Het voorliggende rapport doet verslag van het onderzoek naar verdienmodellen van preventie. De centrale vraag die met het onderzoek beantwoord is, luidt: Wat zijn mogelijke barrières bij potentiële verdienmodellen voor preventie, die samenwerking tussen actoren in de weg kunnen staan? De algemene uitkomst is dat er zeker verdienmodellen van preventie te identificeren en te ontwerpen zijn temeer daar preventie vanuit een economisch perspectief als een soort investeringsbeslissing kan worden beschouwd. Er zijn echter wel verschillende barrières te onderkennen voor de ontwikkeling van een effectieve verdienmodellen. In het licht van de onderzoeksvraag leidt dit tot volgende conclusies: - Preventie is belangrijk maar komt nog onvoldoende van de grond; - Actoren kunnen worden ingedeeld in vier helixen en hebben verschillende salience; - Preventie is een maatschappelijk verdienmodel; - Verdienmodellen van preventie zijn technologisch, datagedreven en schaalbaar; - Barrieres voor preventie zijn bedrijfskundig van aard.
DOCUMENT
“Dit project/onderzoek/living lab/leer- en innovatienetwerk is medegefinancierd door het Centre of Expertise Preventie in Zorg en Welzijn” Een blauwdruk voor een living lab collectieve belangenbehartiging is enigszins paradoxaal. Het wekt al snel de indruk dat er een pasklaar antwoord ligt dat in elke situatie in praktijk gebracht kan worden en enkel uitgevoerd hoeft of dient te worden. Maar een living lab is, zoals het begrip al suggereert, levendig van aard. Het is inherent aan een living lab dat er ruimte blijft bestaan om te onderzoeken en nieuwe ideeën te vormen over de aard van het lab zelf, zonder vast te zitten in een blauwdruk. Daarom presenteren we hier een aantal uitgangspunten en ideeën die meegenomen kunnen worden om een living lab collectieve belangenbehartiging vorm en inhoud te geven.
DOCUMENT
Geriatrische revalidatie: Lectorale rede Marije Holstege Inspiratie uit de praktijk Mijn interesse voor de geriatrische revalidatie is gewekt toen ik als fysiotherapeut aan het werk ging in verpleeghuis De Noordse Balk in Wormerveer. Daar zag ik de grote uitdagingen die gepaard gaan met de groep kwetsbare ouderen die na een meestal acute opname in het ziekenhuis vanwege een beroerte, gebroken heup of achteruitgang van functioneren, gaan revalideren om weer terug naar huis te kunnen. Dit doen zij onder begeleiding van een team van professionals met verschillende expertises. De ervaringen die ik heb opgedaan en de voorbeelden uit de praktijk inspireren mij nog steeds in mijn huidige werk als onderzoeker. Bijzonder lectoraat Geriatrische revalidatie Het bouwen aan het praktijkonderzoek in de geriatrische revalidatie en de al bestaande samenwerkingen tussen Omring en Hogeschool Inholland maakten dat er ook een gezamenlijke ambitie was om een bijzonder lectoraat in te stellen voor geriatrische revalidatie. De leeropdracht richt zich op het optimaliseren van de geriatrische revalidatie door het slimmer (met innovatieve interventie én door inzet digital health) en het samen door ontwikkelen naar toekomstbestendige zorg. Dit om de best mogelijk passende zorg te kunnen geven samen met de professionals, revalidanten en hun naasten. Ik ben er trots op dat Omring deze leerstoel heeft ingesteld in samenwerking met Hogeschool Inholland en het daarmee mogelijk maakt om de onderzoekslijnen binnen deze leerstoel verder te verstevigen. Dit doe ik door een bijdrage te leveren aan de verbinding tussen onderzoek, praktijk en onderwijs. Ik krijg vaak de vraag wat een lector eigenlijk doet. Een lector doet praktijkgericht onderzoek naar vraagstukken uit de praktijk om te achterhalen wat oorzaken zijn en mogelijke oplossingen. Dit om bij te dragen aan het verder optimaliseren van geriatrische revalidatie, zelfredzaamheid en eigen regie van revalidanten en naasten, professionalisering van studenten, docenten en professionals van Hogeschool Inholland en Omring. En daarbij ook landelijk deze kennis te delen. Door deze samenwerking kunnen we het onderwijs en de studenten structureel verbinden aan relevante praktijkgerichte vraagstukken. Dit doe ik zeker niet alleen, maar met een heel team van onderzoekers binnen het lectoraat; we noemen dit de kenniskring. De onderzoekers in de kenniskring doen naast het werk in de praktijk onderzoek. Ze doen dit samen met studenten, die onderzoek- en innovatieopdrachten uitwerken, samen met gedreven professionals uit de praktijk én in samenwerking met docenten, collega-lectoren en externe onderzoekspartners. Vooral het samen doen maakt dit werk ontzettend leuk. Aan het eind van mijn rede kom ik terug op hoe die samenwerking eruitziet.
DOCUMENT
Het huidige lectorenplatform ‘Voedsel, Voeding & Gezondheid’ draagt, in actieve verbinding met de Centers of Expertise (CoE’s) Groen en Healthy Ageing, op dit thema bij aan onderzoekagenda’s van de topsectoren Agri & Food, Tuinbouw & Uitgangsmaterialen, Life Sciences & Health. Dit lectorenplatform bundelt de krachten van meerdere kennisinstellingen om impact te genereren op het gebied van gezonde voeding. De in het begin gekozen insteek op ‘Voedsel’ en ‘Gezondheid’ is in de loop van de tijd verbreed naar ‘Voeding’. In de huidige platformperiode is verbinding gemaakt met lectoren en practoren die zich richten op voedsel/voeding/lifestyle. Dit willen we met deze aanvraag in de komende jaren bestendigen. Ook gaan we verdere verbindingen leggen zoals met het CoE Preventie in Zorg en Welzijn en andere lectorenplatformen. Gelegde contacten met universitaire groepen zullen gericht aangehaald worden. Het samenwerkingsplatform werkt aan het versterken en zichtbaar maken van de rol van het hbo in het toepasbaar maken van ontwikkelde kennis voor de behoefte van en voor burger/samenleving aan gezond en duurzaam eten. Met de focus op Voedselaanbod, Voedselvaardigheden en Voedselomgeving zet het platform met name in op KIA’s van de missies 'Landbouw, Water en Voedsel' en ''Gezondheid en Zorg'. Het samenwerkingsplatform wil in de komende periode inzetten op programma-ontwikkeling gericht op praktische toepassingen met impact op burger/samenleving. Momenteel krijgt dit o.a. zijn beslag door deelname in het coördinatieteam 'Roadmap Voeding, Gezondheid en Leefomgeving''. Het platform wil daarbij insteken op een schakelfunctie voor transfer en implementatie van kennis tussen en naar de regio’s (‘social twinning’). In te zetten hiervoor zijn o.a. leergemeenschappen voor kennis- implementatie/-valorisatie met consumenten, organisaties, bedrijven, mbo en hbo. Onderdeel daarvan zullen zijn door het platform te initiëren, regionaal te houden, ‘Voedsel/voeding/lifestyle”-hackatons met disseminatie in de vorm van een publieksevent. Eerdere inspanningen zoals tijdens de Floriade (Innofest-gesponsorde interacties met breed publiek) strekken tot voorbeeld.
Centre of Expertise, onderdeel van Hogeschool Inholland