Deze casestudie geeft inzicht in verschillende soorten kennis die kenmerkend zijn voor applied design research. Er wordt onderscheid gemaakt tussen kennis over de huidige situatie, over wenselijke alternatieven en over effectieve oplossingen om daar te komen. Ofwel, kennis hoe het is, kennis over hoe het kan zijn en kennis over hoe het zal zijn als we effectieve oplossingen toepassen. Elk van deze soorten kennis heeft andere kwaliteitscriteria.
DOCUMENT
Het lectoraat Co-Design van Hogeschool Utrecht doet met een systemisch-inclusieve ontwerpende aanpak praktijkgericht onderzoek, om complexe maatschappelijke vraagstukken te helpen oplossen. Binnen die onderzoeken stellen we vragen over het ontwerpproces en de mensen die daarbij betrokken zijn. Hoe kun je goed co-designen in de weerbarstige werkelijkheid? Wat kan helpen in die ontwerpende aanpak? Hoe kunnen mensen die niet zijn opgeleid als ontwerpers volwaardig meedoen in het ontwerpproces, en wat hebben zij daarvoor nodig aan ontwerpend vermogen? De kennis over ontwerpend vermogen die we de afgelopen vier jaar hebben opgedaan, delen we in dit boekje. We hebben dat proces getekend en beschreven als een reisverhaal van Co, die ons meeneemt op een boot over een rivier, door stroomversnellingen en langs landschappen. Met bijdragen van: Marry Bassa, Anita Cremers, Tanja Enninga, Anita van Essen, Christa van Gessel, Berit Godfroij, Joep Kuijper, Remko van der Lugt, Caroline Maessen, Lenny van Onselen, Dirk Ploos van Amstel, Karlijn van Ramshorst, Carolijn Schrijver, Fenne Verhoeven, Danielle Vossebeld, Rosa de Vries
DOCUMENT
De Experience Tool: Mapping facts and practice to develop (spatial) experiences (Moes, Schrandt, Manuputty, Admiraal & van der Mark, 2019), is in eerste instantie ontwikkeld door docent-onderzoekers en een oud-student van het Amsterdam Fashion Institute (AMFI) om studenten beter onderbouwde afwegingen te laten maken over inrichting van bijvoorbeeld metrostations, winkels maar ook tentoonstellingen. De toolkit is dus niet ontwikkeld in het kader van Designing Experiencescapes of De Tentoonstellingsmaker van de 21ste Eeuw, maar deze onderzoeken hebben wel een belangrijke inhoudelijke basis gegeven voor de toolkit en zijn dus zeer relevant voor de (toekomstige) tentoonstellingsmaker. Het doel van deze tool is om spelers te inspireren bij en informeren over het creëren van belevingen in (hoofdzakelijk) fysieke ruimtes. De tool is voor iedereen die geïnteresseerd is in het creëren van belevingen en met name interessant voor studenten die een beleving willen neerzetten, in welke vorm dan ook en professionals uit de museale en de retailsector die invloed hebben op het inrichten van fysieke ruimtes.
MULTIFILE
The tourism industry tries to strategically manage a customer’s experience by carefully designing, staging and managing the customer journey, in order to create a memorable experience. But what if that memory already has its onset during the experience itself? In this article, we introduce the concept of ‘anticipatory nostalgia’ and define it as a moment immediately after a peak moment in the experience, which entails the creation of a mental image of a future moment in time that is accompanied by an emotional response. We present a theoretical model to explicate a process in which anticipatory nostalgia can enhance the meaningfulness and memorability of an experience. We reason that anticipatory nostalgia is characterized by a joyous feeling yet followed by the elicitation of sad emotions. This implies that the tourist already begins to miss aspects of the experience before it is over. This moment results in a reflection which might replace the joy-sadness connection with a joy-calmness connection. Thereby, placing more emphasis on the uniqueness of the total experience. Potential methods for research are discussed in detail and address the explorative content analysis of autobiographical narratives and photo-elicited interviews, complemented by the use of virtual reality vignettes while measuring several physiological signals.
