We used a validated agent-based model—Socio-Emotional CONcern DynamicS (SECONDS)—to model real-time playful interaction between a child diagnosed with Autism Spectrum Disorders (ASD) and its parent. SECONDS provides a real-time (second-by-second) virtual environment that could be used for clinical trials and testingprocess-orientedexplanationsofASDsymptomatology.Weconductednumerical experiments with SECONDS (1) for internal model validation comparing two parental behavioral strategies for stimulating social development in ASD (play-centered vs. initiative-centered) and (2) for empirical case-based model validation. We compared 2,000 simulated play sessions of two particular dyads with (second-by-second) time-series observations within 29 play sessions of a real parent-child dyad with ASD on six variables related to maintaining and initiating play. Overall, both simuladistributions. Given the idiosyncratic behaviors expected in ASD, the observed correspondence is non-trivial. Our results demonstrate the applicability of SECONDS to parent-child dyads in ASD. In the future, SECONDS could help design interventions for parental care in ASDted dyads provided a better fit to the observed dyad than reference null
Nowadays the term “neurodiversity” is used more and more to indicate people with a form of autism and/or ADHD. The idea here is not to view autism or ADHD as a disorder or a deficit, but as a natural variation in the development of cognitive processes in the human brain. In this article, our research with ItVitae on persons with ASD is reported. It is conluded that if ASD is a disorder, it is with also great potential!
MULTIFILE
It can be very challenging for practitioners to talk with children with Autism Spectrum Disorder (ASD), especially when the conversation calls for self-regulation.Autonomy as a basic psychological need that fosters competence is the key to self-regulated reasoning (SRR), since it helps children to know how to regulate interactions with others. Little is known about how autonomy influences competence in SRR of children with ASD. Central question in this study was: to what extent can autonomy provided scaffolding elicit high levels of SRR on social interactions over time? We used interaction data of three session between one special needs child and a practitioner, contextualized by a set of animated SRR, DSM-5 based items. Interaction variables were child’s level of SRR and practitioner’s level of provided autonomy.Results showed large proportions of high-level provided autonomy in all sessions and a decline of this level in last session. SRR improved significantly each session. When exploring the dynamics of the micro-data we found contingency over time and feedback-loops of high- level provided autonomy and high-level SRR. Since the child showed a significant improvement of SRR over time, our research question provides a promising perspective. Sessions positively affected SRR of the child with ASD and the role of the practitioner in autonomy provided scaffolding has been very important. Contrary to what one might expect in autism spectrum disorders, providing autonomy supported the performance of the child. These outcomes underline the relevance of giving a voice to children with a diagnose in the spectrum of autism.
Kinderen met een autismespectrumstoornis (ASS) komen te vaak in de problemen in het onderwijs, waarbij een deel van de kinderen zelfs uit het onderwijs valt. Dit heeft mogelijkerwijs te maken met twee duidelijke knelpunten van het beleid van passend onderwijs. Ten eerste is passend onderwijs nog te veel een bestuurlijk construct en nauwelijks op het handelingsniveau van professionals gericht. Ten tweede vormen de grenzen van onderwijs en de jeugdhulpverlening nog te veel een belemmering om met vereende kracht leerlingen op maat te ondersteunen. Het op maat ondersteunen vraagt om een versteviging van vaardigheden van leerkrachten en jeugdhulpverleners om het welbevinden en leergedrag van ASS-leerlingen te stimuleren. Daarbij kunnen professionals elkaars expertise beter benutten om op deze manier samen in de klas op een talentgerichte wijze het welbevinden en leergedrag van leerlingen met ASS te ondersteunen. Het doel van deze aanvraag is het ontwikkelen van een bruikbaar prototype van een professionaliseringsaanbod voor leerkrachten en jeugdhulpverleners dat de vaardigheden die deze professionals in de klas nodig hebben versterkt, zodat leerlingen met ASS op een passende wijze ondersteund worden in hun leergedrag en welbevinden. Het consortium –bestaande uit leerkrachten uit het (speciaal) primair onderwijs, jeugdhulpverleners, gedragsdeskundigen – managers en onderzoekers, brengt via een ontwerponderzoek de behoeftes en benodigde vaardigheden in kaart en ontwikkelt ontwerpprincipes en een concept professionaliseringsaanbod. Dit concept is de basis van een professionaliseringsaanbod waarmee een bredere groep leerkrachten en jeugdhulpverleners tools krijgt om leerlingen met ASS effectief te ondersteunen. Het doel van deze aanvraag is in lijn met het landelijk beleid rondom passend onderwijs en de nationale wetenschapsagenda bij het thema ‘Jeugd in ontwikkeling, opvoeding en onderwijs’. Verbetering van het handelen van leerkrachten en jeugdhulpverleners in een integrale aanpak zorgt voor betere schoolresultaten, minder schooluitval en een betere communicatie tussen leerkrachten en hulpverleners en draagt bij aan een inclusieve maatschappij.