Leraar is een prachtig beroep dat bijdraagt aan de ontwikkeling en toekomst van jongeren. Een beroep waar leraren vol passie aan beginnen. De kunst is om die passie een loopbaan lang vast te houden. Variatie, ontwikkeling, uitdaging en erkenning zijn daarbij sleutelwoorden. Het drieluik Leraar: een professie met perspectief verkent op basis van inzichten uit onderzoek hoe leraren hun werk betekenisvol kunnen houden, voor henzelf en voor hun leerlingen. Dit eerste deel gaat over de vraag hoe het denken in en ondersteunen van loopbanen kan bijdragen aan een aantrekkelijk beroep en de passie van leraren. Aan bod komt onder meer hoe leraren keuzes maken in hun loopbaan. Hoe ontwikkelen ze zich en hoe combineren ze lesgeven met andere rollen binnen of buiten de school? En wat hebben starters en meer ervaren leraren nodig voor hun professionele ontwikkeling?
Leraar is een prachtig beroep dat bijdraagt aan de ontwikkeling en toekomst van jongeren. Een beroep waar leraren vol passie aan beginnen. De kunst is om die passie een loopbaan lang vast te houden. Variatie, ontwikkeling, uitdaging en erkenning zijn daarbij sleutelwoorden. Het drieluik Leraar: een professie met perspectief verkent op basis van inzichten uit onderzoek hoe leraren hun werk betekenisvol kunnen houden, voor henzelf en voor hun leerlingen.
MULTIFILE
In dit artikel wordt ingegaan op de vraag of de huidige studenten van de lerarenopleiding nog wel les willen geven op een VMBO school gezien het imago wat deze schoolvorm hden ten dage volgens de pers heeft.Maar om op een VMBO school les te geven is competent omgaan met deze leerlingengroep een verreiste en er 'voor willen gaan' (compassie) een juiste instelling. Bovendien verandert er veel in het VMBO en is 'innoverend leren' een nieuwe dimensie in ontwikke-ling.Sommige lerarenopleidingen springen hieral op in. Fontys doet dit met zijn minor "innovatief Beroepsonderwijs"