The strengths of design-based research (DBR from now on) is that it teststheories in the real word of practice and in doing so generates newknowledge and artifacts useful to both the scientist and the practitioner.However, DBR’s strength might also be considered its weakness; becausethe research takes place in real-life settings, controlling for theinnumerable confounding variables is impossible. This means that theknowledge claims made on the basis of the research need to beunderstood not as a causal explanation, but rather as a plausibleinterpretation. This chapter looks at the concept of plausible rivalexplanations as a way to help design-based researchers to understandhow their knowledge claims can be better warranted by incorporating rivalexplanations into their research.
MULTIFILE
MULTIFILE
Er is al veel geschreven over de generatie die is opgegroeid met de vanzelfsprekende aanwezigheid van de moderne informatie- en communicatietechnologie en het internet als virtuele wereld, maar de consequenties voor het onderwijs worden nog onvoldoende onderkend. Het belangrijkste probleem is dat de generatie die onderzoek doet naar veranderend leergedrag behoort tot de digital immigrants, terwijl zij uitspraken doet over de generatie die behoort tot de digital natives (Prensky, 2006). De digital immigrants zien de informatie en communicatietechnologie als een aanvulling op reeds ontwikkelde routines, en dat betekent dat de mogelijkheden van die technologie ook vanuit dat perspectief worden beoordeeld. De routines van de digital natives zijn geworteld in deze technologie en werden erdoor gevormd.