LINK
Emergency care (from ambulance to emergency room) is focused on somatic care: fixing the body. When a patient with mental dysregulation who experiences ‘disproportionate feelings like fear, anger, sadness or confusion, possibly with associated behaviours’ (Van de Glind et al. 2023) does not get appropriate attention, this can result in the disruption of treatment and even psychological trauma upon trauma. To improve the emergency care process, the authors of this paper - health researchers and design researchers engaged in a project based on the experience-based co-design (EBCD) approach (Donetto et al. 2015; Bate and Robert 2007). EBCD is a method used to design better experiences in healthcare settings, in cooperation with (former) patients and healthcare professionals. The process of EBCD involves partnerships between stakeholders and the discovery and sensemaking of experiences through specialized methods to gain an understanding of the interface between user and service, to design new experiences (Bate and Robert 2007, 31). There is, however, an interesting challenge in bringing patients and care professionals together. In emergency care, patients depend greatly on their healthcare providers. The patients in this study had existing mental vulnerabilities and may have been traumatized by previous visits. We needed to enable these stakeholders to be equal partners with ownership and power, one of the characteristics of co-design in EBCD (Donetto et al. 2015). In this paper, we describe how we adapted and applied the EBCD method, with a focus on creating equal partnerships. We also reflect on the extent of our success and the diBiculties we encountered in attaining this objective.
DOCUMENT
A general trend of museums and cultural heritage institutions besides digitizing their collections is to involve the public more and at various levels. Technology plays an increasingly important role in this involvement. Developments we have observed in museum experience design, include trends towards 1) dialogical engagement of the public; 2) addressing crowds as audiences; 3) the use of Internet of Things (IoT) and Do-It-Yourself (DIY) technology in museums; and 4) designing for museum systems and institutional ecologies instead of for individual museums only. In this one-day workshop we especially focus on exploring the implications of museums reaching out to crowds beyond their local communities, and of museums increasingly becoming part of connected museum systems and large institutional ecosystems. By means of a tangible game we will brainstorm about future opportunities and challenges, cluster and evaluate them, and suggest future work.
DOCUMENT
Van de flaptekst: Service design - het ontwerpen van dienstverlening verbetert bestaande diensten of ontwerpen geheel nieuwe. Daarbij wordt gekozen voor een andere invalshoek: creatief onderzoekend en gericht op de ervaringen van individuele gebruikers. Dit is een eindpublicatie van het prgramma Innoveren in Dienstverlening. In negen verschillende projecten werden door creatieve bureaus methoden van service design toegepast. Van dit boek is ook een Engelstalige versie beschikbaar.
DOCUMENT
Jaarboek van de afstudeerders van HAS hogeschool, opleiding Food design 2016 met hun concepten ingedeeld in schakels van de keten: - In het deel Agri & Ingredients zijn ingrediënten en agrarische producten zoals groenten, peulvruchten als startpunt genomen van innovatie. - In het deel Factory treft u technologische innovaties en ontwikkelingen gericht op product, proces en kwaliteitsborging. - In het deel Channel kunt u innovaties in het marktkanaal, zoals blurring, omnichannel en online fooddiensten verwachten. - In het hoofdstuk Consumer zijn concepten te vinden die gericht zijn op specifieke doelgroepen, zoals ouderen, mensen met anosmie en stoeremannen.
DOCUMENT
Design en onderzoek zijn twee kennisgebieden die elk hun eigen tradities, methoden, standaarden en praktijken hebben. Deze twee werelden lijken behoorlijk gescheiden, waarbij onderzoekers onderzoeken wat er is en ontwerpers visualiseren wat er zou kunnen zijn. Dit boek slaat een brug tussen beide werelden door te laten zien hoe design en onderzoek geïntegreerd kunnen worden om een nieuw kennisveld te ontwikkelen. Dit boek bevat 22 inspirerende beschouwingen die laten zien hoe de unieke kwaliteiten van onderzoek (gericht op het bestuderen van het heden) en ontwerp (gericht op het ontwikkelen van de toekomst) gecombineerd kunnen worden. Dit boek laat zien dat de transdisciplinaire aanpak toepasbaar is in een veelheid van sectoren, variërend van gezondheidszorg, stedelijke planning, circulaire economie en de voedingsindustrie. Het boek bestaat uit vijf delen en biedt een scala aan illustratieve voorbeelden, ervaringen, methoden en interpretaties. Samen vormen ze het kenmerk van een mozaïek, waarbij elk stukje een deel van het complete plaatje bijdraagt en alle stukjes samen een veelzijdig perspectief bieden op wat toegepast ontwerponderzoek is, hoe het wordt geïmplementeerd en wat de lezer ervan kan verwachten.
DOCUMENT