While literature and practice acknowledge the potential of service innovation as well as digitally enabled innovation processes, the diverse innovation process literature lacks a process model which combines these two aspects. This systematic literature review aims at filling this gap by analysing innovation process theories and approaches with a specific focus on service and digital innovation. 25 conceptualisations of innovation processes were distilled and analysed in detail to present a ‘digital innovation process for services’ model which includes steps on three levels. Consequently, this literature review expands the current state-of-research and acts as the groundwork for further innovation research projects.
What will a shopping street look like in 2025, when online shopping continues to show double-digit growth? And what will 3D printing do to factories and logistic companies, when we can ‘print’ more and more products at home or around the corner?The digital economy is one of the most pervasive game changers in cities. It creates and destroys, and affects the way cities function in many ways. But what is exactly the digital economy about? How big is it? Which types of transformation is it provoking in urban economies? And, importantly, what can local governments do to cope with the digital transition and foster sustainable urban development?
MULTIFILE
Websites placing cookies on your computer to track your browsing behavior. TikTok stores your personal data in China. Are you aware of what products, services, and organisations do with your personal data? It is often not obvious. Our digital lives are becoming more and more prominent. We are now meeting each other virtually for work and leisure, and are spotted and traced without our knowledge, both in physical places (public areas and streets) and in virtual spaces. Technology is developing rapidly and policy makers are not able to keep up, resulting in unknown threats for citizens in modern society. Moreover, technology can lead to inequality and exclusion, as demonstrated in the Dutch childcare benefits scandal. The aim of the Inholland Digital Rights Research Team, co-founded by Professors Wina Smeenk, Ander de Keijzer and Ben Wagner, is to focus their work on the social, economic, cultural, communication, design and technological elements that can lead to a digitally responsible society. This means that we want to be part of the debate and research on how technology in our digital age can contribute to the quality of peoples’ lives: how can people benefit from the digital society and how are they hindered, or even worse, excluded from partaking in our digital society. We do this in our research lines, as well as in the sustainable media lab courses and the data-driven minor.
In het project CW4.0 onderzoeken MKB’ers uit de houtindustrie en Smart Industry samen met de Hogeschool van Amsterdam (HvA), kennispartners TNO, HMC en Bouwlab R&Do en partners in hospitality hoe zinvolle toepassingen te maken van resthout, met behulp van Industry 4.0-principes. Hoogwaardig hout blijft momenteel ongebruikt, omdat het te arbeids-intensief is grote hoeveelheden ongelijkmatige stukken hout van verschillende grootte en houtsoort te verwerken. Waardevol resthout wordt zo waardeloos afval, tegen de principes van de circulaire economie in. CW4.0 richt zich op de ontwikkeling van geautomatiseerde processen voor houtverwerking gebaseerd op Industry 4.0 technologieën - met behulp van digitale ontwerptools en industriële robots. Uit eerdere projecten van HvA en partners is gebleken dat deze processen het gebruik van resthout levensvatbaar kunnen maken, in het bijzonder voor toepassingen in de hospitality sector, bijvoorbeeld voor receptiebalies, hotelmeubilair en interieurdelen. CW4.0 wordt dan ook uitgevoerd in samenwerking met hospitality-ontwerpers en hotelketels. Het onderzoek concentreert zich op 1) het creëren van een digital twin (=digitale kopie van een beoogd object of proces, om dit te onderzoeken zonder het eerst te hoeven bouwen) van een ‘upcycle houtfabriek’; 2) het realiseren en beproeven van secties van de fabriek; 3) het ontwerpen en prototypen van hospitality toepassingen en 4) het evalueren van de business case van deze toepassingen en de fabriek in het algemeen. Na afloop is er kennis beschikbaar voor houtindustrie om afval te verminderen, voor Smart Industry om hun digitale technologieën toe te passen voor upcycling van materialen, en voor horecapartners om waardevolle toepassingen te creëren van resthout. Het project is een belangrijke stap in de opschaling van industriële robotproductie met circulaire materialen. Het legt een nieuwe, belangrijke verbinding tussen Smart Industry en de circulaire transitie, gericht op het aanpakken van urgente maatschappelijke uitdagingen verband houdend met materiële schaarste en de mondiale milieucrisis.
