Boek te leen bij de HU Bibliotheek. Samenvatting boek: Arts-Based Research betekent letterlijk: op kunsten gebaseerd onderzoek. Praktijkgericht Arts-Based Research levert een bijdrage aan het oplossen van concrete vraagstukken in de dagelijkse beroepspraktijk. Juist in het sociaal domein heeft het toegevoegde waarde dit type onderzoek in te zetten omdat deze benadering de ruimte biedt de praktijk in het sociaal domein vanuit een ander perspectief te bekijken en te komen tot activering, ondersteuning, verbinding en participatie. In Arts-Based Research voor het sociaal domein komen verschillende kunstvormen aan bod. De auteurs laten zien hoe die gebruikt kunnen worden in innovatief praktijkgericht onderzoek in alle fasen van een onderzoeksproject. De uitgave begint met een introductie van Arts-Based Research. Daarin wordt onder andere ingegaan op vraagstukken in het sociaal domein die zich goed lenen voor het werken met kunst in onderzoek. In het kerngedeelte wordt ingegaan op zes varianten van Arts-Based Research, gekoppeld aan even zo veel kunstvormen: verhalen, muziek, theater, dans, beeldende kunst en audiovisuele media.
LINK
This book introduces schema-focused working methods for arts and body-based therapies, offering therapists practice-based tools to help their clients strengthen healthy patterns, self-management, and well-being on their path to recovery. Containing 158 schema-focused working methods for different arts and body-based therapies, such as art therapy, dance therapy, drama therapy, music therapy, and body-based or psychomotor therapy, this book offers new ideas and tools for therapists to strengthen their client’s adaptive schema modes: the Healthy Adult and the Happy Child. By linking arts and body-based therapies to schema-focused therapy and positive psychology, the goal is to strengthen the client’s healthy patterns in emotion regulation and establish a healthier well-being. The theoretical framework in the introduction and the scientific evidence for arts and psychomotor therapies, combined with the practice-based examples, allow for a text that is broad enough for graduate creative therapy programs and specific enough to serve as a shelf reference for those in practice.
LINK
Based on his personal experience, the author aims to examine some of the key competencies that he considers essential for facilitators of group activities in arts-based environmental education (AEE). In this, participants are encouraged to enhance their sensibility to the environment through artistic approaches. A case in point is a workshop called “making a little me”. Its participants sculpt – while keeping their eyes closed – a clay version of their own seated body in miniature. When guiding such a workshop, it is of critical importance, according to the author, to encourage the participants to suspend their judgments on the art works of others. The facilitator should make every effort to provide a safe environment by practicing “holding space”.
MULTIFILE