In dit artikel treft u allereerst een paragraaf over de duale opleiding en vervolgens wordt aangegeven waarom organisaties juist voor deze vorm van opleiden hebben gekozen. Daarna volgt een kritische terugblik op het duale leren als proeftuin voor vraaggericht, competentiegericht leren aan de hand van meningen en ervaringen van deskundigen, onderwijs (waaronder Fontys)en organisaties in het werkveld met het ontwikkelen van een vraaggestuurd competentiegericht onderwijsaanbod, het werken met een POP en met het zoeken naar passende begeleidings- en beoordelingstechnieken.
-
LINK
In dit hoofdstuk wordt eerst een schets gegeven van de verschillende opleidingsconcepten (institutioneel opleiden / competentiegericht opleiden) en de impact hiervan op dyslectische studenten. Competenties van dyslectische studenten worden vergeleken met het gehele scala aan competenties waarover HO-studenten dienen te beschikken. Ook wordt het thema 'dyslexie en het leraarsberoep' aangesneden. Tot slot worden de competenties beschreven waarover HO-docenten en studieloopbaanbegeleiders dienen te beschikken om studenten met een functiebeperking (i.c. dyslexie) adequaat te kunnen begeleiden.