Interview met Kees Visser, werkzaam bij Willem II, met bijzondere aandacht voor commerciële en economische aspecten van de BVO Willem II.
Feyenoord wil graag een nieuw stadion bouwen en heeft daarvoor een consortium met onder meer een bouwer (Volker Wessels) gevormd. De investering van een kleine € 400 miljoen moet voor de Betaald Voetbal Organisatie Feyenoord meer geld, en dus meer sportieve successen opleveren. Een deel van de supporters – deels verenigd in Red de Kuip – wil het nieuwe stadion niet. Het Rotterdamse college van B&W staat achter de plannen waarvan onder meer een gemeentegarantie van € 160 miljoen en grondaankopen van € 35 miljoen deel uitmaken. De gemeenteraad moet nog een beslissing nemen (gepland op 11 juli). Dat er de laatste tijd veel discussies zijn geweest over deze beslissing, of beter beslissingen, wekt geen verbazing. In de discussies lopen veel ideeën door elkaar. Hieronder beschrijf ik kort de plannen. Daarna ga ik de belangrijkste discussies na.
MULTIFILE
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is de laatste jaren in opkomst. MVO is zaken doen waarbij een organisatie zich niet alleen kan verantwoorden ten opzichte de primaire stakeholders (afnemers, eigenaars, etc.) maar ook tegenover allen die op enigerlei wijze geraakt worden in de samenleving: nu of in de toekomst, hier of ver weg. Een organisatie die aan MVO doet, zorgt ervoor dat in haar kernactiviteiten de belangen van de maatschappelijke stakeholders mee worden gewogen. Een ander belangrijk kenmerk van MVO is de duurzame relatie van de organisatie met de stakeholders. Deze is gebaseerd op transparantie en dialoog, waarbij de organisatie antwoord geeft op vragen uit de maatschappij. Ook van Betaald Voetbal Organisaties (BVO's) wordt maatschappelijke verantwoordelijkheid verwacht. In dit artikel laten we zien hoe het betaald voetbal vorm geeft aan deze verantwoordelijkheid. Allereerst wordt duidelijk dat BV's op verschillende beleidsterreinen al veel aan maatschappelijk verantwoord ondernemen doen. Vervolgens gaan we dieper in op redenen die BV's hebben voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. In het tweede gedeelte van dit artikel vragen we ons af wat we van een BVO mogen verwachten op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Daarbij besteden we veel aandacht aan de rol die BVO's kunnen spelen bij 'community-ontwikkeling' en de rol van topvoetballers daarbij. Als afsluiting presenteren we vijf trends voor de komende jaren wat betreft maatschappelijk verantwoord ondernemen en BVO's.