Within the next decade, the number of professional- and family carers will be insufficient to deal with the increasing demand for care. The shortage on the labor market for health care professionals becomes evident by the time the demand for care exceeds the supply1. In order to find solutions to make the supply of care services sufficient and fitting to the demand for care, researchers, professionals, and business administrations, all in the domain of health care, work together with SMEs in the iKOP project.
The studies in this thesis aim to increase understanding of the effects of various characteristics of scientific news about a common chronic disease, i.e., diabetes, on the cognitive responses (e.g., emotions, attitudes, intentions) of diabetes patients. The research questions presented in this thesis are guided by the Health Belief Model, a theoretical framework developed to explain and predict healthrelated behaviours based on an individual’s beliefs and attitudes. The model asserts that perceived barriers to a recommended health behavior, advantages of the behavior, self-efficacy in executing the behavior, and disease severity and personal susceptibility to the disease are important predictors of a health behavior. Communication is one of the cues to action (i.e., stimuli) that may trigger the decision-making process relating to accepting a medical or lifestyle recommendation.
Wereldwijd onderzoek: Hoe gebruiken nieuwsmedia social media? Jongeren lezen geen krant meer, ze kijken op hun smartphone die ze altijd bij de hand hebben. Binnen het lectoraat social media en reputatiemanagement van NHL hogeschool te Leeuwarden heeft een groep internationale studenten in 12 landen onderzoek gedaan. Hierbij hebben ze meer dan 150 social media sites bestudeerd van nieuws media. De resultaten maken deel uit van een internationaal onderzoek van NHL Hogeschool en Haaga Helia University. De onderzoeksvraag was: Wat speelt zich af in de nieuwsmedia? Persbureaus kunnen het overzicht gebruiken om hun social media te optimaliseren. En voor ieder die journalistiek een warm hart toedraagt is het interessante informatie over de nieuwsmedia in een overgangssituatie (2nd edition)