Jean-Paul Sartre heeft nagelaten een 'esthetica' te schrijven. Wel heeft hij een omvangrijk deel van zijn werk gewijd aan wijsgerig onderzoek van de kunsten. Vooral over literatuur en beeldende kunst heeft hij veel geschreven. In de essays van Sartre over de beeldend kunstenaars Alexander Calder en Alberto Giacometti zijn opvallende observaties te vinden over de wijsgerige functie van kunstwerken. Dit vormt de reden om op deze essays in te gaan in dit artikel.
DOCUMENT
DOCUMENT
Jan Van der Noot (c.1540-c.1601) is a central figure in Dutch literature, widely regarded as the first true Renaissance poet in the Netherlands. He was the earliest Dutch poet to imitate Ronsard, Baïf, and Petrarch, and the first to use the sonnetform. Van der Noot also has vital links with sixteenth-century England and English literature. While living in London (1567-72), he produced the source-text for Spenser and Roest's Theatre of Voluptuous Worldlings. Yet despite this contribution, he is frequently overlooked by English-speaking critics. Even when he does receive consideration, he is seldom viewed as a poet in his own right. As an attempt to redress this, we offer here fresh translations from Van der Noot's work, lightly annotated throughout, concentrating on the sonnets that are the lynchpin of his reputation.
DOCUMENT
Gastvrijheid en ‘noaberschap’ zijn de kernwaarden van Heracles Almelo. De club staat bekend als gastvrij, voor supporters als ook voor bezoekende clubs. Ontvang gasten zoals je zelf ontvangen zou willen worden. BVO Heracles Almelo ontvangt zijn gasten op Erve Asito als thuisbasis. Een stadion dat niet alleen voor voetbal wordt gebruikt maar ook als evenementenlocatie. De ambitie is om van dit stadion het veiligste stadion van Nederland te maken. Daar komt nogal wat bij kijken, kennis van en inzicht in en overzicht over gedrag van mensen, procedures, regelgeving, maar ook de mogelijkheden en onmogelijkheden van het stadion en de omgeving van het stadion. Tussen gastvrijheid en veiligheid zit echter spanning. De corona crisis heeft dat nog verhoogd. Om gasten toe te laten is van alles nodig: COVID19 testen, managen van bubbles, 1,5 meter afstand, éénrichtingverkeer, geen handen schudden, niet zingen op de tribune, gesloten horeca, etc. Deze maatregelen ter verhoging van veiligheid raakt de sfeer en gastvrijheid. Voetbal is ook emotie. Feesten bij kampioenschappen of promotie bij andere clubs en tegelijkertijd strikte handhaving van (corona) regels is een probleem. De verwachting is dat in het post-corona tijdperk een deel van deze Corona maatregelen zal blijven. Dit project richt zich op de balans veiligheid-gastvrijheid door te onderzoeken welke (innovatieve) mogelijkheden er zijn om binnen de (corona) kaders en met behoud van de veiligheidsniveaus te komen tot een optimale combinatie van veilige en gastvrije beleving. Resultaten zijn een ‘stadion 4.0 concept’; proof-of-concepts van bepaalde (technologische, innovatieve) ideeën hieruit; en een opzet voor een vervolgplan om dit concept verder richting praktijk te brengen.