Kinderen en jongeren leren niet alleen op school, maar ook daarbuiten. Informele leeromgevingen kunnen ‘het verschil maken’ voor hun ontwikkeling, niet alleen door scholing van kennis en vaardigheden, maar ook als plaats waar jeugdigen nieuwe sociale rollen kunnen ervaren en hun identiteit ontwikkelen. De in dit rapport gepresenteerde studie onderzoekt de leeropbrengsten (kwalificatie, socialisatie en persoonsvorming) van maakprogramma’s voor kinderen en het opleidingsprogramma voor maakplaats-coaches in Maakplaats 021. Gegevensverzameling bestaat uit documentanalyse, zelfevaluaties door kinderen en interviews met maakplaats-coaches. Uit de zelfevaluaties van kinderen en de interviews met maakplaats-coaches blijkt dat kinderen groeien op het gebied van technologie, socialisatie en persoonsvorming. Kinderen geven aan dat zij graag naar de maakplaats komen en er veel leren. De leeractiviteiten die zij zelf benoemen betreffen voornamelijk de technologie. Volgens coaches en ouders groeien de kinderen ook als persoon en ontwikkelen zij hun identiteit. Elkaar hulp geven en hulp vragen – een belangrijke vaardigheid die geoefend kan worden in informele leeromgevingen – blijft iets achter bij de andere leeropbrengsten.
Human beings are, above all, narrative creatures, extremely sensitive to good stories. The (implicit) stories of futurologists have their own characteristic structure, when they outline what our future full of technology will look like. One element of their narrative structure is often that the speaker, through an important (personal) life event, has come to understand the deeper meaning of how we as humanity are moving from the still imperfect present to a perfect future. A classic, Saul became Paul, or Ebenezer Scrooge an enlightened and fine man, after his encounter with the spirits. However, a good story that moves an entire room does not make it true. Right now, when our entire future is at stake, stories from futurologists who get it all are very welcome. Who would not want a happy ending told by an omniscient prophet? Unfortunately, they are even more misleading than welcome. It is argued why.
MULTIFILE