Grootstedelijke vraagstukken zoals gebiedsontwikkeling, bestaanszekerheid en duurzaamheid vereisen een aanpak die zich over verschillende – bestuurlijke – domeinen uitstrekt. Dat vraagt om professionals die grenzen tussen die verschillende domeinen weten te overbruggen, om zo tot oplossingen te komen die recht doen aan een veelheid van vaak tegenstrijdige belangen. Deze professionals treden vaak op als ‘boundary spanners’. Maar hoe doen zij dit? En wat kunnen (aankomende) project- en programmamanagers daarvan leren?Op basis van vijf grootstedelijke praktijken laten we zien wat boundary spanners daarbij tegenkomen. Hiermee bieden we handvatten aan andere professionals om grenzen te overbruggen. We delen die kennis graag, om zo bij te dragen aan duurzame oplossingen voor domeinoverstijgende, grootstedelijke vraagstukken.
DOCUMENT
Ingewikkelde vraagstukken of opgaven in het sociale, pedagogische en educatieve domein beperken zich meestal niet tot één van deze domeinen. Ze vragen om een aanpak waarbij professionals uit meerdere domeinen betrokken zijn: vanuit de verschillende disciplines, organisaties of afdelingen die er elk op hun eigen manier iets mee te maken hebben. Die samenwerking tussen de domeinen is nodig om de complexe vraagstukken rond kinderen met wie deze professionals werken, succesvol op te pakken. Maar de betrokken organisaties en professionals brengen daarbij ieder hun eigen achtergronden, werkwijzen en perspectieven mee. Sociale of culturele verschillen (zoals een andere visie, andere vaktaal, een andere manier van werken) of verschillen die vooral praktisch van aard zijn (zoals verschillende werkschema’s of systemen die niet op elkaar aansluiten) maken het soms een uitdaging om écht integraal aan gezamenlijke uitdagingen werken: vanuit een gedeelde visie, met een gedeelde aanpak, aan een gedeeld doel.
DOCUMENT
The central aim of this thesis was to increase understanding of designing vocational learning environments at the school–work boundary. Four studies were conducted, focusing on learning environment designs at the school–work boundary and on design considerations of the actors involved in their construction, both from the world of school and the world of work.
DOCUMENT
Towards generous multi-actor systems; a boundary work approach
DOCUMENT
This article proposes a model for the design of a hybrid VET curriculum across the school-work boundary.
LINK
Boundary Work for Sustainable Business Innovation
DOCUMENT
This case study explored examples of pre-service teachers’ learning when experiencing discontinuity and (re)positioning themselves in various professional communities and cultures during an international teaching internship. Pre-service teachers’ experiences of discontinuity were defined as boundary experiences, when challenging or problematic socio-cultural differences significantly influenced their (inter)actions. Pre-service teachers’ attempts to (re)position themselves in the unfamiliar professional and cultural contexts are described as a state of continuity and examples of boundary crossing. Learning mechanisms of identification, coordination, reflection and transformation in the theory of boundary crossing were used to analyze 15 boundary experiences. The four learning mechanisms provided insight into how a multi-level approach (including personal, professional and cultural aspects) gives a more nuanced perspective on the dominant adjustment paradigm. The value of a boundary experience for preservice teachers’ learning during an international teaching experience resided mostly in raising awareness of existing, often taken-for-granted, personal and professional beliefs and their ability to switch between cultural and professional perspectives. The 15 boundary experiences in this study suggest that educators could focus more on pre-service teachers’ coping strategies, existential questions and cultural negotiation when they experience discontinuity, in addition to the current focus on learning outcomes, transformations, or cultural fit.
LINK
Educational institutions and vocational practices need to collaborate to design learning environments that meet current-day societal demands and support the development of learners’ vocational competence. Integration of learning experiences across contexts can be facilitated by intentionally structured learning environments at the boundary of school and work. Such learning environments are co-constructed by educational institutions and vocational practices. However, co-construction is challenged by differences between the practices of school and work, which can lead to discontinuities across the school–work boundary. More understanding is needed about the nature of these discontinuities and about design considerations to counterbalance these discontinuities. Studies on the co-construction of learning environments are scarce, especially studies from the perspective of representatives of work practice. Therefore, the present study explores design considerations for co-construction through the lens of vocational practice. The study reveals a variety of discontinuities related to the designable elements of learning environments (i.e. epistemic, spatial, instrumental, temporal, and social elements). The findings help to improve understanding of design strategies for counterbalancing discontinuities at the interpersonal and institutional levels of the learning environment. The findings confirm that work practice has a different orientation than school practice since there is a stronger focus on productivity and on the quality of the services provided. However, various strategies for co-construction also seem to take into account the mutually beneficial learning potential of the school–work boundary.
LINK
Symposiumbijdrage conferentie EARLI SIG 14, 11-14 september 2018, Genève Learning across the contexts of school and the workplace is highly relevant to the VET-sector. This contribution analyses these cross-contextual learning processes with three key issues in mind: (1) guidance by vocational educators, (2) assessment of students’ development and (3) design of VET-learning environments. Guidance, assessment and overarching VET-curriculum designs form the basis for constructive alignment as an approach to optimize conditions for high quality cross-contextual learning processes. We used the theoretical framework of boundary crossing to clarify the complex, multilevel nature of these key issues.
DOCUMENT
In dit artikel gaat Marco Snoek in op het ontwerp van masteropleidingen voor leraren. Onderzoek onder afgestudeerden van de masteropleiding Professioneel Meesterschap laat zien dat het succesvol volgen en afronden van een masteropleiding die gericht is op het leiderschap van leraren lang niet altijd leidt tot het daadwerkelijk inzetten van de ontwikkelde leiderschapscompetenties binnen de school. De scheiding tussen opleidingsinstituut en werkplek zorgt bij dit soort opleidingen voor een transfer-probleem. Wil effectieve transfer van ontwikkelde competenties van de masteropleiding naar de praktijk binnen de school kunnen plaatsvinden, dan zal het ontwerp van de opleiding niet alleen gericht moeten zijn op het kwalificeren van deelnemers, maar ook op het interveniëren in de schoolorganisatie en -cultuur en zal de opleiding moeten kunnen fungeren als boundary object tussen twee activiteitssystemen. Op basis van een reflectie op de ervaringen met de eerste lichtingen afgestudeerden is een nieuw ontwerp voor de masteropleiding gemaakt, waarbij meer aandacht is voor boundary crossing tussen opleidingsinstituut en school. Dit ontwerp wordt momenteel toegepast in een opleidingstraject voor LD-leraren1 van drie ROCs2. In dit artikel schetsen we uitgangspunten voor het ontwerp en de theoretische onderbouwing daarvan
DOCUMENT