In the Ems-Dollart-region in the North of the Netherlands and North-West Germany, startups are contributing to the region’s economy. In principal, well-developed startup and entrepreneurship ecosystems are an important factor for prosperity. Such ecosystems consist of companies, regional policy institutions, universities and other private or public organisations. In a functioning entrepreneurship ecosystem, these players optimally interact with each other. In January 2019, the project “Startup Perspectives” (Bakker et al., 2019) explored the opportunities and possibilities that a cross-border startup scene would bring to the Ems-Dollart-region. Based on this research, the Startup Ems-Dollart-region project emerged. Within the Interreg V A scheme, the project is funded by Interreg/EDR and runs from June 1st 2019-June 30th 2022. The aim of the Startup Ems-Dollart-region project is to facilitate a cross-border startup ecosystem between the three provinces of Drenthe, Friesland and Groningen on the Dutch side and the WeserEms region in Germany. This will entail the formation of a (digital) network for the startup scene, tailored mentoring programs for young entrepreneurs and the development of entrepreneurship education programs with a cross-border focus. Overall, a sustainable and long-lasting entrepreneurship ecosystem shall facilitate cross-border activities among young entrepreneurs and startups.To gain an understanding of the current entrepreneurship environment in all the regions, a mapping of the relevant stakeholders took place at the beginning of the project. This report will summarize the key findings of this mapping exercise.
DOCUMENT
Reflections: Systemic (Co) Design is still relatively unknow to practitioners As well as to academics in the economic domain Dialogue requires active involvement and experiencing diverse perspectives through a variety of methods/tools Artifacts contribute to the continuity of the dialogues Gathering data (and interpreting data) remains complex The insights generated by the workshops connect practice and research guiding both learning and research Designers play an essential role in reflexivity and thus promote learning
DOCUMENT
1e alinea column: Oproep aan de Dutch Cowboys Talenten om de werkelijke maatschappelijke uitdagingen te blijven benoemen, deze agenda te occupy'en en concrete bijdragen te formuleren als ode aan de nieuwe wereld met zijn vele nieuwe mogelijkheden! Hans Keilson overleed in mei 2011. Het kan gek lopen en ik gebruik Hans Keilson even als metafoor. Nog geen twee jaar geleden was een kort artikel in de New York Times genoeg om deze schrijver en psychiater te herontdekken en opnieuw te agenderen in Nederland nadat er pakweg 60 jaar niets met zijn boeken gebeurd was. De complete schrijvers- en uitgever scene had hem gedurende 60 jaar 'even gemist'. Nederlandse media hadden de euvele moed te spreken van een 'late doorbraak'. Eén zin in de NYT was genoeg om het circus in beweging te zetten.
LINK
Deze agenda is een strategisch kader voor human capitalontwikkelingen in de creatieve industrie in de Metropoolregio Amsterdam voor de komende vier jaar (2012-2016). De agenda bestrijkt de gehele breedte van de creatieve industrie en richt zich op een interdisciplinaire aanpak en op het stimuleren van een onderzoekende en ondernemende cultuur in het onderwijs. Leidende thema’s zijn: • onderwijs over ondernemerschap;; • vraag en aanbod op elkaar afstemmen;; • alumni & permanente educatie;; • internationalisering. De Creatieve Industrie is de belangrijkste top sector voor de Metropoolregio Amsterdam (CBS monitor topsectoren 2012). Voor de beschrijving van de Creatieve Industrie in de Metropoolregio is een benadering vanuit drie clusters aangehouden: Kunsten & Cultureel Erfgoed, Media & Entertainment, Creatieve Zakelijke Diensten (reclame, mode vormgeving, architectuur). Het Kernteam Creatieve Industrie MRA wil een belangrijke bijdrage leveren aan de Europese en landelijke ambitie om Nederland in 2020 de meest creatieve economie van Europa te laten zijn. Dit vraagt om continue innovatie, slimme en creatieve oplossingen. Daarvoor is slim, creatief, jong (top)talent onmisbaar. Bij deze ambitie hoort een naadloze verbinding en samenwerking tussen bedrijfsleven en