Full text via link. Sociale professies zijn niet of nauwelijks afhankelijk van gereedschappen of instrumenten. De sociale professional is in feite zijn eigen instrument (NVMW 2006, Phorza 2009). Dat instrument moet op de juiste wijze zijn afgesteld: de professional moet beschikken over de juiste morele kwaliteiten of deugden. Deze morele kwaliteiten staan centraal in de deugdethiek.
LINK
Een betere financiële sector bereik je sneller met deugden dan met regels. Toch wordt na iedere missstand de regelgeving aanscherpt, zonder dat er iets wezenlijks verandert. Regels krijgen we opgelegd, deugden horen bij onszelf. Het denken van Alisdair MacIntyre biedt verdiepende inzichten hierin.
MULTIFILE
Een praktisch boek voor leraren in het voortgezet onderwijs die aan de gang willen met deugden. De deugden zijn bij uitstek geschikt om vorm te geven aan morele vorming en persoonsontwikkeling op school. Daarbij gaat het om het ontwikkelen van houdingen bij leerlingen, zoals rechtvaardig, tolerant, vrijgevig, verantwoordelijk, eerlijk en respectvol zijn. Met voorbeeldhoofdstuk.
MULTIFILE
Boekbespreking van Paul van Tongeren; Leven is een kunst. Over morele ervaring, deugdethiek en levenskunst
DOCUMENT
De sociale professional is zijn eigen instrument. Maar hoe verwerf je een voortreffelijke beroepshouding? Door afkijken en uitproberen. We zijn daarbij wel afhankelijk van een gunstige omgeving.
DOCUMENT
In 2023 bleek dat accountantskantoren KPMG en Deloitte de afgelopen jaren hebben gefraudeerd met verplichte examens. Het leidde onder andere tot het aftreden van partners. Andere accountskantoren gaan op verzoek van de AFM intern onderzoek doen of de examenfraude ook bij hen voorkomt. Wat dat onderzoek ook oplevert, in ieder geval laat de sector zien dat ze haar maatschappelijke functie uit het oog verliest. Het gedachtegoed van de ethicus Alasdair MacIntyre kan volgens Gert de Jong richtlijnen geven om de sector weer op het juiste spoor te krijgen.
LINK
Bespreking van boek 'Professionele oordeelsvorming in het sociaal domein' van A. van Montfoort.
DOCUMENT
Onderzoek uitgevoerd in het kader van het innovatieprogramma Moreel Competent, een tweejarig programma gericht op de morele vorming van leerlingen in het voortgezet onderwijs. Het onderzoek diende inzicht te bieden in hoe de docent zich verhoudt tot de thematiek van morele vorming. Onder docenten blijkt behoefte te bestaan aan een bewustmakingsproces en een meer samenhangende aanpak en visie wat betreft de morele vorming van leerlingen. Tegelijkertijd beoogde het onderzoek de (veelal impliciete) aanwezige praktijkkennis over morele vorming te expliciteren. Daarnaast heeft dit deelproject als doel de verwachtingen en idealen onder docenten en schoolmanagement over morele vorming en het morele klimaat van de school te expliciteren.
DOCUMENT
Een goede docent is vakinhoudelijk deskundig en didactisch vaardig. Maar hij heeft ook een morele taak: eraan bijdragen dat kinderen en jongeren als mens kunnen floreren. Of die vorming slaagt, hangt mede af van het karakter van de leraar. Dat roept spannende vragen op. Kunnen we het karakter van de leraar professionaliseren? Welke karaktereigenschappen verwachten we van een voorbeeldige docent? Hoe kan de lerarenopleiding het beste bijdragen aan de vorming van ‘leraren met karakter’? Beroepsethiek schrijft geen dwingende regels voor, maar stimuleert leraren(opleiders) om samen systematisch over deze vragen na te denken en didactiek te ontwikkelen, waardoor onderwijs aan morele kwaliteit wint.
DOCUMENT
Full text via link. Interventies om terroristische aanslagen te voorkomen kunnen zowel juridisch als moreel gerechtvaardigd worden. Binnen de Nederlandse brede benadering tegen terrorisme wordt er ook gekeken naar radicalisering, maar de rechtvaardiging daarvoor is lastig. Als een (voormalige) radicaal om hulp vraagt of als een radicale groep een sekte wordt, laten theorieën als die van Kant en Rawls ingrijpen toe. Preventieve of deradicaliseringsinterventies zijn vanuit liberaal-democratische theorieën echter problematisch. Een rechtvaardiging van dit type interventies kan gevonden worden in de deugdethiek, adolescenten worden geholpen in hun queeste naar het goede leven. Deze rechtvaardiging leidt wel tot randvoorwaarden aan de interventies.
LINK