Interviews met eindexamenkandidaten, in de Eindexamenkrant Academie Minerva 2016Vormgeving, Autonome Beeldende Kunst, Docent Beeldende Kunst en Vormgeving
DOCUMENT
Deze publicatie beschrijft het eerste deel van het Subjectieve Cartografie-project. Dit is onderdeel van het onderzoeksproject Sense Ecology. Subjectieve cartografie wordt hierin als artistieke onderzoeks- en onderwijsmethode ontwikkeld en getest. Dit vindt plaats binnen het onderwijs op Academie Minerva.
DOCUMENT
Dementie, een belangrijk maatschappelijk thema, waar K38 via kunst aandacht aan besteedt. Studenten van Academie Minerva hebben wekelijks, drie maanden lang, in het Groningse Odensehuis mensen met dementie geportretteerd. Deze expositie vormt een neerslag van hun ontmoeting.
DOCUMENT
Perron 18 is een initiatief van Kunsteducatie Noorder Breed. Dit is een samenwerkingsverband van de kunsteducatieve bacheloropleidingen (Academie Minerva en Prins Claus Conservatorium), de Pedagogische Academie, het Lectoraat Kunsteducatie en de Master Kunsteducatie, een joint degree van de Hanzehogeschool Groningen en NHL Stenden Hogeschool. Dit verslag is gemaakt vanuit het lectoraat Kunsteducatie.
DOCUMENT
Van 5 tot en met 12 november 2012 vond in de koepelzaal van Academie Minerva een projectweek plaats in het kader van Anke Coumans installatie als lector Image in Context. Het Lectoraat Image in Context bestudeert de nieuwe rollen die kunstenaars en ontwerpers ontwikkelen wanneer zij hun werk relateren aan de samenleving. De studenten van Autonome Beeldende Kunst en Vormgeving die deelnamen aan deze projectweek werkten onder leiding van beeldend kunstenaar Bart Lodewijks aan een expositie met de titel De Kunsten en Het Politieke. Het materiaal dat deze projectweek heeft opgeleverd, is de basis voor het eerste cahier van het lectoraat Image in Context van het kenniscentrum Kunst & Samenleving. Het cahier bevat de volgende onderdelen: De grond onder onze voeten Een reflectie van Bart Lodewijks op de projectweek Werk en reflecties Anna Rijkens, Antoinet Pastoor, Marjet Zwaans, Marco Stoelwinder, Ferdi Speelman, Brenda Sariowan, Tobi van Ringen, Doris Laczkò, Roel Hooghiem, Tijmen van Dijk, Iris Leenknegt, Rosemarie Swingle, Irene Sanchez Izquierdo, Francesca Lai, Ruben Jager, Ilse Vos, Lean Meinders, Elke Uijtewaar, Gisanne Hendriks, Nynke v/d Bij, Marco Hol, Frank Hopman Reflecties op de projectweek door enkele deelnemende studenten van Academie Minerva: Anna Rijkens, Doris Laczkó, Iris Leenknegt, Tobi van Ringen, Ilse Vos Bart Lodewijks en de kunst van het verbinden De visie van Anke Coumans op de werkwijze van Bart Lodewijks
DOCUMENT
Autonoom kunstenaars en ontwerpers creëren artistieke beelden en/of ontwerpen rondom die beelden gebeurtenissen (events) met de bedoeling het publiek (de burgers) te confronteren met de wereld rondom. Mij interesseren vanuit het lectoraat Image in Context van het kenniscentrum Kunst en samenleving van Academie Minerva Groningen, de wijzen waarop kunstenaars en ontwerpers hun beeldend vermogen en hun artistiek handelen inzetten om actuele kwesties onder de aandacht te brengen.