In this project, we explore how healthcare providers and the creative industry can collaborate to develop effective digital mental health interventions, particularly for survivors of sexual assault. Sexual assault victims face significant barriers to seeking professional help, including shame, self-blame, and fear of judgment. With over 100,000 cases reported annually in the Netherlands the need for accessible, stigma-free support is urgent. Digital interventions, such as chatbots, offer a promising solution by providing a safe, confidential, and cost-effective space for victims to share their experiences before seeking professional care. However, existing commercial AI chatbots remain unsuitable for complex mental health support. While widely used for general health inquiries and basic therapy, they lack the human qualities essential for empathetic conversations. Additionally, training AI for this sensitive context is challenging due to limited caregiver-patient conversation data. A key concern raised by professionals worldwide is the risk of AI-driven chatbots being misused as therapy substitutes. Without proper safeguards, they may offer inappropriate responses, potentially harming users. This highlights the urgent need for strict design guidelines, robust safety measures, and comprehensive oversight in AI-based mental health solutions. To address these challenges, this project brings together experts from healthcare and design fields—especially conversation designers—to explore the power of design in developing a trustworthy, user-centered chatbot experience tailored to survivors' needs. Through an iterative process of research, co-creation, prototyping, and evaluation, we aim to integrate safe and effective digital support into mental healthcare. Our overarching goal is to bridge the gap between digital healthcare and the creative sector, fostering long-term collaboration. By combining clinical expertise with design innovation, we seek to develop personalized tools that ethically and effectively support individuals with mental health problems.
Steeds meer scholen experimenteren met Maak- en Ontwerponderwijs. Dit biedt kansen voor de bètavakken: maak- en ontwerpopdrachten bieden een vakoverstijgende toepassingscontext, geven aanleiding tot inhoudelijke verdieping en kunnen bijdragen aan interesseontwikkeling. Maar om die opbrengsten te realiseren zijn wel specifieke docentvaardigheden nodig. Het doel van dit project is om die vaardigheden in de opleiding te ontwikkelen.Doel Veel scholen zien maak- en ontwerponderwijs als ingang om meer belangstelling te wekken voor de bèta-technische profielen. Scholen kiezen daarbij voor verschillende uitwerkingen. In sommige varianten ligt de nadruk op oplossen van een probleem voor een opdrachtgever (Technasium, O&O) in andere varianten ligt meer nadruk op het creatieve maakproces, al dan niet met behulp van digitale fabricagetechnieken (Innovation & Prototyping). Maken en ontwerpen heeft een sterke link met het vak techniek, maar ook bij de natuurwetenschappen hoort ”ontwerpen” tot de kerndoelen vo. Maak- en ontwerpopdrachten kunnen een vruchtbare toepassingscontext bieden voor natuurwetenschappelijke en wiskundige kennis, en een aanleiding voor verder leren in die domeinen. Om die kansen te benutten zijn wel specifieke docent-vaardigheden nodig: de benodigde kennis en vaardigheden komen niet één-op-één overeen met het schoolvakcurriculum, er spelen ook andere disciplines, waaronder de kunstvakken een rol, en je hebt als docent zelf enige maak- en ontwerpexpertise nodig. De meeste bèta-docenten zijn hier niet voor opgeleid en het is dan ook niet eenvoudig om maak- en ontwerponderwijs goed en met diepgang vorm te geven. Het doel van dit project is om studenten in de bèta-lerarenopleidingen toe te rusten met de vaardigheden die ze nodig hebben voor het verzorgen van maak- en ontwerponderwijs, en hen zicht te bieden op de mogelijkheden en beperkingen van maak- en ontwerponderwijs. Looptijd 01 september 2019 - 30 september 2021 Aanpak In de bèta-lerarenopleidingen van Instituut Archimedes wordt een nieuwe cursus “Didactiek van Maak- en Ontwerponderwijs” ontwikkeld voor alle 1e-jaars bèta-studenten. Onderzoekers van het lectoraat dragen bij aan ontwerp, uitvoering en evaluatie. Daarbij maken zij onder andere gebruik van ervaringen uit het project “Aansprekend techniekonderwijs in het vmbo-t”.