Leesvaardigheid wordt gezien als een sleutelcompetentie voor het basisonderwijs en is een sterke voorspeller van toekomstig maatschappelijk en academisch succes. Gedurende alle jaren van het basisonderwijs wordt daarom sterk ingezet op leesonderwijs op school. De leerkracht speelt hierin een grote rol, bijvoorbeeld bij het inoefenen van de verschillende vaardigheden die bij leren lezen komen kijken. Toen de scholen in Nederland tijdelijk werden gesloten en de leerlingen noodgedwongen afstandsonderwijs volgden (van 16 maart tot 25 april 2020), dienden leerkrachten in Nederland in zeer korte tijd en zonder gedegen onderwijskundig ontwerp, hun grotendeels klassikale face-to-face onderwijs om te zetten in (digitaal) onderwijs op afstand. In dit onderzoeksproject is aan de hand van de ervaringen van leerkrachten (in opleiding) onderzocht hoe het leesonderwijs op afstand was vormgegeven en wat we hiervan kunnen leren met betrekking tot toekomstige keuzes voor afstandsonderwijs.
DOCUMENT
Stichting Spaarnesant spreekt de ambitie uit dat de scholen binnen de stichting met elkaar zijn verbonden door gezamenlijke kwaliteitsborging, het benutten van elkaars expertise en gezamenlijke innovatie (www.spaarnesant.nl). Het lectoraat De Pedagogische Opdracht heeft in haar onderzoeksagenda uitgewerkt op welke wijze het onderzoekend vermogen in de scholen kan worden versterkt en ingezet om deze ambitie te verwezenlijken (Enthoven, 2020). Stichting Spaarnesant en het lectoraat De Pedagogische Opdracht hebben gezamenlijk de intentie uitgesproken om een samenwerking hiertoe op te zetten. Het eerste thema dat in deze samenwerking centraal staat is het thema kansenongelijkheid. Stichting Spaarnesant en het lectoraat De Pedagogische Opdracht zullen samen optrekken om op onderzoekende wijze te komen tot gezamenlijke kwaliteitsborging, het benutten van elkaars expertise en gezamenlijk innovatie op het gebied van het bevorderen van de kansengelijkheid van de leerlingen binnen Spaarnesant. De eerste stappen in dit proces en de daaruit volgende plannen voor de nabije toekomst worden in het hier gepresenteerde tussenrapport beschreven.
DOCUMENT
In februari 2021 verscheen het adviesrapport van het onderzoeksproject ‘Afstandsonderwijs ten tijde van corona. Wat kunnen we leren?’. Vier onderwijskundig onderzoekers van de Universiteit van Utrecht zochten aan de hand van ervaringen van meer dan veertig leerkrachten uit het basisonderwijs antwoord op de vraag hoe leesonderwijs op afstand werd vormgegeven tijdens de scholensluiting van 16 maart tot 25 april 2020. Voor deze thema-uitgave van tijdschrift OnderWijsTijd geven de onderzoekers een samenvatting van hun bevindingen met speciale aandacht voor hoe we lering kunnen trekken uit de ervaringen en inzichten van de leerkrachten tijdens noodgedwongen afstandsonderwijs.
DOCUMENT
De maatschappij en de beroepspraktijk veranderen snel. Om een passend onderwijsaanbod te bieden, afgestemd op actuele vraagstukken, moet een organisatie kunnen veranderen. Met dit project onderzoeken we de wendbaarheid en het innovatief vermogen van de HU tijdens en na corona en willen we leren van deze verandering.Doel Het doel is om de opbrengsten van onderwijsinnovaties binnen de HU doelgericht en systematisch te monitoren en evalueren en gedeelde kennis op te doen over wat wel en niet werkt en waarom. Zo kunnen we evidence-informed onderwijs en beleid verder ontwikkelen en de energie richten op wat werkt. Resultaten Het project levert inzichten op over de opbrengsten en verliezen van de overschakeling naar afstandsonderwijs. De resultaten zijn ook startpunt voor gesprekken over de mate waarin de organisatie en de professionals toegerust zijn om te veranderen en bieden de mogelijkheid tot gerichte ondersteuning en professionalisering. Dit project is een eerste stap. Het onderzoek ‘leren van verandering’ wordt jaarlijks herhaald om de evolutie in kaart te brengen en onderwijsinnovaties onderbouwd verder te ontwikkelen. Looptijd 01 april 2020 - 30 juli 2023 Aanpak HU-breed werden managers en docenten met open en gesloten vragen bevraagd. De resultaten worden op basis van feedbackrapporten besproken in de instituten en de mogelijkheid wordt geboden om hieraan een professionaliseringstraject te koppelen. Downloads en links
De maatschappij en de beroepspraktijk veranderen snel. Om een passend onderwijsaanbod te bieden, afgestemd op actuele vraagstukken, moet een organisatie kunnen veranderen. Met dit project onderzoeken we de wendbaarheid en het innovatief vermogen van de HU tijdens en na corona en willen we leren van deze verandering.
- Multidisciplinair samenwerken gaat niet automatisch goed- Unaniem streven docenten: iedereen leert naast technische skills ook belangrijke houding / samenwerkvaardigheden Onderzoek naar de ervaringen van docenten en studenten in het multidisciplinaire minor-onderwijs van ILST tijdens Covid-pandemie