Dit is de eerste podcast in een serie in het kader van het 10-jarig bestaan van het Kennisnetwerk Krimp Noord-Nederland (KKNN). Professor Leo van Wissen, Hoogleraar Economische Demografie aan de Rijksuniversiteit Groningen, voormalig directeur van het NIDI (Nederlands Interdisciplinair Demografisch Instituut) en medeoprichter van het KKNN, in gesprek met Elly van der Klauw (projectleider KKNN) en Marijn Molema (Programmanager Leefbaarheid bij het Fries Sociaal Planbureau en Bijzonder Hoogleraar Regionale Vitaliteit en Dynamiek aan de Rijksuniversiteit Groningen) over de start van het KKNN en de demografische veranderingen sindsdien.Deze zomer publiceerde Van Wissen met het NIDI een rapport over de demografische ontwikkeling van Nederland tot 2050 publ.nidi.nl/output/2020/nidi-c…-2050-in-beeld.pdf.
LINK
Nederlandse binnensteden bevinden zich als gevolg van diverse trends – klimaat, maatschappij, demografie, economie en technologie – in een dynamisch en complex transitieproces. Deze transitie moet door samenwerkende en betrokken private en publieke stakeholders uit de binnenstad worden gemanaged om zodoende centra veerkrachtig te maken en houden. Lange tijd richtte dit binnenstadsmanagement zich vooral op operationele zaken rond de aankleding van en events in de binnenstad. Zo staat menig binnenstad in de maand december in de kerstspotlights.
DOCUMENT
Met de groeiende groep 50-plussers in Nederland, neemt ook het aantal bedrijven toe dat graag voor deze doelgroep actief wil zijn. MKB-bedrijven zitten met vragen over deze doelgroep: wie is de doelgroep, welke behoeften hebben ze, welke productkenmerken zijn belangrijk, hoe bereik ik deze doelgroep en hoe richt ik de communicatie op hen in?Doel van het project was MKB-bedrijven die zich willen richten op de seniorendoelgroep een handreiking te bieden, enerzijds over de wijze waarop zij producten kunnen ontwikkelen die beter aansluiten bij de behoeften en denkwereld van de 50-plussers en anderzijds over de manier waarop deze producten in de markt gezet kunnen worden en hoe de doelgroep te bereiken is.De webbased 55plus Toolbox is hiervan het resultaat. 55plustoolbox.nl biedt bedrijven, ontwerpers en marketeers achtergrondinformatie over 1) de doelgroep (typologieën, demografie, …), 2) onderzoeks- en ontwerpmethodieken ten behoeve van het ontwerpen en marketing voor de doelgroep (persona 's, contextcartografie, marktcommunicatie, …) en 3) cases als de tassendrager, de grijphulp, ouderen inlevings tool.In het project hebben Charles Willems (penvoerder, Saxion Kenniscentrum Gezondheid, Welzijn en Technologie), Karin van Beurden (Saxion Kenniscentrum Design en Technologie) en de partners Jaarsma+Lebbink, Novay, Panton, SENtrum, Syntens en Technologie Kring Twente intensief samengewerkt.
MULTIFILE
ADAS- Monitor Advanced Driver Assistent Systems (ADAS) worden gezien als een middel om de verkeersveiligheidsstreefdoelstellingen uit het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 en de Europese beleidsstukken te behalen. Naast de veelal technische uitdagingen en ontwikkelingen die ADAS momenteel doormaken, wordt in de breedte van de automotive sector benadrukt dat het gebruik en de bekendheid van ADAS bij automobilisten te wensen overlaat waardoor de potentie van ADAS voor de verkeersveiligheid niet optimaal wordt benut. De ADAS alliantie , een samenwerking van meer dan 60 bedrijven, overheden en kennisinstellingen, heeft als doel gesteld het (veilig)gebruik van ADAS met 20% te bevorderen. Echter, ontbreekt actuele informatie met betrekking tot de bekendheid van, het vertrouwen in en het daadwerkelijke gebruik door automobilisten. In dit onderzoek staat de periodieke monitoring van de gebruikersadaptatie centraal waarbij de bekendheid van, de acceptatie, het percentage daadwerkelijk gebruik van ADAS door automobilisten wordt gepresenteerd doormiddel van een (digitaal) dashboard. Een divers samengesteld consortium voert het onderzoek uit en maakt daarbij gebruik van een groter netwerk om de benodigde data te vergaren en voor disseminatie. Het onderzoek bestaat uit een werkpakket waarin de gebruikersadapatie doormiddel van vragenlijstonderzoek wordt vastgesteld en een werkpakket waarin iteratief het concept ontwerp leidt tot een prototype dashboard. Het resultaat van dit onderzoek is een werkend prototype van een ADAS-dashboard. Wanneer het prototype wordt vertaalt naar een definitief ontwerp, blijft het tot vijf jaar na presentatie geüpdatet met recente data. Het ADAS-dashboard bevat een visuele en digitale weergave van het onderzoek naar het gebruikersperspectief en wordt indien gewenst uitgebreid met andere relevante data. Wanneer het ADAS dashboard is gerealiseerd, kan het zowel voor beleidsmakers en bedrijven ingezet worden om keuzes te onderbouwen of om ontwikkelingen op te baseren als ook om communicatiestrategieën te ontwikkelen waarmee het gebruik wordt bevorderd.