School, jongerenwerk en hulpverlening helpen jongeren functioneren in en aanpassen aan de samenleving. We zijn op zoek naar ‘omkering’: Hoe kunnen we jongeren ondersteunen om changemakers te zijn? Om hun omgeving en de samenleving positief te veranderen en hen daar de ruimte voor te geven? Deze handreiking biedt inzichten in de onderzoeksresultaten van het programma 'Agency arrangeren' en maakt het hanteerbaar voor praktijkprofessionals. Het geeft verder aan wat er vanuit organisaties en lokaal sociaal beleid nodig is om jongeren de leiding te geven, en hen daarbij te ondersteunen.
MULTIFILE
In het programma ‘Agency arrangeren’ onderzoeken we welke elementen in activiteiten voor en met jongeren (12-18 jaar) deze jongeren ondersteunen in het ontwikkelen van ‘agency’. We richten ons daarbij op jongeren die in een achterstandspositie verkeren en/of anderszins kwetsbaar zijn. Het ervaren van agency draagt bij aan zowel het persoonlijke welzijn als de maatschappelijke participatie en betrokkenheid van jongeren. In hoofdstuk 2 komen we op basis van literatuur tot een eigen definitie van en visie op agency. In hoofdstuk 3 gaan we in op de vraag hoe omgevingen gearrangeerd kunnen worden die ruimte bieden voor agency van jongeren en die de ontwikkeling van agency stimuleren, Tot slot brengen we in hoofdstuk 4 kort samen hoe we uit te literatuur tot een onderzoeksfocus komen voor de volgende fasen van dit programma.
MULTIFILE
Publicatie van Kennisnet over leermateriaal dat een leraar voor zichzelf moet kunnen maken. Deze module kan door lerarenopleidingen gebruikt worden bij de implementatie van de Kennisbasis ICT. Interessant zijn de beschrijvingen van praktijkvoorbeelden uit po, vo en mbo en de matrix waarin diverse niveaus van digitale leermiddelen worden onderscheiden (bijlage 3). Leraren en educatieve auteurs die hun achterstand op dit terrein willen inhalen kunnen de module gebruiken voor zelfstudie.
DOCUMENT
Schools, youth care and youth work help young people to function in society. But sometimes obstacles to the development of young people have their origins in that same society. How can we create space and opportunities for young people to positively change their environments and society? Research at three Amsterdam-based organizations - Studio 52nd, Studiezalen, and Swazoom's youth work at the Bijlmer Open School Community - provide us with examples.
DOCUMENT
Voor het begeleiden van studenten met psychische beperkingen bestaat geen standaardprocedé. Iedere student is uniek en brengt zijn eigen mogelijkheden en belemmeringen met zich mee. Dit geldt zeker voor jongeren met een bipolaire stoornis. In dit artikel formuleert HBO-docent Helmut Boeijen, mede op basis van zijn eigen ervaringen met een bipolaire student, handvatten voor hun begeleiding.
DOCUMENT
In Breda, Den Bosch en Helmond worden transitiehubs opgericht. Een spannende naam voor een samenwerkingsverband tussen kennisinstellingen en het bedrijfsleven om een leven lang ontwikkelen (LLO) te stimuleren. In Helmond gaat Fontys leermodules ontwikkelen voor mensen die werkzaam zijn in de batterijtechnologie. ‘Hiermee willen we de energietransitie een slinger geven.’
LINK
Gestapeld financieren is een nieuw financieringsvraagstuk van het mkb. De afgelopen negen maanden is een vooronderzoek gedaan naar de problemen die het mkb en hun financieel adviseurs tegenkomen bij gestapeld financieren: wat zijn de vraagstukken en hoe kunnen die worden opgelost?
DOCUMENT
Het ontwerpen en realiseren van bewegingsactiviteiten die door iedere leerling betekenisvol en uitdagend ervaren worden, is geen sinecure. We kunnen vaststellen dat dit voor ons als professionals enerzijds een complexe en ingewikkelde opgave en anderzijds een uitdagende ambitie is. Kunnen de gereedschappen uit de toolbox van het nieuwe motorische leren de professional de benodigde structuur en houvast bieden? Geven deze gereedschappen voldoende richting om nog krachtiger bewegingsarrangementen te ontwerpen?
DOCUMENT
Hoofdstuk in Onbevoegd Gezag. Hoe burgers zelf de gezagscrisis aanpakken. Bevlogenheid wordt vaak genoemd als kracht van een goede jongerenwerker. Als bedaagde vijft iger die zijn werk en privéleven van elkaar scheidt, lijkt Coen Stevens niet het aangewezen rolmodel voor de Gaanderense jeugd. Zijn kracht schuilt eerder in de nuchtere benadering van plattelandsjongeren en de vertrou- wenwekkende manier waarop hij zorgt voor continuïteit in de spanningsvolle levens van deze adolescenten. Door het arrangeren van ontmoetingsplekken zorgt hij letterlijk als kwartiermaker voor continuïteit tussen de leefwereld van deze jongeren en de systemen waar zij mee te maken krijgen. Gezag verschijnt hier echter niet als eigenschap van een persoon, noch als kenmerk van een ge- zagsrelatie, maar als een zeker gewicht dat we aan de wereld geven.
LINK
Postma, D.W. (2017). Hoezo Iepen Mienskip? Tussenrapportage van participatief onderzoek naar de sociale legacy van Culturele Hoofdstad LF 2018. In: Dijkstra, J. & Zwarter, IJ. (red). (2017). Werken aan Iepen Mienskip. Onderzoek naar de doorwerking van Leeuwarden-Friesland Europese Culturele Hoofdstad 2018. Nul-rapportage. Leeuwarden: NHL Hogeschool, Stenden Hogeschool & VanHall/Larenstein Hogeschool
DOCUMENT