English is increasingly the dominant language of academic scholarship. This means that much research produced in other languages is overlooked, a tendency strengthened by the growing power of global publishers and university ranking systems. This initial scoping study provides an exploratory review of non-English scholarship in the field of event management, drawing on an extensive literature search in Arabic, Croatian, Czech, Dutch, Italian, Portuguese, Slovenian and Spanish. We find a considerable number of event management publications in these languages, which effectively represent a ‘missing body of knowledge’ for scholars working in English. Only about 10% of these non-English sources are covered by Scopus, for example. Our scoping study indicates that this excludes many scholars and potentially interesting areas of work from the global event management corpus. We suggest several strategies which could be employed to address these issues.
In dit artikel wordt gekeken naar de relatie tussen het gebruik van mobiele applicaties en fysieke activiteit en gezonde leefstijl. Dit is gedaan op basis van een vragenlijst onder deelnemers aan een hardloopevenement, de Dam tot Damloop. Er werden aparte analyses gedaan voor 8km lopers en 16 km lopers. Een positieve relatie werd gevonden tussen app gebruik en meer bewegen en zich gezonder voelen. App gebruik was ook positief gerelateerd aan beter voelen over zichzelf, je voelen als een atleet, anderen motiveren om te gaan hardlopen en afvallen. Voor de 16 km lopers was app gebruik gerelateerd aan gezonder eten, zich meer energieker voelen en een hogere kans om het sportgedrag vol te houden. De resultaten van dit onderzoek laten zien dat app gebruik mogelijk een ondersteunende rol kunnen hebben in de voorbereiding op een hardloopevenemen, aangezien het gezondheid en fysieke activiteit stimuleert.
Het organiseren van grootschalige festivals laat voorlopig nog op zich wachten, musea mogen alleen open voor kleine groepen en winkels hebben een strikt deurbeleid. Met deze fysieke beperkingen nemen kansen voor organisaties om (potentiële) klanten aan zich te binden aanzienlijk af. Het lectoraat Crossmedia van de Hogeschool van Amsterdam onderzoekt welke rol virtual reality (VR) kan spelen bij het verrijken van klantervaringen en het overbruggen van de fysieke afstand tussen organisatie en klant. Daarbij richt zij zich specifiek op de vraag of er middels VR waardevolle verbintenissen tot stand kunnen komen tussen deelnemers en events, bezoekers en musea én tussen klanten en winkels. Een vraag die nu, in de 1,5 meter samenleving waar wij ons in bevinden, relevanter is dan ooit.
LINK
De terugkeer van de Dutch Grand Prix naar Zandvoort in 2021 brengt veel te weeg. In opdracht van de gemeente Zandvoort en de organisatie van de Dutch Grand Prix onderzoekt BUas de economische en sociaal maatschappelijke impact van het evenement. Wat levert het evenement op en hoe beleven bezoekers, bewoners en ondernemers de DGP? Het onderzoek bespreekt en vergelijkt de DGP edities in 2021, 2022 en 2023.