Dit artikel onderzoekt de ervaringen van Nederlandse eigenaren van B&B's en kortetermijnverhuur in de landelijke Algarve, Portugal, als casestudy over de economische en sociale gevolgen van de COVID-19 pandemie voor ondernemende migranten. De empirische gegevens zijn afkomstig van twaalf diepte-interviews met Nederlandse migranten die verhuisden naar en zich vestigden in de meer landelijke gebieden van de oostelijke Algarve en kleine toeristische accommodatiebedrijven begonnen. Specifiek kijken we naar de impact van de COVID-19 pandemie en de daaruit voortvloeiende maatregelen en beperkingen op de economische situatie van de bedrijven, de gezondheid en het welzijn van de bedrijfseigenaren en hun gasten, evenals hun verhalen over sociale solidariteit en steun van de gemeenschap. Uit de bevindingen blijkt dat er relatief weinig veranderingen waren in de levensstijl van de respondenten en dat hun bedrijven, hoewel beïnvloed door de dramatische effecten van de pandemie op reizen en toerisme, overeind bleven. De bevindingen bevestigen zowel de relatieve privileges van ondernemers als de ongelijke gevolgen van de wereldwijde pandemie. Hun veerkracht bij rampen is positief verbonden met hun inbedding in verschillende netwerken. Ten slotte bleek ook de landelijke ligging van de eigendommen op verschillende manieren een rol te spelen bij de aanpak van de pandemie.
LINK
The COVID-19 (SARS-CoV-2) pandemic represented a significant break with previous patterns of cultural consumption, effectively halting the growth of “mass cultural tourism” driven by cheap flights and collaborative economy accommodation. Surveys conducted by the ATLAS Cultural Tourism Group in Portugal were used to develop a detailed picture of cultural tourism consumption during the pandemic. In 2020 and early 2021 surveys were conducted at different locations in the country, generating over 500 responses. The research shows that COVID-19 had significant impacts on the profile and activities of cultural tourists in Portugal, with much more domestic tourism at most sites, and fewer visitors staying away from home. Levels of satisfaction and intention to return remained high, as did perceived authenticity. There was a significant drop in touring holidays, with visitors more likely to stay in a single location. Those tourists visiting cultural attractions during the pandemic had a positive experience, despite the challenging conditions. Levels of satisfaction increased compared with previous surveys in Portugal in 2004, but there were also fluctuations in levels of satisfaction during the pandemic period, correlated with levels of COVID-19 infections. Some indications of emerging alternative forms of cultural tourism include an increased proclivity for rural locations and inland areas, away from destinations usually associated with mass (cultural) tourism. The article concludes by considering a number of implications for the development of cultural tourism in Portugal and other destinations in the postpandemic era.
MULTIFILE