In de aangescherpte wet burgerschapsonderwijs en in de nieuwe kerndoelen voor het burgerschapsonderwijs spelen democratische waarden een centrale rol: leerlingen moeten hier kennis van hebben en scholen hebben een inspanningsverplichting om “basiswaarden van de democratische rechtsstaat te bevorderen”. In deze symposiumbijdrage suggereren we een kansrijke pedagogisch-didactische benadering hiervoor: dialogen voeren over vraagstukken waarin democratische waarden op het spel staan. Vragen die centraal staan zijn, allereerst, wat verstaan we onder dialogen en waarom is dit een kansrijke benadering? Dit beargumenteren we op basis van literatuur over dialogic teaching. Een tweede vraag is wat dit vereist van leraren. Op basis van recent onderzoek vakdidactisch onderzoek in filosofielessen formuleren we een aantal verantwoordelijkheden van leraren (een organisatorische, pedagogische, epistemische en morele verantwoordelijkheid) om zo voorbij te gaan aan veelgebruikte tegenstellingen om docenthoudingen te beschrijven zoals neutraliteit tegenover indoctrinatie en relativisme tegenover dogmatisme. De derde vraag is welke vraagstukken geschikt zijn als onderwerp van dialogen over democratische waarden. Dit hangt nauw samen met de laatste vraag: aan wie komt deze inspanningsverplichting toe? Met deze bijdrage schetsen we een onderzoeks- en ontwikkelagenda voor kritisch dialogisch onderwijs in democratische waarden.
DOCUMENT
De flexibilisering van de arbeidsmarkt en de individualisering van de samenleving confronteren individuen met de eis om meer zelfsturend te worden. Zelfsturing is gebaseerd op het vermogen om aan zichzelf en aan anderen een verhaal te vertellen over de persoonlijke zin en de sociale betekenis van het eigen leven. Traditioneel was dit verhaal een afspiegeling van de verhalen die in de eigen familie werden verteld over hoe men een zin- en betekenisvol bestaan kon hebben. In onzekere omstandigheden hebben familieverhalen meestal echter maar een beperkte waarde. Veel mensen moeten daarom hun verhaal regelmatig updaten en soms zelfs een compleet nieuw verhaal ontwikkelen. Wij noemen dit identiteitsleren.
DOCUMENT
Homoseksuelen hebben regelmatig last van agressie door jongeren. Hoe kunnen jongerenwerkers beter openstaan voor homoseksualiteit en optreden tegen homovijandigheid? In de loop van 2009 zijn tientallen Amsterdamse jongerenwerkers getraind volgens de methode "Dialoog Jongerenwerk en homoseksualiteit". Dit boekje doet met een methodiekbeschrijving verslag van dat Dialoogproject. Het Dialoogproject jongerenwerk en homoseksualiteit is een beschrijving van een methodiek van Youth Spot, COC Amsterdam en Marten Bos.
DOCUMENT
De KIEM subsidie zullen wij gebruiken om een RAAK PUBLIEK-aanvraag te schrijven, waarin de basis wordt gelegd voor een discursief psychologisch onderzoek naar de wijze waarop issuemakelaars in het publieke domein issues aankaarten via sociale media, zodat (communicatie-)professionals hier lering uit kunnen trekken. We kijken naar de manier waarop issuemakelaars melding maken van misstanden en de dialogen die zich als gevolg daarvan ontwikkelen op sociale media. De resultaten zullen bijdragen aan een interactioneel handelingsperspectief, dat vorm kan krijgen in consultation, richtlijnen/handleidingen, casuïstiekopdrachten, trainingen en social media monitoring simulatiesessies. Het doel hiervan is communicatieprofessionals in staat te stellen adequater te reageren op issuemakelaars met een focus op interactie via sociale media, waarmee de toekomstbestendigheid van de professional wordt vergroot. In samenspraak met consortiumpartners zullen wij de KIEM subsidie gebruiken om: - de aanvraag inhoudelijk vorm te geven - geschikte casussen te selecteren die als onderzoeksmateriaal zullen dienen - werkpakketten samen te stellen en een activiteitenplan te maken - meer instellingen en praktijkorganisaties betrekken en uitnodigen voor deelname