During the past years a lot of research has been done on measuring and analyzing the stated and re-vealed preferences of house buyers, in order to develop so called new product market combinations for the housing market. It has become clear from these studies that the choice of a house buyer for a cer-tain type of dwelling is based on both quantitative and qualitative criteria, derived from the quantita-tive and qualitative attributes he observes and perceives when confronted with the choice for a dwell-ing. A dwelling as such, can be regarded as a complex ‘product’, consisting of a varied amount of quantitative and qualitative attributes. A dwelling not only offers a place to eat, sleep and live, but also a place of comfort and safety. For a growing group of house buyers their dwelling seems to be-come more and more even like ‘a statement of life style’, in the same way a dwelling was regarded as ‘a statement of richness’ in the earlier days. The focus of researchers is gradually moving towards the qualitative criteria that determine the choice behaviour of house buyers. Or, more specifically, towards the relationships between the preferences, perceptions, emotions and beliefs of the house buyer and the quantitative and qualitative criteria he has in mind. And, secondly, they want to understand how these aspects are related to the actual choice for a dwelling. An intriguing question is how these preferences, perceptions, emotions and beliefs (i.e. psychological factors) can be measured and analyzed in such a way that they can be described and communicated unambiguously to different parties that are involved in the housing market. The aim of this conceptual paper is to make a start with the exploration of the expected added value of Conjoint Analysis and Rule Developing Experiment as tools for measuring and analyzing the combi-nation of quantitative and qualitative criteria that direct the choice behaviour of house buyers. Conjoint Analysis, which has originally been developed for marketing applications, analyzes the joint subjective and psychological factors that influence the choice behavior of consumers. Applying Con-joint Analysis as a method of research, will not only add to the measurement and analysis of stated and revealed preferences of house buyers. It may be also of help to develop knowledge on unstated and even innovative preferences, which will eventually lead to innovative, yet unknown dwelling concepts and dwelling market combinations. These unknown combinations might be found by adding the method of Rule Developing Experiment.
DOCUMENT
In dit artikel een toepassing van een methode die het mogelijk maakt de voorkeuren van toeristen meetbaar te makan en zo innovatieve producten te bouwen op grond van harde marktgegevens.
DOCUMENT
Wat is de rol van prijs in duurzaam consumentengedrag? ‘Omdat het te duur is’ is een veelgehoord argument wanneer mensen wordt gevraagd waarom ze geen duurzame producten kopen. Maar is dat werkelijk zo, of is dit een makkelijk alibi van mensen om niet hun gedrag te hoeven veranderen? We zijn over het algemeen niet bepaald armlastig in de westerse wereld, dus is het werkelijk een gebrek aan geld, of is er een andere oorzaak van dit gedrag? Om daar een uitspraak over te kunnen doen, hebben we de literatuur onderzocht op de relatie tussen prijs en duurzaamheid. Overall conclusie: een bepaalde groep mensen geeft in onderzoeken aan best bereid te zijn om meer te betalen voor duurzamere oplossingen, tot wel 29%. Maar sociale wenselijkheid speelt daarbij waarschijnlijk een grote rol. Want gezien het nog geringe marktaandeel van duurzame producten is de realiteit weerbarstiger. De meerderheid van de mensen is kennelijk nog niet zodanig overtuigd van de meerwaarde dat ze er ook extra geld voor over hebben. Dit document is opgedeeld in twee secties: 1. sectie 1 beschrijft een analytische beschouwing van de literatuur. Dit onderzoek schetst de ontwikkeling van de artikelen die tot dusverre gepubliceerd zijn over bereidheid van consumenten om een meerprijs te betalen voor duurzame producten; 2. sectie 2 beschrijft een inhoudelijke beschouwing van een selectie van de literatuur: specifiek artikelen die (experimenteel) onderzoek beschrijven naar de willingness to pay voor duurzame producten en diensten.
DOCUMENT