Samenvatting Doel Door de COVID-19-pandemie is een nieuwe groep revalidanten ontstaan waarbij voor een deel intensieve multidisciplinaire geriatrische revalidatie cruciaal lijkt te zijn. Gezien de nog beperkt beschikbare wetenschappelijke kennis en ervaring met het ziektebeeld, was er behoefte aan een praktijkgericht groeidocument en een continu cyclisch proces om praktijkkennis en nieuwe wetenschappelijke kennis direct te implementeren in de praktijk. Dit artikel beschrijft het proces van ontwikkeling, implementatie, evaluatie en doorontwikkeling daarvan in de praktijk, welke onder bijzondere omstandigheden heeft plaatsgevonden. Methode Het hele proces van de totstandkoming van het multidisciplinaire CO-FIT+ revalidatieprogramma bestond uit multipele iteraties van de PDCA-cyclus op zowel projectorganisatie-, projectuitvoerings- als implementatieniveau. Het behandeladvies post COVID-19-geriatrische revalidatie van Verenso is gebruikt als leidraad. Dit is aangevuld met de kennis en expertise van de GRZPLUS-professionals, ketenpartners, aanbevelingen vanuit de beroepsverenigingen en kennis uit wetenschappelijk onderzoek onder andere op het gebied van geriatrische (long-)revalidatie en post IC-revalidatie. Resultaten Een multidisciplinair geriatrisch revalidatieprogramma CO-FIT+ welke is geïmplementeerd in de praktijk. Dit heeft geresulteerd in een uniforme werkwijze en een continue verbetercyclus.
DOCUMENT
Praktische aanbevelingen op basis van bevindingen uit systematisch literatuuronderzoek bij de Covid-19 en vergelijkbare virusuitbraken en interviews met experts en ervaringsdeskundigen.
DOCUMENT
INLEIDING In deze module worden behandeladviezen gegeven voor de Post-COVID-19 ambulante behandeling in de geriatrische revalidatie gericht op somatische-, functionele- en psychische status. Deze module is een onderdeel van het behandeladvies post-COVID-19 (geriatrische) revalidatie-Verenso. Deze module is in een zeer korte tijd tot stand gekomen en heeft de status van groeidocument. Zorgvuldigheid is betracht om zowel de (beperkte) ervaringskennis, als de actuele stand van de wetenschappelijke literatuur hierin te betrekken. Voor dit behandeladvies is gebruik gemaakt van het door GRZPLUS ontwikkeld ambulant revalidatieprogramma CO FIT+. Bij GRZPLUS is een doorontwikkeling gemaakt op basis van de update behandeladvies post-COVID-19 geriatrische revalidatie van Verenso (Verenso, 19-05-2020) welke is gebaseerd op de principes van longrevalidatie zoals vertaald in het Behandelprogramma geriatrische COPD-revalidatie (van Damvan Isselt et al.) en het Behandelprogramma COVID-19 Post IC, van Revalidatiecentrum de Hoogstraat (Brouwers, de Graaf). Dit is aangevuld met behandeladviezen en leidraden vanuit de beroepsverenigingen en kennis uit wetenschappelijk onderzoek (long-revalidatie) en vanuit het REACH netwerk (REhabilitation After Critical illness and Hospital discharge). De komende maanden zullen zowel de nieuwe wetenschappelijke literatuur als de ervaringen uit de praktijk gebruikt worden om de handreiking te verbeteren en zo nodig aan te vullen. Dat zullen wij doen met specialisten ouderengeneeskunde, revalidatieartsen, klinisch-geriaters, paramedici, longartsen, verpleegkundigen, infectie deskundigen, en andere betrokken beroepsgroepen. De revalidatie van ambulante post-COVID-19 patiënten vereist vooral afstemming binnen de multidisciplinaire zorg. De complexiteit en ernst van de problematiek en de interactie van beperkingen op diverse domeinen maakt dat interdisciplinaire behandeling essentieel is.
DOCUMENT
Large groups in society lack the necessary skills to be sufficiently self-reliant and are in need of personal assistance. These groups could be supported by information and information technology (ICT), but only if this technology is designed to fit their (cognitive) abilities. Inclusive design theory and methods have already been developed in research contexts, but there is still a gap between theory and practice. There is a need for a practical aid, that helps to create awareness of inclusive design among ICT developers, and offers easy-to-use information and tools to actually apply the methods for diverse target groups. This paper describes the first steps taken towards an inclusive design toolbox for developing ICT applications that offer cognitive support for selfreliance. Dutch ICT companies were interviewed and participated in a co-design workshop, leading to a number of initial needs, user requirements, and an on-line community, that form input for further development of the toolbox.
