In deze rapportage worden de bevindingen besproken van het onderzoek naar de inzet en het rendement van Eigen Kracht-conferenties (EKc) in situaties waar verplichte Geestelijke Gezondheidszorg speelt of dreigt.
DOCUMENT
Het onderzoek naar de praktijk van de Eigen Kracht Conferenties heeft tot doel een actuele en inspirerende bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van de (nieuwe) sociaal professional tot reflective practitioner. Het onderzoek heeft aan de hand van de praktijk van de Eigen Kracht Conferenties in Rotterdam vier relevante dilemma’s geïdentificeerd bij vier thema’s: activering sociale netwerken; eigen kracht en zelfredzaamheid van burgers; zelfregie, zelfbeschikking en sturing; kritische analyse van interventies. Vanuit het onderzoek naar de Eigen Kracht Conferenties stellen we een digitaal Dossier Eigen Kracht samen. Dit dossier biedt landelijk overdraagbaar en vrij te gebruiken opleidingsmateriaal dat aankomende professionals in bachelor- en masteropleidingen uitnodigt en prikkelt te reflecteren op hun eigen houding en handelen en op de maatschappelijke visie en beleid ten aanzien van de vier in het onderzoek benoemde dilemma’s/discussiethema’s.
DOCUMENT
Het sociale werkveld in Nederland is in beweging, vooral vanwege grootschalige decentralisaties van de rijksoverheid naar gemeenten. De Wet maatschappelijke ondersteuning is onderdeel van die decentralisaties en om professionals goed toe te rusten voor de veranderingen zijn Wmo werkplaatsen opgericht. Sinds eind 2012 is ook in Rotterdam een Wmo werkplaats actief, geleid door lectoren van de Hogeschool Rotterdam en Hogeschool Inholland. Deze bundel biedt een overzicht van de resultaten van het praktijkgerichte onderzoek van de Wmo werkplaats Rotterdam in de afgelopen jaren. Zeven beloftevolle praktijken zijn onderzocht en samen met de betrokkenen is gesproken over het verder ontwikkelen ervan. Rond de beloftevolle praktijken en de bredere thematiek van decentralisaties in het sociale werkveld heeft de Wmo werkplaats ook activiteiten georganiseerd over kennisdeling en reflectie. Dat past bij de lerende aanpak die is gekozen. Tegen die achtergrond zijn aan elk hoofdstuk een of meer casussen toegevoegd en zijn daar leervragen bij geformuleerd. Alleen lerende sociale professionals zijn in staat om de complexe kwesties die er spelen in het werkveld adequaat aan te pakken.
DOCUMENT