Promotor Prof. dr. ir. J.M. Versendaal, Open Universiteit Co-promotoren Dr. ir. R.G. Slot MBA, Hogeschool Utrecht Dr. ing. M.M. Zoet, Zuyd Hogeschool Uit de Nederlandse samenvatting: "Het is voor organisaties van belang om besluitvorming en zogenaamde 'bedrijfslogica' goed in te richten. Organisaties in het algemeen, en zeker ook overheidsinstellingen, maken meer en meer gebruik van (semi-)geautomatiseerde besluitvormingsprocessen bij het leveren van hun producten en diensten. Organisaties krijgen grip op de nale-ving van wet- en regelgeving door de besluitvormingsprocessen goed te beheren. Een adequate vertaling van wet- en regelgeving naar producten en diensten is hierbij no-dig. Business Rules Management (BRM) maakt een en ander mogelijk. Het meeste onderzoek dat wordt uitgevoerd naar BRM kan worden geclassificeerd als technisch (vanuit een informatietechnologieperspectief). Echter, onderzoek naar de implementatie van BRM in de organisatie (vanuit een informatiesysteemperspectief), inclusief het beschouwen van allerlei organisatorische aspecten, ontbreekt groten-deels. Bovendien houdt het bestaande onderzoek naar BRM niet altijd voldoende re-kening met de praktische toepassing van onderzoeksresultaten; met andere woorden: kan een organisatie de voorgestelde theorie of het opgeleverde resultaat daadwerke-lijk gebruiken?"
Author supplied Business rules play a critical role in an organization’s daily activities. With the increased use of business rules (solutions) the interest in modelling guidelines that address the manageability of business rules has increased as well. However, current research on modelling guidelines is mainly based on a theoretical view of modifications that can occur to a business rule set. Research on actual modifications that occur in practice is limited. The goal of this study is to identify modifications that can occur to a business rule set and underlying business rules. To accomplish this goal we conducted a grounded theory study on 229 rules set, as applied from March 2006 till June 2014, by the National Health Service. In total 3495 modifications have been analysed from which we defined eleven modification categories that can occur to a business rule set. The classification provides a framework for the analysis and design of business rules management architectures.
Business rule models are widely applied, standalone and embedded in smart objects. They have become segregated from information technology and they are now a valuable asset in their own right. As more business rule models are becoming assets, business models to monetize these assets are designed. The goal of this work is to present a step towards business model classification for organizations for which its value position is characterized by business rule models. Based on a survey we propose a business model categorization that is aligned to different types of assets and business model archetypes. The results show five main categories of business models: The value adding business rule model, the ‘create me a business rule model’ business model, the KAAS business model, the bait and hook business model and the market place business model.