In dit rapport wordt aan de hand van beleidsrapporten verkend welke effecten er verwacht worden van post-initiële masteropleidingen voor leraren. Deze verkenning is uitgevoerd in kader van een onderzoek naar de effecten van masteropleidingen op leraren en hun omgeving.In de beleidspublicaties van de afgelopen jaren ligt de nadruk op de bijdrage die masteropleidingen kunnen leveren aan de aantrekkelijkheid van het lerarenberoep. In de beleidspublicaties is slechts beperkt aandacht voor mogelijke effecten vaste master-opgeleide leraren op de leerresultaten van leerlingen.
DOCUMENT
This paper seeks to contribute to sustainable business model innovation (SBMI) literature. It aims to do so by putting forward a relatively simple tool that simultaneously calculates the financial value alongside sustainability impact based on the Sustainable Development Goals (SDGs) of a proposed business model innovation. For small businesses to validate the outcome of a proposed SBMI, some form of sustainability measurement will be necessary. Simple tooling specifically aimed at small businesses do not exist. We address this gap in how to predict or create a prognosis of the combined financial and sustainability effect of a proposed business model (BM) in a frugal (easy, time and knowledge effective) and effectual (allowing for iterations, available means and calculating affordable loss) manner. The tool is called the Pos-FSBC (Positive Financial and Sustainability Business Case). The instrument is a calculation model in Excel where users insert a limited number of numerical variables. Alongside financial variables the tool uniquely links the key variable ∆ SDG to the expected quantity sold, it then calculates the contribution to the SDGs in a relevant and measurable unit. By being successful with a sustainable innovation, the tool helps businesses drive out nonsustainable competitors. The tool has been iteratively developed and tested in several students’ projects and in a pilot with practitioners. Based on the findings we propose more iterations to develop an understanding whether the tool inspires business change and if so how.
MULTIFILE
Onderzoekers van het MOVES-onderzoeksprogramma hebben een vierde whitepaper uitgebracht. In deze publicatie is de belangrijkste kennis over maatschappelijke effecten van topsportevenementen bij elkaar gebracht. Ook zijn er kennishiaten benoemd die richting geven aan vervolgonderzoek. De thema’s die worden behandeld zijn: sportdeelname, welzijn, sociale cohesie, trots en geluk. Daarnaast is beschreven op welke manier topsportevenementen als hefboom (‘podium’) gebruikt kunnen worden en hoe dat tot impact en legacy kan leiden. Dit whitepaper maakt deel uit van werkpakket 4.
DOCUMENT