DOCUMENT
Laten Zien Laten zien toont de visuele output van een ontmoeting tussen studenten van Academie Minerva, studenten Sociale Geografie van de Rijksuniversiteit Groningen en jongeren met niet aangeboren hersenletsel (cliënten van De Noorderbrug). In teams werd fotografisch beeld ingezet om elkaars leefwereld te leren kennen, om zo aspecten van het leven van de Noorderbrugcliënten zichtbaar en bespreekbaar te maken. Locaties werden bezocht die voor ieder van hen belangrijk zijn; bijvoorbeeld het huis, de favoriete kroeg en de werkplek.Het resulteerde in werk dat zo divers is als de deelnemers zelf en verwijst naar gedeelde interesses en belangrijke verschillen. Zo toont een video de communicatieve uitdagingen tussen de leden van de groep. Foto’s en schilderijen laten verschillende manieren van ervaren zien. En worden persoonlijkheden geprojecteerd, gebruik makend van de visuele beeldtaal van (James Bond) film posters. Het project is begeleid door fotograaf en PhD onderzoeker Andrea Stultiens (Academie Minerva) en sociaal geograaf Bettina van Hoven (RUG). Teams: - Charlotte de Haas (RUG), Roland van Arnhem (DN), Wytse de Jong (AM)- Ingrid Zijlema (AM), Max Spanninga (DN), Foekje van Schoot (RUG) - Bernadet Kruidhof (AM), Daan Vegter (RUG), Hannah den Besten (AM), Jenneke Blijdorp (DN), Rik Meendering (RUG), Stephan Pijl (DN)
LINK
Op 30 november organiseerden de gezamenlijke (kunst)educatieve opleidingen van de Hanzehogeschool (Academie Minerva, het Prins Claus Conservatorium, de PABO en de Master Kunsteducatie) en het lectoraat Kunsteducatie weer een werkveldbijeenkomst kunsteducatie. Dit keer is het thema: Each one teach one – leren in en van hiphop. We bogen ons samen over vragen als: hoe wordt er geleerd in de hiphop-scene? Wat kunnen we daar van leren? Is hiphop al onderdeel van onze onderwijspraktijk? Hoe ziet dat er dan uit – en hoe zou het er uit kunnen zien? Dit betreft het verslag van deze bijeenkomst.
DOCUMENT
In november 2017 stelde het lectoraat Image in Context van Academie Minerva te Groningen in zijn jaarlijkse tentoonstelling en symposium onder de noemer Artistic Research in the North de wijze van publiekelijk maken van onderzoek centraal. Als tentoonstellen een geëigende vorm is voor het presenteren van kunst, is het dan ook een geschikt format voor het presenteren van artistiek onderzoek? Beide zijn tenslotte deels discursieve en deels beeldende en ruimtelijke praktijken. Drie onderzoekers (twee kunstlectoren en een hoogleraar) werden uitgenodigd hierover een reflectie te bieden. Sara Strandvad (RUG) ziet in de tentoonstelling vooral een mogelijkheid om het beeldende van het artistieke onderzoek naar de voorgrond te halen. Peter Sonderen (ArtEZ) brengt de noodzaak van het present zijn van het onderzoekproces als overdrachtsvorm onder de aandacht. Ruth Benschop (Hogeschool Zuyd) vraagt zich af hoe een tentoonstelling van artistiek onderzoek een andere toeschouwer kan produceren dan een tentoonstelling van kunst. De reflecties maken duidelijk dat de transformatie van kunst-tentoonstelling naar kunstonderzoek-tentoonstelling ingewikkeld is. Curator Anke Coumans licht in een inleiding het opzet toe.
LINK
Ik zie, ik zie wat jij niet zietStudenten van Academie Minerva portretteerden mensen met dementie op een gesloten afdeling van zorginstelling ZINN (De Brink) en Dignis (’t Blauwbörgje) in Groningen. Drie maanden lang schetsen kunststudenten wekelijks hun bijzondere modellen.De portretten zijn het gevolg van een ontmoeting tussen mensen via beeld. Ze zijn ontstaan door contact te maken, te observeren, de ander in de ogen te kijken en echt te luisteren. De expositie biedt een blik in de verwarrende wereld van dementie, door de ogen van de kunststudent. Voor de deelnemende studenten leverde het werken in de sociale context van mensen met dementie een nieuwe dimensie aan hun kunstenaarschap. Te zien zijn zowel de portretten van mensen met dementie, als een film waarin studenten getuigen van hun artistieke zoektocht. De portretten zijn tegelijkertijd talking pieces die de impact van dementie meer zichtbaar en bespreekbaar maken.Het artistieke proces binnen deze sociale context wordt gemonitord en onderzocht door het lectoraat Image in Context. Het is een zowel een onderwijs als een onderzoeksproject, waarbij beeldend kunstenaar en Minerva-docent Herman van Hoogdalem en lector Dr. Anke Coumans onderzoeken wat het voor een kunstenaar betekent om de dementerende medemens te portretteren.(zaaltekst)
MULTIFILE