HBO studenten gaan vaak niet kritisch om met informatiebronnen en hebben moeite met het beoordelen en verwerken van informatie. Dit heeft zijn weerslag op de kwaliteit van hun producten. De eisen vanuit de overheid ten aanzien van het gewenste afstudeerniveau worden echter steeds strenger. Zijn studenten wel voldoende informatievaardig? En hoe staat het met hun onderzoekend vermogen? Hogeschoolbibliotheken strijden al jaren voor een stevige verankering van informatievaardigheid in het curriculum, bijvoorbeeld door in trainingen en workshops aansluiting te zoeken bij verschillende (onderzoek)leerlijnen. Bij het Instituut ICT van de Faculteit Natuur & Techniek (FNT) Hogeschool Utrecht (HU) zien het management en de docenten in toenemende mate het belang in van structurele onderwijsondersteuning door informatiespecialisten van de HU bibliotheek (HUB). In een kwalitatief ontwerponderzoek is nader onderzocht hoe de HUB zou kunnen bijdragen aan het verbeteren van de competentie informatievaardigheid van ICT bachelor studenten. Met behulp van de literatuur zijn de bouwstenen voor een adviesrapport aangeleverd. Een belangrijke uitkomst van het onderzoek is dat er vooral in het tweede en derde leerjaar behoefte is aan inbedding van instructies en trainingen in het curriculum. Hierbij is integratie in de nieuwe leerlijn Professional Skills één van de aanbevelingen. Een andere conclusie is dat de instructies en workshops van de HUB nog beter kunnen aansluiten bij de onderzoeksmethodiek en specifieke bronnen die worden gebruikt bij het Instituut ICT. Tenslotte is HUB ondersteuning bij het toetsen van informatievaardigheid een belangrijk issue. 1
De kwaliteit van afstudeerproducten in het hbo moet omhoog. Bachelor - studenten hebben structurelere ondersteuning nodig bij het doen van literatuuronderzoek. Integratie van bibliotheektrainingen in de leerlijn Professional Skills moet ervoor zorgen dat de onderzoeksvaardigheden van ICT-studenten verbeteren
In dit project onderzoeken we hoe we digitale vaardigheden kunnen testen bij mensen die moeite hebben met lezen en schrijven. We doen dit samen met de Bibliotheek Utrecht, BiSC en de Universiteit van Amsterdam. Het project is gefinancierd door Stichting GO Fonds. Doel Met de DigIQ (www.DeDigIQ.nl) kunnen mensen hun digitale vaardigheden testen en krijgen ze advies om te verbeteren. Deze test is helaas niet geschikt voor mensen die moeite hebben met lezen. Wij onderzoeken hoe we de test kunnen aanpassen voor laaggeletterden. Resultaten Het project zal resulteren in een tool waarmee laaggeletterden hun digitale vaardigheden kunnen testen. Looptijd 01 november 2022 - 01 november 2024 Aanpak We interviewen zowel mensen die zelf moeite hebben met lezen, als experts die met deze doelgroep werken. Op basis daarvan maken we een prototype en voeren we bruikbaarheidstesten uit. Tenslotte testen we de effectiviteit van de tool in een experiment.
In dit project werken we toe naar de volgende resultaten:1. Een serie kunstwerken die de aanwezigheid en werking van digitale technologie in de bibliotheek bevraagt dmv vervreemding, humor, immersie en spiegeling. De kunstwerken laten bekwame internetgebruikers ervaren hoe het is om niet op hun routines te kunnen vertrouwen. We zetten hen aan tot reflectie op hun normen en routines op het gebied van digitale technologie en nodigen ze uit om te oefenen een lerende, kritische en proactieve houding aan te nemen.2. Een empirisch onderzoek op basis waarvan bibliotheekmedewerkers zich bewuster worden van de implicaties van de digitale systemen die ingezet worden (van gratis wifi tot online uitleensysteem). Dit ook met het oog op de ontwikkeling en inzet van nieuwe systemen in de toekomst.
Binnen de Nederlandse publieke sector wordt in toenemende mate gebruik gemaakt van digitale applicaties. Het is echter niet altijd duidelijk welke ethische implicaties hierbij ontstaan en welke waarden in het systeem worden mee genomen. Vanuit de werkagenda waardengedreven digitaliseren wordt opgeroepen om een gezamenlijk begrip te ontwikkelen rondom publieke waarden bij digitalisering en wordt aan het werkveld gevraagd om te ondersteunen bij het ontwikkelen van instrumenten die inzicht geven in de mate waarin een systeem voldoet aan publieke waarden. In samenwerking met PublicSpaces is dit professional doctorate traject gestart om te voldoen aan deze vraag. Hierbij willen we het echter breder trekken voor zowel een wetenschappelijke als praktische bijdrage. Hierom wordt een toolbox ontwikkeld, bestaande uit a. Een methode voor het in kaart brengen van welke publieke waarden relevant zijn bij het ontwerpen van een digitale applicatie b. een bibliotheek aan code chunks en design patterns rondom deze publieke waarden om ontwikkelaars te assisteren bij het ontwikkelen van de applicatie. c. Instrumenten voor het evalueren van digitiale applicaties aan publieke waarden. Dit wordt gedaan in een iteratief proces op basis van Value Sensitive Design. Hierbij zal het project zich eerst focussen op het sub-domein AI en algoritmes om daarna te abstraheren naar bredere digitale applicaties. Hierbij is de voornaamste contributie van het onderzoek dat er een gestructureerde en valide methode ontstaat die gebruikt kan worden om publieke waarden te identificeren en operationaliseren naar de praktijk.