Frontiers are usually zones of trafficking, and the moving boundaries of knowledge are no exception. There you may encounter the weird and adorable creatures known as paradoxes. One of my favorites is the sorites paradox, or ‘paradox of the heap’.
MULTIFILE
Wat is de rol van prijs in duurzaam consumentengedrag? ‘Omdat het te duur is’ is een veelgehoord argument wanneer mensen wordt gevraagd waarom ze geen duurzame producten kopen. Maar is dat werkelijk zo, of is dit een makkelijk alibi van mensen om niet hun gedrag te hoeven veranderen? We zijn over het algemeen niet bepaald armlastig in de westerse wereld, dus is het werkelijk een gebrek aan geld, of is er een andere oorzaak van dit gedrag? Om daar een uitspraak over te kunnen doen, hebben we de literatuur onderzocht op de relatie tussen prijs en duurzaamheid. Overall conclusie: een bepaalde groep mensen geeft in onderzoeken aan best bereid te zijn om meer te betalen voor duurzamere oplossingen, tot wel 29%. Maar sociale wenselijkheid speelt daarbij waarschijnlijk een grote rol. Want gezien het nog geringe marktaandeel van duurzame producten is de realiteit weerbarstiger. De meerderheid van de mensen is kennelijk nog niet zodanig overtuigd van de meerwaarde dat ze er ook extra geld voor over hebben. Dit document is opgedeeld in twee secties: 1. sectie 1 beschrijft een analytische beschouwing van de literatuur. Dit onderzoek schetst de ontwikkeling van de artikelen die tot dusverre gepubliceerd zijn over bereidheid van consumenten om een meerprijs te betalen voor duurzame producten; 2. sectie 2 beschrijft een inhoudelijke beschouwing van een selectie van de literatuur: specifiek artikelen die (experimenteel) onderzoek beschrijven naar de willingness to pay voor duurzame producten en diensten.
Building on the Millennium Development Goals, Education for Sustainable Development (ESD) and Education for Sustainable Development Goals (ESDG) were established. Despite the willingness of many educational institutions worldwide to embrace the SDGs, given escalating sustainability challenges, this article questions whether ESDG is desirable as “an education for the future”. Many challenges outlined by the SDGs are supposed to be solved by “inclusive” or “sustainable” economic growth, assuming that economic growth can be conveniently decoupled from resource consumption. Yet, the current hegemony of the sustainability-through-growth paradigm has actually increased inequalities and pressure on natural resources, exacerbating biodiversity loss, climate change and resulting social tensions. With unreflective support for growth, far from challenging the status quo, the SDGs and consequently, the ESDGs, condone continuing environmental exploitation, depriving millions of species of their right to flourish, and impoverishing future generations. This article creates greater awareness of the paradoxes of sustainable development and encourages teaching for sustainability through various examples of alternative education that emphasizes planetary ethic and degrowth. The alternatives include Indigenous learning, ecopedagogy, ecocentric education, education for steady-state and circular economy, empowerment and liberation. “This is an Accepted Manuscript of an article published by Taylor & Francis in 'Journal of Environmental Education' on 01/20/20, available online: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/00958964.2019.1710444 LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/helenkopnina/
MULTIFILE