Op basis van een kwalitatief onderzoek onder 124 kinderen, 80 ouders van deze kinderen en 66 professionals in de buitenschoolse voorzieningen waar zij gebruik van maken wordt een vergelijking gemaakt van de visies van kinderen, hun ouders en professionals op a. het functioneren van de opvang en de pedagogische begeleiding van kinderen buiten school en b. de dagindeling van ouders en die van de verschillende buitenschoolse voorzieningen gebruik maken. In het boek worden de verschillende opvangarrangementen en opvangtrajecten beschreven waarvan ouders en kinderen gebruik maken. Aan de hand van casebeschrijvingen worden de overeenkomsten en verschillen in visies en wensen van ouders, kinderen en (semi)professionals voor het voetlicht gebracht. Kinderen blijken in het algemeen tevreden met de opvang buiten schooltijd, mits zij daar niet elke dag naartoe hoeven en zij niet te lange dagen maken. Ouders wensen vooral continuiteit, flexibiliteit en bereikbaarheid in de opvang. Er wordt vooralsnog niet voorzien in de basisbehoefte van ouders en kinderen aan een sluitend aanbod aan buitenschoolse voorzieningen op wijkniveau, waar kinderen rust en veiligheid vinden, en waar tevens flexibel tegemoet wordt gekomen aan de diversiteit van educatieve en recreatieve vrijetijdswensen.
DOCUMENT
De buitenschoolse opvang (bso) is in Nederland sinds het eind van de twintigste eeuw een nieuwe pedagogische voorziening waar grote groepen kinderen na schooltijd hun vrije tijd doorbrengen. Hoe het alledaagse leven van kinderen in de bso eruit zien, hoe ze vriendjes maken, hoe ze samen kunnen spelen en conflicten aangaan en oplossen, kortom hoe ze in de bso hun sociale leven in interactie met elkaar gezamenlijk vormgeven, is het onderwerp van dit proefschrift. Een onderwerp dat in de wetenschappelijke literatuur tot nu toe onderbelicht is gebleven.
LINK
Ongezond eet- en beweeggedrag bij kinderen komt regelmatig voor. Daarbij vormen negatieve gevolgen van ongezond gedrag, zoals overgewicht en obesitas, een breed maatschappelijk probleem. Met name in de vier grootste steden van Nederland wordt (ernstig) overgewicht bij kinderen vaak gesignaleerd. Dit hangt samen met de sociaaleconomische en sociaal-culturele achtergrond van de gezinnen in deze steden. Pedagogisch professionals werkzaam binnen de buitenschoolse opvang (BSO), kunnen een bijdrage leveren aan gezond eet- en beweeggedrag bij basisschoolkinderen en dus aan gezond opgroeien. Echter, er wordt binnen de BSO-setting weinig met gezonde leefstijl-thema’s gedaan. De vraag vanuit de praktijk is: hoe kan ik, als BSO pedagogisch professional, in de dagelijkse praktijk optimaal invulling geven aan gezonde leefstijl-thema’s en gezond eet- en beweeggedrag bij kinderen bevorderen? Pedagogisch professionals geven aan handvatten nodig te hebben voor het stimuleren van gezond gedrag bij een brede groep kinderen van 4 tot en met 12 jaar. In het huidige project genaamd GO-BSO wordt daarom een praktische handreiking voor BSO pedagogisch professionals ontwikkeld. Het doel is opvoedpraktijken omtrent eten en bewegen van pedagogisch professionals en eet- en beweeggedragingen van basisschoolkinderen te verbeteren. De handreiking wordt met behulp van Intervention Mapping en in co-creatie met pedagogisch professionals en kinderen samengesteld. Het geheel moet praktisch uitvoerbaar zijn voor pedagogisch professionals en aantrekkelijk zijn voor kinderen met diverse sociaaleconomische en sociaal-culturele achtergronden. Daarnaast dient de handreiking laagdrempelig, duurzaam en breed inzetbaar te zijn in de kinderopvang als basisvoorziening voor een brede groep kinderen. Het GO-BSO project levert na 2 jaar zowel een praktische handreiking voor pedagogisch professionals op als ook een proces- en effectevaluatie. De handreiking wordt getest op bruikbaarheid, uitvoerbaarheid en waardering bij pedagogisch professionals en kinderen. Daarnaast wordt onderzoek uitgevoerd naar het effect van de handreiking op opvoedpraktijken van pedagogisch professionals en eet- en beweeggedragingen van kinderen.