Dit boek neemt u mee door vijf jaar minoren binnen het Innovatie- & Ondernemerscollege van het lectoraat Ondernemen en Innoveren. De minor Ondernemen & Innoveren is ontwikkeld voor studenten die een eigen onderneming willen opzetten. Studenten kunnen met allerlei ideeën aankomen om de haalbaarheid van hun product of dienst te toetsen. In de afgelopen vijf jaar hebben al ruim 300 studenten de minor afgerond. Dit boek is geschreven voor ondernemers die deel kunnen gaan uitmaken van het businessnetwerk van het Innovatie- & Ondernemerscollege. Dit businessnetwerk bestaat uit ondernemers die gastcolleges geven en/of studenten begeleiden. Daarnaast zal dit boek ook gebruikt worden voor studenten die van plan zijn de minor te gaan volgen. Tot slot zal dit boek gebruikt worden om andere onderwijsinstellingen kennis te laten maken met onze ervaringen met de minor. Ter inleiding krijgt u een introductie op wat de minor voor zowel de stad Den Haag als voor De Haagse Hogeschool van toegevoegde waarde is. Vervolgens krijgt u een kijkje in de keuken, een wat meer gedetailleerde uitleg over de inhoud van de minoren. Daarna worden stapsgewijs, afhankelijk van welke minor het betreft, interviews met betrokken partijen getoond. Tot slot zult u specifieke informatie over de minor aantreffen. Van de huidige stand van zaken van oud-minorstudenten in 'Facts & figures' tot aan een totaaloverzicht van de studenten die deel hebben genomen aan de minor in het 'Smoelenboek'.
In deze bijdrage wordt verslag gedaan van de afstudeertafels van het CBSS 2020 experiment, waar 29 studenten communicatie en international communication en 5 studenten van de Academie Minerva in deelnamen
In a rapidly developing labor market, in which some parts of jobs disappear and new parts appear due to technological developments, companies are struggling with defining future-proof job qualifications and describing job profiles that fit the organization’s needs. This is even more applicable to smaller companies with new types of work because they often grow rapidly and cannot hire graduates from existing study programs. In this research project, we undertook in-depth, qualitative research into the five roles of a new profession: social media architect. It has become clear which 21st century skills and motivations are important per role and, above all, how they differ in subcategory and are interpreted by a full-service team in their working methods, in a labor market context, and in the talents of the professional themselves. In a workshop, these “skills” were supplemented through a design-based approach and visualized per team role in flexibly applicable recruitment cards. This research project serves as an example of how to co-create innovative job profiles for the changing labor market. Ellen Sjoer, Petra Biemans. “A design-based (pre)recruitment approach for new professions: defining futureproof job profiles.” Információs Társadalom XX, no. 2 (2020): 84–100. https://dx.doi.org/10.22503/inftars.XX.2020.2.6