This manifesto describes the notion of sustainable development according to its basic appeal for economic, social and environmental value-creation, together with the implications of its meaning at the level of the individual (the manager), the organisation (the business) and society. As sustainable tourism is focused on the long term, foresight is used to develop four scenarios for a sustainable tourism industry in 2040: “back to the seventies”, “captured in fear”, “unique in the world”, and “shoulders to the wheel”. The implications of the scenarios are mapped for four distinct types of organisational DNA: the blue organisation focusing on quality, professionalism and efficiency, the red organisation for whom challenge, vision and change are most important, the yellow organisation addressing energy, optimism and growth, and the green organisation which is led by care, tradition and security. The manifest concludes with strategic propositions for tourism organisations in each of the four business types and each of the four scenarios.
Hoe bereiden we studenten voor op een economie die niet alleen financiële waarde creëert, maar ook maatschappelijke en ecologische impact heeft? Het Centre for Economic Transformation van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) introduceert steward-ownership - een docentenhandleiding & teaching case.Steward-ownership scheidt economische rechten (winst) van stemrechten (besluitvorming), zodat een onderneming duurzaam kan blijven opereren zonder afhankelijk te zijn van kortetermijnwinsten voor aandeelhouders. Grote bedrijven zoals Patagonia kozen recentelijk voor dit model om hun maatschappelijke missie veilig te stellen. Maar wat betekent dit in de praktijk? En welke alternatieven bestaan er voor traditionele aandeelhouderschapsmodellen?In deze teaching case maken we studenten bewust van de rol die eigenaarschap van ondernemingen speelt in de transitie naar een eerlijke en duurzame economie. We bekijken de traditionele vorm van aandeelhouderschap en ontdekken hoe steward-ownership een alternatief biedt voor winstmaximalisatie voor enkelen ten koste van welzijn en welvaart van velen. Met behoud van ruimte voor ondernemerschap.Deze teaching case biedt een toegankelijke introductie in steward-ownership en is speciaal ontwikkeld voor studenten in het economische en maatschappelijke domein. Docenten kunnen direct aan de slag met:- Een docentenhandleiding met uitleg en lesdoelen.- Een geanimeerde infographic die het concept helder uitlegt.- Zes interactieve werkvormen, waaronder groepsdiscussies, rollenspellen en een pressure cooker.- Een hoofdtekst voor studenten, aangevuld met verdiepende hoofdstukken, afgestemd op hr, sociaal ondernemerschap en juridische vraagstukken.De case past bij uiteenlopende opleidingen in het economisch en maatschappelijk domein van HBO en WO vanaf derde jaar Bachelor t/m Masterniveau. De opgedane kennis is actueel en relevant voor studenten die gaan werken in het bedrijfsleven of zelf gaan ondernemen. Zij herkennen de voor- en nadelen van klassieke vormen van eigenaarschap. Ook zijn ze zich bewust van alternatieve mogelijkheden van eigenaarschap die naadloos aansluiten bij een nieuwe economie.Met deze les bereid je studenten voor op een toekomst in de nieuwe economie, en laat je ze ervaren hoe steward-ownership een deel van de oplossing kan zijn! Je kunt de case kosteloos downloaden en morgen inzetten in je les.
MULTIFILE
The aim of this paper is to investigate the Chinese branding landscape. First, the strongest Chinese brands are analysed. This analysis offers explanations for typical Chinese brand strategy and establishes current trends in Chinese brand management practice from a corporate perspective. The research includes an empirical study on the motivations of Chinese consumers investigating their preferences of Chinese- over foreign brands. While the discipline of brand management has a relatively short tradition in Chinese boardrooms, the outcomes of Chinese consumer preferences towards their favorite brands are both revealing and unexpected. The paper will conclude with the formulation of four Chinese branding trends that are likely to shape the Chinese branding landscape in the future.
LINK