In deze publicatie geven wij duiding aan het begrip kritisch denken in relatie tot het .beroepsonderwijs.
Kenmerkend voor een hbo-opleiding is de verwevenheid van theorie en praktijk. Studenten worden opgeleid om uiteindelijk als professional het beroepsveld te betreden, voorzien van eenstevige theoretische bagage maar ook met vakmanschap, een onderzoekende houding en eenbrede blik op de context waarin zij opereren. De opleiding biedt daartoe specifieke vakken maaris ook gericht op een meer algemene vorming, de tegenwoordig veelbesproken bildung.
Het bètatechnisch bedrijfsleven en de bètawetenschappen zijn voortdurend in ontwikkeling. Bovendien hebben zij zichtbaar en onzichtbaar invloed op het leven van alledag. Op bètadocenten rust de boeiende taak om leerlingen te laten zien welke betekenis bèta, ook buiten de context van het onderwijs, heeft. Het blijkt bovendien een uitdaging om die taak te verenigen met de robuuste vakstructuur die elk van de bètaschoolvakken kenmerkt. Lerarenopleidingen helpen om bètadocenten (in opleiding) een verfijnd 'vakbeeld' (d.w.z. een genuanceerde visie op het vak) te ontwikkelen. Het lectoraat bètadidactiek heeft daarbij als doel om kennis te verwerven over visies van bètadocenten op hun vakken en deze kennis in te zetten in de praktijk van de lerarenopleiding en in samenwerking met docenten in het voortgezet onderwijs.