Dit rapport is een neerslag van de opbrengsten van het Lectoraat Geletterdheid van de Hogeschool Utrecht. Het lectoraat heeft zich gericht op de vraag of de groei van de taal- en kennisontwikkeling van kinderen kan worden bevorderd door een rijk onderwijsaanbod aan betekenisvolle en motiverende leeservaringen. Ten behoeve daarvan is de evidentie uit onderzoek bijeengebracht en vertaald in programma's voor het basisonderwijs en het curriculum van de lerarenopleiding basisonderwijs en de master educational needs. Het curriculum van zowel het basisonderwijs onderwijs als van de lerarenopleidingen zou daardoor zoveel als mogelijk gebaseerd kunnen worden op hetgeen uit onderzoek bekend is over hoe geletterdheid tot stand komt en welke consequenties dat heeft voor de instructie van de leerkracht.
Pauses in speech may be categorized on the basis of their length. Some authors claim that there are two categories (short and long pauses) (Baken & Orlikoff, 2000), others claim that there are three (Campione & Véronis, 2002), or even more. Pause lengths may be affected in speakers with aphasia. Individuals with dementia probably caused by Alzheimer’s disease (AD) or Parkinson’s disease (PD) interrupt speech longer and more frequently. One infrequent form of dementia, non-fluent primary progressive aphasia (PPA-NF), is even defined as causing speech with an unusual interruption pattern (”hesitant and labored speech”). Although human listeners can often easily distinguish pathological speech from healthy speech, it is unclear yet how software can detect the relevant patterns. The research question in this study is: how can software measure the statistical parameters that characterize the disfluent speech of PPA-NF/AD/PD patients in connected conversational speech?
Abstract van Poster presentatie. Our student-interpreters feel ill prepared for assignments that involve sign supported speech (Anonymous, 2015). This is probably due to the fact that there is no single way of communicating in sign supported speech (Sutton-Spence & Woll, 1999). Our study investigates if and how we could prepare our students within a fouryear bachelor curriculum.