In de discussie over activistische aandeelhouders zijn velen van mening dat het evenwicht verstoord is en dat de aandeelhouders te veel macht hebben. Het werkelijke probleem is dat de trouwe langetermijnaandeelhouder niet meer bestaat en is vervangen door de kortetermijnbelegger met alleen oog voor rendement. Deze nieuwe realiteit vraagt om een andere benadering.
DOCUMENT
Onderwijs is per definitie een morele activiteit. We doen dagelijks uitspraken over en richting onze leerlingen over wat we verstaan onder goed menszijn. We houden ons dagelijks ook bezig met de vraag wat het betekent om goed samen te leven. Dat kunnen we doen op diverse manieren, vanuit verschillende waarden en op basis van allemaal goedbedoelde ideeën over hoe onderwijs het samen leven, werken en leren en de democratie versterkt. Soms gebeurt dit bewust, vaker zonder dat we het doorhebben.
LINK
Democratie, vrijheid, gelijkheid voor wie? Deze vraag staat centraal in het boek Denken over Democratie, geschreven voor het havo-eindexamen filosofie. Leerlingen verdiepen zich in een reeks politieke denkers van de Oudheid tot de huidige tijd: van Plato tot Michael Sandel. Ze denken na over fundamentele democratische kwesties zoals vrijheid van meningsuiting en de rechtsstatelijkheid van partijprogramma’s. Dit informatieve boek biedt aanknopingspunten om in de geschiedenisles met leerlingen na te denken over zulke vraagstukken.
DOCUMENT