. Once completed, this postdoc project delivers a training method with multiple applications designed to harness the power of interactive storytelling for transformative personal and societal impact.ColloborationsThe research project is directly embedded in the curriculum of the HKU schoolGames & Interaction with annual educational offerings such as the Minor Interactive Narrative Design (MIND) and HKU wide broad seminars. Course evaluation and literature research will be used to create new and adjusted training for different HKU schools and the industry.More informationAre you interested to learn more about the postdoc research project Transformation through Interactive Narrative Design? Get in touch with Christian Roth: christian.roth@hku.nl
In Amsterdam heeft 33% van de kinderen een motorische achterstand op de basisschool (factsheet Gymmermansoog, 2017), wat veelal ook gevolgen heeft voor de sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling (Taanila et al., 2005; Veiga et al., 2017). Kinderen met een ernstige motorische achterstand (categorie ‘rood’) worden vanuit de school doorverwezen naar externe zorg (zorgtraject Gymmermansoog, zie Figuur 3). Echter, de gymleraar moet ondersteuning bieden aan de grote groep kinderen met een matige achterstand (categorie ‘oranje’). Voor dit traject is momenteel nog onvoldoende aandacht, terwijl we weten dat door natuurlijk beloop een aanzienlijk deel van deze groep kinderen een ernstige achterstand zal ontwikkelen (zie Figuur 1). Gerichte preventieve ondersteuning aan deze grote groep kinderen, om ernstige motorische achterstanden te voorkomen, is daarom belangrijk. In Amsterdam werken gymleraren al actief aan het terugdringen van motorische achterstanden via programma’s als Motor Remedial Teaching (MRT) en Gym+. Echter, de effectiviteit van deze interventies is niet aangetoond. De gymleraar is, met ondersteuning van ALO en gemeente, in staat risicokinderen te screenen. Maar daarmee rijst de vraag welke ondersteuning de gymleraar deze risicokinderen het beste kan bieden. In dit onderzoek zal de effectiviteit van twee motorische interventies op school bepaald worden door een voor-, na- en retentiemeting. Door middel van een checklist en observaties worden de kenmerken van de interventies bepaald. De kenmerken van de kinderen worden in kaart gebracht, om te achterhalen voor welke kinderen deze interventies wel of niet werken. Vervolgonderzoek kan zich dan richten op verdere interventie-ontwikkeling, zodat de gymleraar voor ieder kind op school gepaste ondersteuning binnen en buiten de les kan realiseren.