Background: Children with auditory processing disorders (APD) seem to have difficulties in auditory functioning, and with cognitive, language and reading tasks. However, it is not clear whether the behavioural characteristic of children with APD are distinctive from the behavioural characteristics of children with another developmental disorder, like specific language impairment (SLI), dyslexia, attention deficit hyperactivity disorder (ADHD), or autism spectrum disorder (ASD). Aim: The aim of this study was to determine which characteristics overlap between children with APD versus SLI, dyslexia, ADHD, or ASD.
We used a validated agent-based model—Socio-Emotional CONcern DynamicS (SECONDS)—to model real-time playful interaction between a child diagnosed with Autism Spectrum Disorders (ASD) and its parent. SECONDS provides a real-time (second-by-second) virtual environment that could be used for clinical trials and testingprocess-orientedexplanationsofASDsymptomatology.Weconductednumerical experiments with SECONDS (1) for internal model validation comparing two parental behavioral strategies for stimulating social development in ASD (play-centered vs. initiative-centered) and (2) for empirical case-based model validation. We compared 2,000 simulated play sessions of two particular dyads with (second-by-second) time-series observations within 29 play sessions of a real parent-child dyad with ASD on six variables related to maintaining and initiating play. Overall, both simuladistributions. Given the idiosyncratic behaviors expected in ASD, the observed correspondence is non-trivial. Our results demonstrate the applicability of SECONDS to parent-child dyads in ASD. In the future, SECONDS could help design interventions for parental care in ASDted dyads provided a better fit to the observed dyad than reference null
Introduction: People on the autism spectrum often struggle to transition smoothly between occupations in daily life. Objective: This qualitative inquiry aimed to understand the human and non-human factors that influence occupational transitions from the perspectives of adults on the autism spectrum. Method: Using a constructivist grounded theory design, this study purposively gathered data from eight adults on the autism spectrum who shared their viewpoints via semi-structured interviews and self-produced written texts. Framed by the Cultural Historical Activity Theory, an iterative process of constant comparative analysis was employed, yielding six categories that constituted the assembly of a working theory on occupational transitions among adults on the autism spectrum. Results: Drawn from eight participants, the six categories were: 1) getting ready, 2) the attributes of the occupation, 3) the others, 4) strategies of the moment, 5) cumulative stress, and 6) possible ends of the process. Conclusion: Our findings revealed a nuanced understanding on occupational transitions for adults with autism. First, materiality (non-human entities) serves various purposes in occupational transitions, implying that in some cases, intangible materials (tacit knowledge) would be enough to initiate, aid, or terminate occupational transitions. Second, doing transitions together through the optimization of social support and resources can make occupational transitions more meaningful for adults in the autism spectrum. It is our ambition that these propositions be tested and emphasized in occupational therapy, healthcare, and social care practices.
Kinderen met een autismespectrumstoornis (ASS) komen te vaak in de problemen in het onderwijs, waarbij een deel van de kinderen zelfs uit het onderwijs valt. Dit heeft mogelijkerwijs te maken met twee duidelijke knelpunten van het beleid van passend onderwijs. Ten eerste is passend onderwijs nog te veel een bestuurlijk construct en nauwelijks op het handelingsniveau van professionals gericht. Ten tweede vormen de grenzen van onderwijs en de jeugdhulpverlening nog te veel een belemmering om met vereende kracht leerlingen op maat te ondersteunen. Het op maat ondersteunen vraagt om een versteviging van vaardigheden van leerkrachten en jeugdhulpverleners om het welbevinden en leergedrag van ASS-leerlingen te stimuleren. Daarbij kunnen professionals elkaars expertise beter benutten om op deze manier samen in de klas op een talentgerichte wijze het welbevinden en leergedrag van leerlingen met ASS te ondersteunen. Het doel van deze aanvraag is het ontwikkelen van een bruikbaar prototype van een professionaliseringsaanbod voor leerkrachten en jeugdhulpverleners dat de vaardigheden die deze professionals in de klas nodig hebben versterkt, zodat leerlingen met ASS op een passende wijze ondersteund worden in hun leergedrag en welbevinden. Het consortium –bestaande uit leerkrachten uit het (speciaal) primair onderwijs, jeugdhulpverleners, gedragsdeskundigen – managers en onderzoekers, brengt via een ontwerponderzoek de behoeftes en benodigde vaardigheden in kaart en ontwikkelt ontwerpprincipes en een concept professionaliseringsaanbod. Dit concept is de basis van een professionaliseringsaanbod waarmee een bredere groep leerkrachten en jeugdhulpverleners tools krijgt om leerlingen met ASS effectief te ondersteunen. Het doel van deze aanvraag is in lijn met het landelijk beleid rondom passend onderwijs en de nationale wetenschapsagenda bij het thema ‘Jeugd in ontwikkeling, opvoeding en onderwijs’. Verbetering van het handelen van leerkrachten en jeugdhulpverleners in een integrale aanpak zorgt voor betere schoolresultaten, minder schooluitval en een betere communicatie tussen leerkrachten en hulpverleners en draagt bij aan een inclusieve maatschappij.