Met een oranje das, dat is hoe Ambassadeur Karel van Oosterom diplomatie bedrijft in Londen en daarvoor in New York bij de Verenigde Naties. Het is tevens de titel van zijn boek over het Nederlandse voorzitterschap in 2018 bij de VN-Veiligheidsraad. Met Karel spreken we uiteraard over de Brexit en over de Nederlandse belangen in het Verenigd Koninkrijk. We blikken ook terug op zijn tijd in New York. Een gesprek over het belang van diplomatie, over liefde en over zijn rol als ambassadeur.
MULTIFILE
With Brexit looming, start-ups in the London ecosystem may ask themselves whether they are still in the right place for their business. Are they considering a move to the continent due to the ambiguous Brexit developments? This research analyzes the probability of international start-ups based in the London region relocating to another European entrepreneurial ecosystem. We use location decision theory and secondary data from the European Digital City Index to rank the most attractive eco-systems for the possible relocation of London-based start-ups. In addition, we interview London start-up founders asking how likely they are to leave and where they envision continuing their entrepreneurial endeavors. This study examines whether London will lose its top rank as the most attractive entrepreneurial ecosystem in Europe. We ask which of the competing ecosystems of Europe stands to gain from London’s possible loss. Our quantitative analyses show that Amsterdam is the most likely hub to benefit from any exodus. The qualitative analyses conveyed a mixture of concern and ambivalence as only three of the startups considered relocating their headquarters to another ecosystem. Six of the startups have either opened an office in another European ecosystem or are in the process of doing so. This allows them to watch and wait as they want to remain. The attractiveness of the London region, the social capital investments by team and partners, and the lack of finances to leave are the main reasons for not considering relocation of their headquarters currently.
MULTIFILE
Engeland en Wales waren lange tijd gidslanden voor het reclasseringswerk in Europa. Het is pijnlijk om te zien hoe een goede praktijk wordt afgebroken op grond van politiek-ideologische motieven. Toch kunnen we ook nu van Engeland en Wales leren: uitbesteden van reclasseringswerk aan de goedkoopste aanbieder is geen goed idee. Reclasseringswerk is een complex vak dat niet zomaar uitgevoerd kan worden door een organisatie die daarnaast bedrijfsrestaurants beheert en huishoudelijk hulp verzorgt (Sodexo is een van de aanbieders van reclasseringswerk in Engeland). Daarom zou ik politici en ambtenaren van het ministerie van Veiligheid en Justitie die overwegen om het reclasseringswerk aan 'de markt' over te laten, willen adviseren: ga eerst over de grens kijken en keer dan op je schreden terug.
MULTIFILE
Willem Post is senior fellow bij instituut Clingendael, gespecialiseerd in Amerikaanse politiek en geschiedenis, met een focus op het presidentschap. Hij heeft meerdere boeken over de Verenigde Staten geschreven en is commentator voor Nederlandse en buitenlandse media. In dit gesprek met Mendeltje van Keulen en Ruud Schapenk van de Haagse Hogeschool, laat hij zijn licht schijnen op de veranderende politieke relatie tussen Nederland en de Verenigde Staten in tijden van Trump, Brexit en Corona.
MULTIFILE
Even in a less eventful year, it’s no easy feat: working to make our food supply healthy and sustainable. But 2020 brought a spate of new challenges. It was the year of Brexit, Black Lives Matter, and the COVID-19 pandemic. A year of hope and loss and solidarity, of masks and worries and Zoom calls. Of infection sweeping through the meatpacking industry and sometimes, of empty supermarket shelves. It was also the year that brought us the glimmering realisation that everything could be different. When so much has changed – how we work, who we spend time with, how far we venture from home – what all might be possible for food and for farming? In Flevo Campus’s latest collection of essays, thirteen journalists, scholars, and thought leaders from the US, the Netherlands, and the UK share insight into the question: How can we build resilience into our food supply – and grow more resilient ourselves? Every year, Flevo Campus publishes the best work on feeding the cities of today and tomorrow. This year’s edition includes essays by Stephen Satterfield, Charles C. Mann, Herman Lelieveldt, Hester Dibbits, Kelly Streekstra, Sigrid Wertheim-Heck, Anke Brons, Joris Lohman, Sebastiaan Aalst, Marian Stuiver, Frank Verhoeven, Emily Whyman, and Lenno Munnikes.
DOCUMENT
Op 6 mei 2018 schreef Elmar Hellendoorn in De Volkskrant dat ‘Europa’ zijn machtspolitieke wortels moet herontdekken, ofwel de wortels van de vroege jaren, toen conservatieve realisten zoals Charles de Gaulle en Konrad Adenauer nog een bepalende rol speelden. Tevens schreef hij hoe ‘aan Amerikaanse universiteiten en denktanks een groeiende desinteresse in Europa merkbaar is’. Immers, de werkelijk bepalende gebeurtenissen van de wereld zijn verbonden met de opkomst van China, de hervonden status van Rusland, de situatie in het Midden-Oosten en misschien zelfs de ongewisse mogelijkheden voor Groot-Brittannië na de Brexit. Europa, het oude continentale Europa, geldt in de Verenigde Staten als oninteressant, vooral vanwege een vermeend gebrek aan leiderschap en visie. LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/guido-van-hengel-8312729/
DOCUMENT
This paper is about the political imbalance in the EU when it comes to attracting European agencies. Over the years, mainly due to the Brexit negotiations and for cost-efficiency reasons, many EU agencies moved from the UK to elsewhere, finding a new sea for headquarters functions or other departments. Whenever such a move is announced, EU countries and their candidate host cities jump into the breach to make a beneficial offer. The way these processes take place is a vector of the politicization of European integration. Nevertheless, these new locations of the EU agencies have won the bidding contest, is a process that usually takes place under the radar. The decision-making of these kinds of processes rests with the member states of the agency. Instead of choosing the most strategic place and ensuring an equal distribution among EU countries, which is the deal, often the highest bidder or the state contributing the most wins the agency. Interestingly, these processes have hardly been studied in the light of the increased politicization. This paper is an attempt to fill this research gap, by focusing on three cases and the processes of decision-making. The cases are the Collège européen de police (European Police College, CEPOL) which moved from the UK to Budapest in 2014, the European Medicine Agency (EMA) moving from London to Amsterdam in 2019, and the European Centre for Medium-Range Weather Forecasts (ECMWF) which moved its EU-funded program to Bonn and Helsinki mid-2021. The research strategy is as follows: the cases and the lobbying processes are described, then the main political actors are described, and the outcomes are described. The main research question is: How do these processes of political decision-making work out in practice? By answering this question, this study contributes to the discussion on globalized decision-making across the EU and the politicized imbalance which is the result of this.
DOCUMENT
Als je niet stemt moet je niet gaan klagen dat anderen de verkiezing hebben gestolen.
LINK
Een referendumspook waart door Europa, aldus de gevestigde orde in Brussel. Het afgelopen jaar spraken Grieken, Denen, Nederlanders en Britten zich bij referenda uit tegen de Europese Unie. De geest gaat echter niet terug in de fles. Meer referenda zijn op komst. Tegelijkertijd lijkt het wantrouwen in Europa hardnekkiger dan ooit. Houden dit wantrouwen en meer referenda de EU gegijzeld of is er een uitweg?
LINK