MULTIFILE
31-12-2018From the article: "AbstractFeedback plays a central role in learning. Crucial to this is the nature and timing ofthe feedback. This experimental study explores the efficacy of immediate computer-mediated feedback within a virtual reality environment designed to facilitate thedevelopment of pre-university students' presentation skills. Two conditions wereestablished to assess the efficacy: immediate computer-mediated feedback; a controlcondition of delayed expert-mediated feedback. Results showed improvement butno statistically relevant difference in performance gains between the two conditions,suggesting both can facilitate learning. Furthermore, students perceived the environ-ment to be an effective and motivating platform in which to practise presentationskills. For educators seeking viable alternatives to face-to-face presentation practiceand feedback, the finding that immediate computer-mediated feedback is potentiallyas effective in aiding presentation performance is crucial for two reasons: first, itexpands practice opportunities for students; second, it could result in less pressureon resources, including time and staffing."
LINK
04-01-2020Het ontwikkelen en verzorgen van kwalitatief hoogwaardig onderwijs is een teamopgave en collectief handelingsvermogen is een voorwaarde voor die opgave. In dit rapport presenteren we de resultaten van twee jaar onderzoek naar dat collectief handelingsvermogen in zes docententeams in twee mbo-instellingen. We onderzochten met een mixed method actieonderzoek in en met deze teams hoe dit handelingsvermogen tot stand komt en hoe via interventies team- en organisatiecondities kunnen worden versterkt. De interventies waren gericht op het versterken van het onderwijs en de samenwerking in het team. De zes teams ervoeren relatief veel collectief handelingsvermogen rond het verzorgen van het eigen onderwijs, maar veel minder rond het realiseren van verbeterdoelen of het beïnvloeden van condities in de organisatie. Het onderzoek en de interventies leidde niet tot een structurele versterking van het collectief handelingsvermogen in de zes teams. De oorzaak daarvan ligt in een combinatie van team- en organisatiecondities. In teams waar de basiscondities voor effectief teamwerk of de sociale veiligheid niet op orde waren, is het zeer lastig tot onmogelijk om teams tot ontwikkeling te brengen. Veel teams ervaren daarnaast weinig tot geen tijd om met elkaar te reflecteren op het eigen handelen en functioneren en komen dan ook niet of zeer beperkt zelfstandig tot die reflectie. Leiderschap blijkt een belangrijke organisatieconditie, met name voor de realisatie van verbeterdoelen. In de prioritering van doelen en planning en structurering kan een leidinggevende een belangrijke rol spelen. Een ondersteunende rol van een teamcoach was hierin ook positief, terwijl bij de invloed van de organisatiecondities de afstand tussen team en afdelingen in de meeste teams opvalt. Op organisatieniveau valt daarnaast de constant veranderende context op waarin de teams opereren, die een negatieve invloed lijkt te hebben op het functioneren van de teams. De teamcondities en organisatiecondities beïnvloeden elkaar en zijn voor elk team anders. Dit maakt het versterken van team- en organisatiecondities die het collectief handelingsvermogen bepalen een ‘wicked problem’. De reflecties en aanbevelingen in dit rapport zijn gericht op de vraag hoe team- en organisatiecondities en daarmee het collectief handelingsvermogen van teams versterkt kunnen worden, binnen deze complexe context.
