Deze casestudie geeft inzicht in verschillende soorten kennis die kenmerkend zijn voor applied design research. Er wordt onderscheid gemaakt tussen kennis over de huidige situatie, over wenselijke alternatieven en over effectieve oplossingen om daar te komen. Ofwel, kennis hoe het is, kennis over hoe het kan zijn en kennis over hoe het zal zijn als we effectieve oplossingen toepassen. Elk van deze soorten kennis heeft andere kwaliteitscriteria.
DOCUMENT
Over the last two decades, institutions for higher education such as universities and colleges have rapidly expanded and as a result have experienced profound changes in processes of research and organization. However, the rapid expansion and change has fuelled concerns about issues such as educators' technology professional development. Despite the educational value of emerging technologies in schools, the introduction has not yet enjoyed much success. Effective use of information and communication technologies requires a substantial change in pedagogical practice. Traditional training and learning approaches cannot cope with the rising demand on educators to make use of innovative technologies in their teaching. As a result, educational institutions as well as the public are more and more aware of the need for adequate technology professional development. The focus of this paper is to look at action research as a qualitative research methodology for studying technology professional development in HE in order to improve teaching and learning with ICTs at the tertiary level. The data discussed in this paper have been drawn from a cross institutional setting at Fontys University of Applied Sciences, The Netherlands. The data were collected and analysed according to a qualitative approach.
DOCUMENT
Design en onderzoek zijn twee kennisgebieden die elk hun eigen tradities, methoden, standaarden en praktijken hebben. Deze twee werelden lijken behoorlijk gescheiden, waarbij onderzoekers onderzoeken wat er is en ontwerpers visualiseren wat er zou kunnen zijn. Dit boek slaat een brug tussen beide werelden door te laten zien hoe design en onderzoek geïntegreerd kunnen worden om een nieuw kennisveld te ontwikkelen. Dit boek bevat 22 inspirerende beschouwingen die laten zien hoe de unieke kwaliteiten van onderzoek (gericht op het bestuderen van het heden) en ontwerp (gericht op het ontwikkelen van de toekomst) gecombineerd kunnen worden. Dit boek laat zien dat de transdisciplinaire aanpak toepasbaar is in een veelheid van sectoren, variërend van gezondheidszorg, stedelijke planning, circulaire economie en de voedingsindustrie. Het boek bestaat uit vijf delen en biedt een scala aan illustratieve voorbeelden, ervaringen, methoden en interpretaties. Samen vormen ze het kenmerk van een mozaïek, waarbij elk stukje een deel van het complete plaatje bijdraagt en alle stukjes samen een veelzijdig perspectief bieden op wat toegepast ontwerponderzoek is, hoe het wordt geïmplementeerd en wat de lezer ervan kan verwachten.
DOCUMENT
This paper presents an approach to organizational research that aims to produce research results that are both relevant and rigorous. The research approach combines the designing of a management tool with the testing of the tool using an action research methodology. The lack of relevance in organizational research is a much debated issue in literature. A design approach has been proposed to help bridge the gap between research and practice. However, in organizational research, there is little empirical evidence how design-based research works in practice and it is unclear how this type of research is best structured. The purpose of the paper is to illustrate what a comprehensive methodology for design-based research can look like and how an action research methodology can be used to test the design in practice.
DOCUMENT
Professionals hebben naast onderzoekende ook ontwerpende vermogens nodig, ook diegene die geen designer zijn. Maar ontwerpenvaardigheden worden nog onvoldoende ontwikkeld in hoger onderwijs. Design research is een vorm van onderzoek waarbij ontwerpen een legitiem onderdeel is van het onderzoek en in deze boekbijdrage wordt een onderzoek (applied design research) besproken waarbij design research wordt ingebed in de onderwijspraktijk, samen met docenten.
DOCUMENT
This overview can be regarded as an atlas or travel guide with which the reader can follow a route along the various professorships. Chapter 2 centres on the professorships that are active in the field of Service Economy. Chapter 3 is dedicated to the professorships that are focussed on the field of Vital Region. Chapter 4 describes the professorships operating in the field of Smart Sustainable Industries. Chapter 5 deals with the professorships that are active in the field of the institution-wide themes of Design Based Education and Design Based Research. Lastly, in Chapter 6 we make an attempt to discover one or more connecting themes or procedures in the approach of the various professorships. This publication is not intended to give a definitive answer to the question as to what exactly NHL Stenden means by the concept of Design Based Research. The aim of this publication is to get an idea of everything that is happening in the NHL Stenden professorships and to pique one’s curiosity to find out more.
DOCUMENT
In our research we focus on shared processes of interpretation, knowledge development and innovation in education, developing non-hierarchical research relationships between researchers. Our work is informed by a critical stance towards the current practice in Dutch education where teachers are struggling with student diversity and students with disabilities are excluded from mainstream schools. For the project we present in this book we combined critical discourse analysis, participatory action research and an emergent research design. We worked with teachers and students, supporting and stimulating them to develop a more just and inclusive practice in their schools, where all students get a fair deal. Starting point were the narratives of the teachers involved. Their stories, their struggle and their views were important. Interpretation became a process of shared meaning making at all stages of the research process, systematically integrating insiders’ and outsiders’ perspectives. Thus, the teachers and their students developed contextually-relevant and innovative solutions to the challenges they encountered in their practice, for example regarding power relations in the classroom and managing diversity, making use of the strengths of individual students and those of the group. The researchers involved brought in their knowledge and experience regarding practice-oriented research and introduced a theoretical framework for analysing and understanding current practices. In: Smeyers P., Bridges D., Burbules N., Griffiths M. (eds) International Handbook of Interpretation in Educational Research. Springer International Handbooks of Education. Springer, Dordrecht
DOCUMENT
The extent to which action research has a democratising influence - and the ethical pitfalls involved in the practice of action research. The conduct of action research within the organisational context and the practice community receives attention.
DOCUMENT
Design en research zijn twee kennisgebieden met elk eigen standaarden, methoden en tradities. Applied Design Research betreft vormen van onderzoek waarbij ontwerpen een fundamenteel onderdeel vormt van het onderzoek. Het kan zich heugen op een groeiende belangstelling, ook buiten de wereld van design, maar wat is het precies? Het boek bevat een mozaïek van 22 artikelen van 25 lectoren en onderzoekers, die gezamenlijk een goed beeld geven, maar waarbij geen van de artikel het geheel overziet. Het toont een vorm van onderzoek die even praktijk- als toekomstgericht is. Het boek wordt ingeleid met een introductie die het boek ordent in 5 thema’s: (1) het vizier op de toekomst; (2) de drang om de wereld te verbeteren; (3) ontwerpen en onderzoeken mét anderen; (4) bruggen bouwen tussen disciplines; en (5) de opgave voor ADR.
DOCUMENT
Academic design research often fails to contribute to design practice. This dissertation explores how design research collaborations can provide knowledge that design professionals will use in practice. The research shows that design professionals are not addressed as an important audience between the many audiences of collaborative research projects. The research provides insight in the learning process by design professionals in design research collaborations and it identifies opportunities for even more learning. It shows that design professionals can learn about more than designing, but also about application domains or project organization.
DOCUMENT