DOCUMENT
In a rapidly developing labor market, in which some parts of jobs disappear and new parts appear due to technological developments, companies are struggling with defining future-proof job qualifications and describing job profiles that fit the organization’s needs. This is even more applicable to smaller companies with new types of work because they often grow rapidly and cannot hire graduates from existing study programs. In this research project, we undertook in-depth, qualitative research into the five roles of a new profession: social media architect. It has become clear which 21st century skills and motivations are important per role and, above all, how they differ in subcategory and are interpreted by a full-service team in their working methods, in a labor market context, and in the talents of the professional themselves. In a workshop, these “skills” were supplemented through a design-based approach and visualized per team role in flexibly applicable recruitment cards. This research project serves as an example of how to co-create innovative job profiles for the changing labor market. Ellen Sjoer, Petra Biemans. “A design-based (pre)recruitment approach for new professions: defining futureproof job profiles.” Információs Társadalom XX, no. 2 (2020): 84–100. https://dx.doi.org/10.22503/inftars.XX.2020.2.6
DOCUMENT
Purpose – Co-branding is an often used marketing strategy within the theme park industry and it has existed in one form or another since the 1930s. Notwithstanding the growing interest for co-branding in the theme park industry academic research in a theme park context has not been found yet. Empirical research on co-branding is limited to a relatively few studies that have typically examined product concepts or fictitious products rather than real instances of co-branding. This article aims to present results of an experiment on the effects of co-branding from a real-life theme park perspective. Design/methodology/approach – The article is based on a classical field experiment in which the IBRA-method of measuring brand associations was used. The IBRA-method does not influence the brand associations like many other research techniques do (by giving certain cues). It is an unaided, unbiasing research technique. The objective of the study is to investigate whether the relationship between theme park Efteling and WWF, resulting in the co-branded attraction PandaVision, could have a negative effect on the strong brand associations of theme park Efteling. Findings – Through the field experiment an insight has been given into the possible effects a respondent's perceived brand fit within a co-branding situation can have on the average evaluation of core associations of one of the constituent brands. Even strong brands (Efteling is the strongest brand in The Netherlands) can be harmed by a wrong co-brand strategy. Results also showed that the brand fit manipulation has resulted in a more negative image of Efteling without affecting the evaluation of the co-branded attraction PandaVision. Only measuring whether guests like or dislike your attractions is thus not sufficient. Research limitations/implications – This research is presented as a preliminarily study and the results should be interpreted with caution. The sample size was limited to 70 respondents and the experimental design with only students may not necessarily represent the typical visitor to the Efteling. Because of the crude manipulation of the treatment it is unclear what precisely caused the established effect. Is the effect caused by the degree of elaboration (meaning, because the respondent is triggered to think deeply about the matter at hand) or by the substantive guidance? Supplementary research with several experimental groups is needed to answer this question. Practical implications – Theme parks should be aware of the dangers of co-branding. Pairing with a wrong partner can damage the brand; negative spillover effects, erosion, brand dilution and even negative bottom line effects for the participating brands are possible. If the results occur for strong brands, weaker brands should be even more aware of the dangers. Originality/value – This article presents the first application of the effects of co-branding in a specific theme park setting. It is also the first article to use the unbiased IBRA-method for measuring brand associations of a co-brand strategy. Negative effects of co-branding for strong brands in a real-life situation were never reported before.
LINK
Het Studieloopbaanbegeleidingsinstrument Master Ecologische Pedagogiek (SLB-MEP) is een web-based zelfassessment voor (potentiële) studenten, dat de mate van overeenstemming tussen opleidingswaarden en studentvoorkeuren inventariseert. Het instrument biedt de mogelijkheid om de keuzeprocessen van studenten en de studieloopbaanbegeleiding op afstand te ondersteunen. Dit kan daarom ook voor initiële lerarenopleidingen van belang zijn. Het ontwikkelproces combineerde een gecontextualiseerde, kwalitatieve benadering met een kwantitatieve validatiestudie 1. Het bleek dat de betrouwbaarheid en validiteit voldoende zijn. Tevens zijn de gebruikerservaringen positief.
DOCUMENT
Mbo-studenten maken veel ongezonde voedingskeuzes, maar in de Interventiedatabase Gezond en Actief Leven (www.loketgezondleven.nl) staan weinig effectieve interventies geregistreerd specifiek gericht op voedingskeuzes bij deze groep.1 In dit artikel wordt daarom de ontwikkeling beschreven van twee prototypes van apps om gezonde voedingskeuzes onder mbo-studenten te stimuleren. https://ntvd.media/artikelen/hoe-krijg-je-mbo-studenten-toch-geinteresseerd/ LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/gittekloek/ https://www.linkedin.com/in/stefanie-salmon-508999a/ https://www.linkedin.com/in/sylvia-schipper-a3b8007/
DOCUMENT
The gap between research and design practice has long been a concern for the HCI community. In this article, we explore how different translations of HCI knowledge might bridge this gap. A literature review characterizes the gap as having two key dimensions - one between general theory and particular artefacts and a second between academic HCI research and professional UX design practice. We report on a 5-year engagement between HCI researchers and a major media company to explore how a particular piece of HCI research, the trajectories conceptual framework, might be translated for and with UX practitioners. We present various translations of this framework and fit them into the gap we previously identified. This leads us to refine the idea of translations, suggesting that they may be led by researchers, by practitioners or co-produced by both as boundary objects. We consider the benefits of each approach.
MULTIFILE