Dit proefschrift heeft als onderwerp de toepassing van agenttechnologie in productie en productondersteuning. Onder een agent verstaan we in deze context een autonoom opererende software entiteit die gemaakt is om een zeker doel te realiseren en daartoe met de omgeving comuniceert en zelfstandig acties kan uitvoeren. In moderne productiesystemen streeft men ernaar om de tijd van ontwerp tot productie zo kort mogelijk te houden en de productie af te stemmen op de wensen van de individuele eindgebruiker. Vooral dit laatste streven past niet in het concept van massaproductie. Een methode moet gezocht worden om kleine hoeveelheden of zelfs unieke producten tegen een lage kostprijs te fabriceren. Om dit te verwezenlijken zijn voor dit onderzoek speciale goedkope productieplatforms ontwikkeld. Deze hercongureerbare productiemachines noemen we equiplets. Een verzameling van deze equiplets in een gridopstelling geplaatst en gekoppeld met een snelle netwerkverbinding is in staat om een aantal verschillende producten tegelijk te produceren. Dit noemen we exibele parallelle productie. Voor de softwareinfrastructuur is agenttechnologie toegepast. Twee typen agenten spelen hierin een hoofdrol. Een productagent is verantwoordelijk voor de totstandkoming van een enkel product. De productiemachines worden voorgesteld door zogenoemde equipletagenten. De productagent weet wat er moet gebeuren voor het maken van een product terwijl de equipletagent weet hoe een of meer productiestappen moeten worden uitgevoerd. Het hier voorgesteld concept verschilt in veel opzichten van standaard massaproductie. Elk product in wording volgt zijn eigen, mogelijk unieke pad langs de equiplets, de productie wordt per product gescheduled en niet per batch en er is geen sprake van een productielijn. Dit proefschrift stelt de softwarearchitectuur voor en beschrijft oplossingen voor de routeplanning waarbij het aantal wisselingen tussen equiplets geminimaliseerd is, een scheduling die gebaseerd is op schedulingschema's zoals toegepast in real-time operating systems en een op autonome voertuigen gebaseerd transportsysteem. Bij al deze oplossingen speelt de productagent een belangrijke rol. (uit de samenvatting van het proefschrift) SIKS Dissertation Series No. 2014-31 The research reported in this thesis has been carried out under the auspices of SIKS, the Dutch Research School for Information and Knowledge Systems.
The healthcare sector has been confronted with rapidly rising healthcare costs and a shortage of medical staff. At the same time, the field of Artificial Intelligence (AI) has emerged as a promising area of research, offering potential benefits for healthcare. Despite the potential of AI to support healthcare, its widespread implementation, especially in healthcare, remains limited. One possible factor contributing to that is the lack of trust in AI algorithms among healthcare professionals. Previous studies have indicated that explainability plays a crucial role in establishing trust in AI systems. This study aims to explore trust in AI and its connection to explainability in a medical setting. A rapid review was conducted to provide an overview of the existing knowledge and research on trust and explainability. Building upon these insights, a dashboard interface was developed to present the output of an AI-based decision-support tool along with explanatory information, with the aim of enhancing explainability of the AI for healthcare professionals. To investigate the impact of the dashboard and its explanations on healthcare professionals, an exploratory case study was conducted. The study encompassed an assessment of participants’ trust in the AI system, their perception of its explainability, as well as their evaluations of perceived ease of use and perceived usefulness. The initial findings from the case study indicate a positive correlation between perceived explainability and trust in the AI system. Our preliminary findings suggest that enhancing the explainability of AI systems could increase trust among healthcare professionals. This may contribute to an increased acceptance and adoption of AI in healthcare. However, a more elaborate experiment with the dashboard is essential.
LINK