Touristification of consumption spaces describes a process in which retail and hospitality businesses adapt to the tourist demand, eroding place attachment among local residents. While this is an important cause of resistance to tourism, little is known about the mechanisms that drive or mediate this process. We address this gap by interviewing entrepreneurs in Amsterdam. We found three distinct areas in close proximity where entrepreneurs responded to increasing tourism in markedly different ways; by crowd-pleasing, niche-playing and gentrifying. The resulting microgeographies of touristification of consumption spaces have not only been overlooked in literature, but also in urban policies. This causes a mismatch between the more generic, city-wide regulation and the highly differentiated effects of tourism on consumption spaces.
Het communicatieplan als blauwdruk voor handelen kan in de papierversnipperaar: Wie durft te erkennen dat zich onderweg onverwachte gebeurtenissen zullen voor doen die vragen om een beslissing die je vooraf niet kon bedenken, is succesvoller. Er is behoefte aan wat meer lef. Lef om je gezond verstand te gebruiken en de onzekerheden die je pad onvermijdelijk kruisen het hoofd te bieden. En wie goed anticipeert, kan zijn beslissingen nog meetbaar maken ook. Met zo’n fijne Engelse term heet dat Decisional Accountability
In dit artikel bestuderen we rebelse initiatieven in onderwijs en ouderenhuisvesting. We verstaan hieronder de initiatieven van individuen of teams die weloverwogen anders te werk gaan dan anderen en daarbij soms bepaalde regels overtreden ten behoeve van een betere kwaliteit van dienstverlening. Uitgeversversie: https://doi.org/10.5553/BenM/138900692021048002005
MULTIFILE