In Nederland wordt elk jaar 70.000 ton glas uit gebouwen gesloopt. Dit gebeurt om de isolerende kwaliteiten van de gebouwschil te verbeteren of omdat het gebouw wordt gesloopt. Het uit gebouwen gesloopte glas wordt gerecycled tot glaskorrels die voor glaswol en verpakkingsmateriaal worden gebruikt. Recyclen is echter een matig circulaire strategie omdat het energie kost en er materialen verloren gaan. Hergebruik van (isolatie-) glas heeft 3 milieutechnische voordelen: 1) Het maken van glas is een energie-intensief proces; 2) Zand begint een schaars bouwmateriaal te worden; 3) Glas wordt in toenemende mate geïmporteerd. Nederland heeft de ambitie om in 2050 volledig circulair te zijn. Steeds meer opdrachtgevers eisen daarom dat in gebouwen hergebruikte materialen worden toegepast – isolatieglas hergebruiken past binnen deze eis. Bovendien hoeven de glasleveranciers bij hergebruik minder nieuw vlakglas in te kopen. Nu assembleren zij het door glasfabrieken gemaakte vlakglas tot isolatieglas. De inkoopprijs is door toenemende schaarste minder goed voorspelbaar. Tijdens een aan deze RAAK-MKB subsidieaanvraag voorafgaand KIEM-HBO onderzoek is een strategie ontwikkeld waarmee de restkwaliteit van isolatieglas kan worden bepaald. Afhankelijk van die restkwaliteit kan het glas gerepareerd en geüpgraded worden, of moet het gedemonteerd worden. Hierbij worden de bruikbare delen hergebruikt voor nieuw isolatieglas. De kosten, de thermische kwaliteiten van het geüpgraded isolatieglas en de garanties moeten zowel bij gerepareerd/geüpgraded of gedemonteerd/geassembleerd isolatieglas vergelijkbaar zijn met die van nieuw HR-glas. De technieken om isolatieglas te repareren, upgraden en/of te demonteren worden in dit onderzoek onderzocht, ontwikkeld en getest. Hiertoe is een consortium gevormd, bestaande uit professionals werkzaam bij bedrijven die betrokken zijn bij het maken en plaatsen van isolatieglas, bij het verwijderen van glas uit gebouwen, bij het onderzoek naar glas en bij de aanschaf van isolatieglas (gebouweigenaren).
Traffic accidents are a severe public health problem worldwide, accounting for approximately 1.35 million deaths annually. Besides the loss of life, the social costs (accidents, congestion, and environmental damage) are significant. In the Netherlands, in 2018, these social costs were approximately € 28 billion, in which traffic accidents alone accounted for € 17 billion. Experts believe that Automated Driving Systems (ADS) can significantly reduce these traffic fatalities and injuries. For this reason, the European Union mandates several ADS in new vehicles from 2022 onwards. However, the utility of ADS still proves to present difficulties, and their acceptance among drivers is generally low.As of now, ADS only supports drivers within their pre-defined safety and comfort margins without considering individual drivers’ preferences, limiting ADS in behaving and interacting naturally with drivers and other road users. Thereby, drivers are susceptible to distraction (when out-of-the-loop), cannot monitor the traffic environment nor supervise the ADS adequately. These aspects induce the gap between drivers and ADS, raising doubts about ADS’ usefulness among drivers and, subsequently, affecting ADS acceptance and usage by drivers.To resolve this issue, the HUBRIS Phase-2 consortium of expert academic and industry partners aims at developing a self-learning high-level control system, namely, Human Counterpart, to bridge the gap between drivers and ADS. The central research question of this research is:How to develop and demonstrate a human counterpart system that can enable socially responsible human-like behaviour for automated driving systems?HUBRIS Phase-2 will result in the development of the human counterpart system to improve the trust and acceptance of drivers regarding ADS. In this RAAK-PRO project, the development of this system is validated in two use-cases:I. Highway: non-professional drivers;II. Distribution Centre: professional drivers.Collaborative partners:Bielefeld University of Applied Sciences, Bricklog B.V., Goudappel B.V., HaskoningDHV Nederland B.V., Rhine-Waal University of Applied Sciences, Rijkswaterstaat, Saxion, Sencure B.V., Siemens Industry Software Netherlands B.V., Smits Opleidingen B.V., Stichting Innovatiecentrum Verkeer en Logistiek, TNO Den Haag, TU Delft, University of Twente, V-Tron B.V., XL Businesspark Twente.
Solarize bestaat uit een team van twee studenten Werktuigbouwkunde aan de HAN in Arnhem die reeds tijdens de propedeusefase in 2013 begonnen zijn met het ontwerpen van een duurzaam systeem om de gaskosten van woningen te reduceren. Solarize bestaat nu vier jaar en heeft een duurzaam warmtesysteem ontwikkeld waarmee een nieuwbouwhuis goedkoop aan de strenge energienorm, de BENG norm die in 2020 verplicht gaat worden, zal kunnen voldoen. Met de innovatieve vacuümbuiscollectoren kan Solarize ruim 50% van het gasverbruik vervangen door duurzame energie. Dit duurzame warmtesysteem onderscheidt zich vooral door de lage investering en de hoge energieopbrengst, waardoor het de meest aantrekkelijke oplossing is voor de consument om aan de binnenkort verplichte BENG norm te voldoen.