Posterpresentatie van het CAVE-project ter gelegenheid van de presentatie lectoraat tijdens partnerdag SICT 21 juni 2013. Studenten ICT en sociale studies ontwikkelen een ‘virtuele snoezelruimte’ waar dementerende ouderen tijdens een voorstelling vertrouwde beelden uit hun eigen verleden kunnen herbeleven. De vertoning is een samenspel van videobeelden, foto’s, geluid, lichteffecten en geur.
DOCUMENT
Ehealth toepassingen ontstaan in interactie tussen zorgprofessionals en ICT’ers. Binnen die samenwerking is het goed om elkaars rollen en verantwoordelijkheden goed te begrijpen. Te vaak is het resultaat van de samenwerking niet goed en heeft “de ander” het gedaan. In dit document worden de verschillende rollen en verantwoordelijkheden van de betrokken professionals bij de ontwikkeling van nieuwe ehealth toepassingen uitgelegd aan de hand van een metafoor: de metafoor van de gereedschapskist. Dit document eindigt met een aantal werkprincipes die binnen het lectoraat New Business & ICT worden gehanteerd om de eigen rol en verantwoordelijkheid goed in te kunnen vullen. NOT-13-01.
DOCUMENT
Uitgave, onder verantwoordelijkheid van het Lectoraat New Business & ICT, met bijdragen van onder andere lector Hugo Velthuijsen (onder andere voorwoord) en Franz Josef Gellert. Tekst van Bureau Brouwers. Dit boekje biedt een overzicht van de projecten die het lectoraat New Business & ICT gedurende de eerste vijf jaar van zijn bestaan heeft uitgevoerd. Het geeft een beeld van de ruime kennis en ervaring die door praktijkgericht onderzoek en samenwerking met de beroepspraktijk is opgebouwd. Het boekje is ook een inspiratiebron voor het bedenken van nieuwe toepassingen van e-health.
DOCUMENT
User experience (UX) research on pervasive technologies faces considerable challenges regarding today's mobile context-sensitive applications: evaluative field studies lack control, whereas lab studies miss the interaction with a dynamic context. This dilemma has inspired researchers to use virtual environments (VEs) to acquire control while offering the user a rich contextual experience. Although promising, these studies are mainly concerned with usability and the technical realization of their setup. Furthermore, previous setups leave room for improvement regarding the user's immersive experience. This paper contributes to this line of research by presenting a UX case study on mobile advertising with a novel CAVE-smartphone interface. We conducted two experiments in which we evaluated the intrusiveness of a mobile locationbased advertising app in a virtual supermarket. The results confirm our hypothesis that context-congruent ads lessen the experienced intrusiveness thereby demonstrating that our setup is capable of generating preliminary meaningful results with regards to UX. Furthermore, we share insights in conducting these studies.
LINK
DOCUMENT
DOCUMENT
In this study, we test the immersive character in an interactive content narrative developed for Microsoft HoloLens 2 mixed reality glasses in the dining context. We use retrospective think aloud protocol (RTAP) and galvanic skin response (GSR) to explore different types of immersion that can be created through interactive content narratives. Leaning on the core dimensions of the experience economy, we expand the current understanding on the role of immersion through integration of four immersive experience facilitators. The study revealed that these immersive experience facilitators occur simultaneously and can be enhanced through interactive content narrative design. Perceived novelty and curiosity were identified as key determinants to keep consumers engaged in the immersive experience and engage with the content. The study verifies the use of galvanic skin response in combination with retrospective think aloud protocol as a suitable approach to measure emotional engagement potential in interpreting consumers’ recollection of immersive experiences.
MULTIFILE
DOCUMENT
Lectorale rede, in verkorte vorm uitgesproken bij de aanvaarding van de functie van lector Mens en Technologie aan Fontys Hogeschool HRM en Psychologie op 7 juni 2013. In deze rede wordt men meegenomen op een tochtje door de wereld van mens en technologie. Eerst worden een aantal relevante ontwikkelingen op het snijvlak van psychologie en technologie getoond. Vervolgens wordt men meegenomen in de praktijk door voor verschillende toepassingsdomeinen de mogelijkheden van technologie te laten zien en relevantie onderzoeksvragen te bespreken. Tenslotte wordt door de wereld van het HBO en het lectoraat gereisd, waarbij wordt getoond wat de missie is van het lectoraat en hoe er gestalte aan gegeven zal worden. Onderweg wordt geregeld uit het raampje gekeken om inspirerende voorbeelden te zien van projecten, producten en samenwerkingsverbanden.
DOCUMENT