kennis- en onderwijsinstellingen. Het concurrerende klimaat, dynamiek en tempo in de sector vragen om snelle toepassing van nieuwe kennis en technologie en om een voortdurende instroom van nieuw (internationaal) creatief (top)talent en permanente bijscholing. Naast een economische waarde heeft de creatieve sector ook een maatschappelijk toegevoegde waarde. Met name de subsector Kunsten & Cultureel Erfgoed bevordert, met een vaak cross-sectorele aanpak, participatie en cohesie van diverse groepen in de samenleving. De toegevoegde waarde van de creatieve industrie wordt door andere sectoren nog onvoldoende op waarde geschat en benut. Voor professionals en aankomend talent is het cruciaal dat zij de juiste kennis en vaardigheden ontwikkelen om de meerwaarde en identiteit van de creatieve industrie over het voetlicht te brengen. De ondertekenaars van deze HCA hebben de intentie de ingezette samenwerking nog concreter vorm te geven. Het Centre of Expertise, Centrum voor Innovatief Vakmanschap en de Amsterdam Campus zijn hierbij dé vehikels om concrete afspraken en projecten tussen de drie partijen uit de gouden driehoek te realiseren. Prioriteit hierbij is de vraagarticulatie vanuit het bedrijfsleven verder aan te scherpen, afspraken hierover tussen partijen zijn reeds gemaakt. AIM wordt gevraagd twee per jaar een bijeenkomst te organiseren om concrete acties met elkaar te benoemen. Deze HCA, met bijbehorende ambitie en invulling, zal dan ook jaarlijks door het Kernteam geëvalueerd en zo nodig bijgesteld worden. Hierbij blijft afstemming met de MRA –agenda’s: HCA ICT en HCA Toerisme en Congressen gewenst.
DOCUMENT
VHL University of Applied Sciences (VHL) is a sustainable University of AppliedSciences that trains students to be ambitious, innovative professionals andcarries out applied research to make a significant contribution to asustainable world. Together with partners from the field, they contribute to innovative and sustainable developments through research and knowledge valorisation. Their focus is on circular agriculture, water, healthy food & nutrition, soil and biodiversity – themes that are developed within research lines in the variousapplied research groups. These themes address the challenges that are part ofthe international sustainability agenda for 2030: the sustainable developmentgoals (SDGs). This booklet contains fascinating and representative examplesof projects – completed or ongoing, from home and abroad – that are linked tothe SDGs. The project results contribute not only to the SDGs but to their teaching as well.
DOCUMENT
Dit rapport is een schriftelijke weergave van de uitgesproken lectorale rede van Dr. Ir. C.J.M. Heemskerk bij Hogeschool Inholland. De rede geeft een duidelijk beeld van wat robots zijn, waar wij anno 2016 met de ontwikkelingen van de robot staan en hoe snel deze gaan. Robots worden steeds socialer en slimmer. Vanuit de twee werkvelden van het Lectoraat, zorg en agri-food, wordt nader ingegaan op de vraag of de angst dat robots banen overnemen of de mensen zullen overheersen reëel is.
DOCUMENT
From the list of content: " Smart sustainable cities & higher education, Essence: what, why & how? Developing learning materials together; The blended learning environment; Teaching on entrepreneurship; Utrecht municipality as a client; International results; Studentexperiences; International relations; City projects in Turku, Alcoy and Utrecht ".
DOCUMENT
Contribution to conference magazine https://husite.nl/ssc2017/ Conference ‘Smart Sustainable Cities 2017 – Viable Solutions’ The conference ‘Smart Sustainable Cities 2017 – Viable Solutions’ was held on 14 June 2017 in Utrecht, the Netherlands. Over 250 participants from all over Europe attended the conference.
DOCUMENT
In ESSENCE (European Sustainable Solutions for Existing and New City Environments) "five European Higher Education Institutions and three municipalities worked together to train future professionals to overcome the complex challenges of achieving smart sustainable cities. Students worked on behalf of the three local governments on useful solutions to sustainability issues in the urban environment. New teaching methods were applied, such as blended learning and creative solution searching methods. "
DOCUMENT